Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@23:03:57 GMT

کشف قمر فراخورشیدی به اندازه ۹ برابر کره ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۰۹۸۹

اخترشناسان برای دومین بار در خارج از منظومه شمسی یک قمر فراخورشیدی کشف کردند که به دور سیاره‌اش در حال چرخش است.

به گزارش یورونیوز؛ به گفته اخترشناسان این قمر فراخورشیدی مانند اولین قمری که پیش از این کشف شده بود ویژگی‌هایی دارد که نشان می‌دهد این قمرها با همتایان‌شان در منظومه شمسی تفاوت زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر متعلق به ناسا نشان می‌دهد که یک قمر فراخورشیدی که قطر آن ۲.۶ برابر قطر کره زمین است به دور سیاره‌ای فراخورشیدی به اندازه مشتری در حال چرخش است.


این قمر فراخورشیدی ۵۷۰۰ سال نوری با منظومه شمسی فاصله دارد. قطر زیاد آن به این معنا است که این قمر از حدود ۲۰۰ قمر موجود در منظومه شمسی بزرگتر است. قطر این قمر فراخورشیدی بیش از ۹ برابر کره ماه است.

تاکنون نزدیک به پنج هزار سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) کشف شده است. این در حالی است که تاکنون تنها دو قمر فراخورشیدی شناسایی شده است. اولین قمر فراخورشیدی در سال ۲۰۱۸ کشف شد و حتی از دومین قمر فراخورشیدی شناسایی‌شده نیز بزرگتر بود. این قمر فراخورشیدی تقریبا به اندازه سیاره نپتون در منظومه شمسی است و هشت هزار سال نوری با کره زمین فاصله دارد.

نتیجه یافته‌های دانشمندان درباره شناسایی دومین قمر فراخورشیدی روز پنجشنبه در نشریه «نیچر استرانومی» (Nature Astronomy) منتشر شد.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قمر فراخورشیدی منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تقویم و اوقات شرعی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ هجری شمسی است.     ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی    ۲۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری    ۵ می ۲۰۲۴ میلادی   ********************   اذان صبح: ۰۳:۳۸ دقیقه   طلوع آفتاب: ۰۵:۱۱ دقیقه    اذان ظهر: ۱۲:۰۳ دقیقه    اذان مغرب: ۱۹:۱۵ دقیقه

دیگر خبرها

  • احتمالا در آشوب‌های اولیه منظومه شمسی، مشتری در تشکیل ماه موثر بود
  • کمربند کویپر و ابر اورت: لبه‌های منظومه شمسی!
  • چند نوع تست لاستیک وجود دارد؟
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است
  • تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی