Web Analytics Made Easy - Statcounter

عفو بین‌الملل نسبت به قوانین جدیدی که در تونس به بهانه همه‌گیری کرونا وضع شده و موجب محدودیت آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز تونسی‌ها می‌شود، ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای خشونت پلیس تونس علیه خبرنگاران در اعتراضات روز جمعه را "غیرقابل قبول" دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: محدودیت‌های جدید تونس برای کرونا از جمله ممنوعیت تمامی تجمع‌ها عملا تظاهرات عمومی را کاملا ممنوع کرده و حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را از تونسی‌ها می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های جدید در تونس، این خطر وجود دارد که واکنش مسؤولان تونسی به تظاهرات، به استفاده غیرضروری از قدرت و یا بازداشت‌های ظالمانه منجر شود و این یکی از ویژگی‌های منفی نیروهای امنیتی تونس در کنترل تظاهرات سال‌های اخیر در این کشور و ما از مقامات تونس می‌خواهیم قوانین جدید را همسو با تعهدات بین‌المللی این کشور اصلاح کنند.

همچنین عفو بین‌الملل در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: اقداماتی که قیس سعید (رئیس جمهور تونس) از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ در راستای کنترل انحصاری بر قدرت در این کشور در پیش گرفت، موجب قطب‌بندی در جامعه تونس شده و یک مناقشه عمومی و شدید را درباره آینده این کشور به راه انداخت.

آمنه القلالی، معاون مدیر دفتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان اظهار کرد: در طول پنج ماه اخیر، شاهد نشانه‌های نگران‌کننده‌ای حاکی از این بودیم که عدم تاب‌آوری نظرات مختلف نزد مقامات تونسی به شدت افزایش پیدا کرده است و قیس سعید باید تمامی محدودیت‌های را که ممکن است به صورت ضمنی حقوق بشر را نقش کند، لغو کرده و پایبندی خود به قوانین و استانداردهای بین‌المللی را علنا اعلام کند.

عفو بین‌الملل دو روز قبل آزادی نورالدین البحیری، از رهبران النهضه و فتحی البلدی، کارمند وزارت کشور تونس را که در حال حاضر در حبس خانگی به سر می‌برند، خواستار شد.

سیف الدین مخلوف، رئیس فراکسیون حزب ائتلاف کرامت و نضال سعودی، نماینده این حزب روز دوشنبه پس از نزدیک به چهار ماه از زندان آزاد شدند.

از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای خشونت پلیس تونس علیه خبرنگاران در اعتراضات روز جمعه تونس را غیرقابل قبول دانست.

این وزارتخانه با اشاره به ضرب و شتم برخی خبرنگاران فرانسوی و بین‌المللی توسط پلیس تونس که در حال پوشش خبری اعتراضات ۱۴ ژانویه بودند، تاکید کرد: فرانسه بر آزادی مطبوعات در تونس و جهان تاکید دارد.

روزنامه لیبراسیون فرانسه پیشتر رسما مراتب اعتراض خود نسبت به حملات پلیس تونس به خبرنگارش به سفارت تونس در پاریس را ارائه کرده بود.

این روزنامه ضمن محکومیت شدید حمله نیروهای پلیس تونس به متیو گالتر، روزنامه‌ خود در تظاهرات روز جمعه، خواستار بازگرداندن فوری دوربین این خبرنگار و آغاز تحقیقاتی درباره عوامل حمله به او شد.

همچنین این روزنامه تاکید کرد:  شرایط استثنایی فعلی تونس به هیچ شکلی نمی‌تواند محدودیت آزادی مطبوعات در این کشور را توجیه کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تونس عفو بين الملل فرانسه عفو بین الملل پلیس تونس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است

سایت رسمی طالبان در واکنش به خیزش دانشجویی در آمریکا اظهار داشت بازداشت گسترده دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی طالبان با انتشار یادداشتی در حمایت از دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، بازداشت گسترده آنان را توسط پلیس نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا دانست.

در بخشی از این یادداشت آمده است: در پی نسل‌کشی در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که دست آمریکا پشت این جنایات بوده و کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا بدون وقفه به رژیم اشغال‌گر، وحشی و متجاوز جریان دارد، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده برای محکوم‌کردن این نسل‌کشی زده‌اند، اما تا به حال صدها نفر‌شان توسط پلیس دستگیر و با آن‌ها بر خورد خشن صورت گرفته است، زنان و دخترانی نیز در میان معترضان بودند که با بدترین رفتار پلیس مواجه شدند.

طالبان تاکید کرد: آمریکا به بهانه تحکیم دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان به چندین کشور لشکرکشی کرده و دهها کشور دیگر را نیز تحریم و تحت فشارهای سنگین قرار داده است، آیا این کشور پرمدعا، آن را در جامعه خودش عملی کرده است؟

بررسی یک سازمان آمریکایی از وضعیت آزادی و دموکراسی در افغانستاندیدبان حقوق بشر: نیروهای آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایت شده‌اندبیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان

نویسنده رفتار آمریکا را بیانگر بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور می‌داند و به صراحت می‌نویسد: «طی چند روز اخیر صدها تن، در دانشگاه‌های مختلف آمریکا به جرم اعتراض علیه نسل‌کشی در غزه بازداشت شده‌اند و مورد شکنجه‌ پلیس قرار گرفته‌اند. این عملکرد نشان‌دهنده بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور است که حتی خودشان نیز پای این ادعای حضور ندارند».

الاماره اظهار داشت: «سرکوب اساتید و دانشجویانی که خواستار پایان جنایات در غزه هستند، در آمریکا که خود را مهد دموکراسی جلوه می‌دهد، بی‌نهایت شرم‌آور است. آمریکا با این رویکرد، صدای دموکراسی و آزادی بیان را در گلو خفه کرده است».

این نوشته همچنین با اشاره به مطلب «العربیه» خاطرنشان کرد: بازداشت 2100 نفر از دانشجویان معترض، نمایانگر اوج برخورد نامتناسب نیرو‌های پلیس آمریکا با آن‌هایی است که می‌خواهند صدای خود را از طریق دموکراسی و آزادی بیان، بلند کنند.

این سایت وابسته به طالبان تصریح کرد: جهانیان دورویی آمریکا در قبال آزادی بیان و دموکراسی را درک کند، آنها به قانون خودشان نیز پایبند نیستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • حمله پلیس فرانسه به دانشجویان حامی فلسطین
  • مصر بار دیگر حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران را محکوم کرد
  • آخرین اخبار از وضعیت ترافیکی راه‌هایی کشور امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت/ کدام محورها مسدود است؟
  • حمله پلیس فرانسه به حامیان فلسطین در دانشگاه «ساینس پو»
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو