Web Analytics Made Easy - Statcounter

«نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد» امروز ساعت ۱۰ در محل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد» امروز ساعت ۱۰ در محل خانه کتاب و ادبیات ایران با تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد. 

در ابتدای مراسم از آمار آثار ارسال شده به جشنواره خبر داده شد که بر این اساس ۱۵۷۹ اثر به جشنواره رسیده و بیشترین عنوان داستان بلند بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۶۱ عنوان مستندنگاری و ۴۹ عنوان شامل نقد ادبی بوده است. مرتضی طریقی دبیر اجرایی جشنواره پس از تشکر از شرکت کنندگان درارتباط با روند داوری‌های جشنواره گفت:«دوره‌هایی هم داشتیم که جشنواره برگزار نشده اما با توجه به حساسیتی که آقای رمضانی داشتند ما در نهایت هیئت علمی را تشکیل دادیم و داوری‌ها را حتی با تاخیر انجام دادیم، با توجه به داوری‌هایی که در نیمه آبان انجام شد و بعضی از گروه‌های داوری به دلیل حضور در شهرستان‌ها، شرایط اقامت آن‌ها را در تهران فراهم کردیم و به همین دلیل از همه داورین تشکر می‌کنم. از سرکار خانم بصیری تشکر می‌کنم که با وجود از دست دادن برادر بزرگوارشان همزمان با تشکیل گروه داوری با ما همکاری کردند. آخرین جلسات داوری تا هفته پیش هم ادامه داشت. علاوه بر بخش اصلی در بخش جنبی ما ویراستاران برتر در هر بخش را به رسم معمول داوری کردیم. در همه بخش‌ها با توجه به پایش داورها کتاب‌هایی حتما وجود داشتند که به دلایل مختلفی نگاه‌های متفاوتی از زوایای گوناگون داشتند و در نهایت با مشورت ۵ کتاب در این حوزه به عنوان برگزیده انتخاب شدند که این بخش ویژه جشنواره بود. تعدادی از داروانی که هیئت محترم علمی تعیین کردند به این شرح است: در بخش مستند نگاری ابراهیمی زاهدی، محمود قزلی و در بخش بلند و رمان منصور علیمرادی و اکبر صحرایی؛در بخش داستان کوتاه ابولفضل حری، محمدرضا سنگری در بخش ویژه هم جزء داوران بودند.»

در ادامه «نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد» مریم بصیری دبیر علمی جشنواره در ارتباط با کیفیت آثار جشنواره گفت:«من نیز خود را مطبوعاتی می‌دانم و ۳۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کنم و برای همگی آرزوی موفقیت می‌کنم. از نام بردن برادرم در مراسم از همگی تشکر می‌کنم. درمورد جشنواره امسال، من افتخار داشتم به عنوان عضو کوچکی در مجموعه، کارهای جشنواره را پیش ببرم. این جشنواره شامل ۴ بخش بود که پس از تشکیل جلسات کتاب‌ها برای داوران و من ارسال شد. در بخش رمان که آثار بیش‌تر وجود داشت، تعداد جلسات داوری بیش‌تر بود. در انتخاب نامزدها فقط از روی کیفیت و مهارت نویسنده آثار انتخاب شدند. سعی کردیم با کمک داوران، بهترین کار و آثار را انتخاب کنیم. امیدواریم این انگیزه‌ای برای افراد علاقمند باشد و جشنواره‌های پربارتری در آینده داشته باشیم.»

در ادامه نشست، علی رمضانی به عنوان برگزار کننده این جشنواره پس از خیرمقدم به اصحاب رسانه و علاقمندان ادبیات، گفت:«بابت اهتمام نسبت به این جایزه فاخر در کشور تشکر می‌کنم و آن‌ را مایه انگیزه و امید علاقمندان می‌دانم. حوزه ادبیات از حوزه منشورات مختلف کشور است. ما در مجموع پیمایش‌های کشور و متولیان کتابخانه‌ای کشور حوزه ادبیات حوزه پرامانت و پرمخاطبی است. در میان ناشرین هم حوزه ادبیات حوزه پرکاری است. بخشی از اقبال به این جشنواره به جهت شخصیت جلال آل احمد است و باقی آن هم به جهت استقبال مخاطبین. به رسم ادب به عنوان برگزار کننده از هیئت داوران و خانم بصیری دبیر علمی جشنواره تشکر می‌کنم. موضوع داوری از بحث‌های اختلاف برانگیز است که دبیر علمی می‌تواند این مورد را مدیریت کند. از دبیر اجرایی هم بابت تلاش و هماهنگی‌های کار تشکر می‌کنم. داوران محترم هم نقش ویژه‌ای در حضور امروز ما در مقابل رسانه‌ها داشتند. امیدواریم آثار برگزیده مورد اقبال و توجه قرار گیرند.»

طریقی ادامه داد:«اگر مشکلی ایجاد نشود اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد ۱۲ بهمن در محل تالار وحدت برگزار خواهد شد. از همین هفته با حضور داورانمان آسیب شناسی‌ کاهش کیفیت آثار هر دوره را انجام خواهیم داد.»

در بخش بعدی نامزدهای هر بخش معرفی شد. در بخش نقد ادبی "آلبر کامو در ایران" محمدرضا فارسیان و خانم قادری و "روایت شناسی و نقد روایت در داستان‌های انتخابی معاصر" نوشته فرهاد درودگریان و خانم حدادی معرفی شد و در بخش داستان کوتاه از بین ۲۶۰ عنوان، از "دو چشم" از هادیان و "آماده ترور باش" از علی براتی، "قدیس دیوانه" از احمدرضا امیری سامانی نام برد شد؛ ضمن آنکه در این بخش از کتاب "هاملت در نم نم باران" زنده یاد اصغر عبدالهی تجلیل ویژه خواهد شد.
در بخش رمان و داستان بلند "بی‌نام پدر" از سید میثم موسویان، "پری کشی" از علیرضا حسن زاده، "پیامبر بی معجزه" از آقای رکنی،
"ماه غمگین ماه سرخ" از آقای جولایی معرفی شدند و در بخش مستندنگاری از "ابوباران" از خانم ثابتی، "بابارجب" اثر نسرین رجب‌پور، "داغ دلربا" از میثم امیری، "رضانام تا رضا خان" از آقای بهبودی و همسایه‌های خانم جان از خانم عرفانیان نام برده شد. در مجموع ۱۹ نامزد ذکر شده، توسط ۲۰ ناشر منتشر شده و ۷ ناشر برای اولین بار نامزد دارند و ۴ نویسنده اولی در بین آثاربه چشم می‌خورد.

آثار تجلیل ویژه نیز به شرح زیر است:

کتاب "تشریف" از آقای عزتی پاک به دلیل مقطع تاریخی پرداختی
کتاب "حاج جلال" از لیلا نظری
کتاب "سبزآبی" از سعید تشکری درباره سرگذشت سادات رضوی پس از امام رضا(ع)
کتاب "سلول‌های بهاری" از بهنام باقری تاریخ شفاهی سلول‌های بنیادی از دکتر بهاروند                                                  کتاب "کوهستان آتش" از گلعلی بابایی که پژوهش ویژه‌ای داشت و همچنین کتاب هاملت در نم نم باران از اصغر عبدالهی. 

بصیری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعداد کم آثار نقد ادبی گفت:«قسمت نقد ادبی همواره مغفول می‌ماند و من به شخصه به پژوهش و نقد ادبی اهمیت می‌دهم و خودم بارها پیگیری کردم که چرا توجه کمی به این بخش می‌شود و کتاب‌های کم‌تری چاپ می‌شود. وقتی فردی قصد تولید اثر نقد ادبی را دارد باید پیشینه‌ی قوی‌ داشته باشد؛ بنابراین تعداد کم‌تری آثار در این حوزه تولید می‌شود. بعضی از این کتاب‌ها با وجود تلاش بسیار و مصاحبه‌های متعدد حتی به کتاب چاپی هم نمی‌رسد، چون مخاطب ندارد. متاسفانه هم نویسندگان و منتقدین و هم ناشرین و هم پخش کنندگان کتاب اهتمام کمی به ماجرای نقد دارند. من آثار از این دست خودم را برای چاپ به ناشرین خوب ارائه می‌دادم اما ناشرین با وجود قبول داشتن کیفیت اثر، آن را چاپ نمی‌کردند. قصد گفتن بد بودن رمان را ندارم اما آثار پژوهشی و نقد هم اهمیت زیادی دارند و ناشر هم وقتی بازار کار برایش فراهم نباشد کار را به چاپ نمی‌رساند.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جایزه جلال جایزه جلال آل احمد نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد تشکر می کنم نقد ادبی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد

هاشم ناظمی جلال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نمایشگاه تولیدات کارگاه‌های خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی استان در قالب ۹۵ غرفه به مدت سه روز در معرض دید قرار گرفت.

وی افزود: این نمایشگاه سومین نمایشگاهی است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی سنندج به همت دانش‌آموزان کردستانی برپا شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان برپایی نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه روزی را نوید دهنده گام نهادن در مسیر پیشرفت و مهارت آموزی دانش آموزان استان دانست و بیان کرد: ضرورت دارد هر دانش‌آموز در طول دوران تحصیل یک مهارت منجر به تولید را یاد بگیرد.

ناظمی جلال با تاکید بر سرعت بخشیدن به مهارت آموزی و ترویج این فرهنگ اظهار داشت: مدارس شبانه‌روزی علاوه بر شأن مدرسه بودن، محل زندگی نیز هست لذا باید این تلفیق منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان گردد.

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ، علوم محاسباتی و مهارت آموزی سه اولویت اصلی نظام آموزشی است، گفت: باید به اولویت‌های اساسی تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای شود.

ناظمی‌جلال با اشاره به برنامه نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه روزی و نیز گردهمایی مدیران مدارس شبانه روزی ۱۰ استان کشور در شهر سنندج گفت: این دو برنامه نشان از یک تلاش جمعی و اعتماد مجموعه وزارت به آموزش و پرورش استان دارد؛ که خوشبختانه در طلیعه آن همه امور محوله به خوبی در حال انجام است.

ناظمی جلال در این آئین ضمن تقدیر از زحمات عوامل اجرایی برپایی این نمایشگاه، از رشد تعداد غرفه‌های این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در سومین نمایشگاه تولیدات کارگاه‌های خوداتکایی مدارس شبانه روزی استان، ۹۱ غرفه از مناطق ۱۶ گانه آموزش و پرورش محصولات خود را در معرض دید عموم مردم قرار داده‌اند.

وی به وجود چهار غرفه تخصصی از جمله غرفه تولیدات دانش آموزان مدارس استثنایی، غرفه مشاوره تحصیلی و دو غرفه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال نیز پرداخت و در این خصوص گفت: برپایی این غرفه‌ها نشان از رشد دانش‌آموزان در زمینه علوم جدید است.

کد خبر 6092005

دیگر خبرها

  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود