Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، یزدان فتوحی در برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی که این هفته به سریالهای استانی اختصاص داشت، در ابتدا گفت: در مرکز امور استان های صدا و سیما، به یکسری از جوانان برای فیلمسازی و سریال‌سازی انگیزه می دهند که واقعا هم کار سختی است. یعنی اعتماد در شبکه های سراسری کمی سخت تر اتفاق می افتاد اما در امور استان ها رفاقت با جوان های تازه کار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواهشمندم که بودجه امور استان ها را بیشتر کنند زیرا کارگردان هایی مثل احسان عبدی پور از بین آنها یافت می شود. در واقع کارگردان هایی با انرژی درجه یک وارد کار می شوند.

انگیزه کارگردانان جوان، علی رغم کمبود بودجه، انرژی آثار را بالا می برد

وی انگیزه را مهمترین عامل در شروع یک پروژه دانست و افزود: الان عده ای دیگر حوصله یا انگیزه فیلمسازی ندارند اما انگیزه کارگردان های جوان بالاست. امور استان ها این کار را انجام می دهد یعنی یک تقسیم بندی مناسب بین کارگردان های سن و سال دار و جوان صورت گرفته است. انگیزه کارگردانان جوان باعث می شود که علی رغم کمبود بودجه، انرژی کار را بیشتر کنند و تلاش می کنند تا اثر آنها کمتر از آثار بزرگان که در شبکه های مهم فیلم دارند، نباشد. در واقع به دنبال این هستند که کارشان به قدری بالا باشد که از شبکه های مهم پخش شود. این انگیزه از مدیران امور استان ها تا کاگردانان دیده می شود. در جلسات همه تلاش می کنند تا فیلمنامه قوام پیدا کند.

این نویسنده و کارگردان، دارابی معاون سابق استانها را از حامیان اصلی کارگردان های جوان در امور استان ها معرفی کرد و گفت: او همیشه سر صحنه و فیلمبرداری می رفت. کمبود بودجه همواره در تولیدات استان ها اذیت کننده است، قطعا یک کارگردان تازه کار فرصت بیشتری برای کارکردن نیاز دارد اما به دلیل محدودیت بودجه، مجبور است که دو یا سه ماهه کار را جمع کند.

سختی های ساخت آثار تاریخی

بازیگر «خنده بازار» در ادامه با اشاره به تلاش های حسن نجفی برای ساخت سریال «جلال» در مرکز استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در چند جشنواره با آقای نجفی همراه بودیم، او بابت این کار خیلی حرص خورد و تلاش کرد. آقای نجفی هم انگیزه خوبی داشت. این سریال هم از آثاری بود که اگر بودجه بیشتری داشت، قطعا بهتر از این ساخته می شد. وقتی اثری درباره اوایل انقلاب می سازی ناخودآگاه هزینه زیادتری می طلبد.

وی تصریح کرد: اگر بودجه داشته باشی، میتوانی یکسری خیابان در شهرک یا جای دیگر ایجاد کنی اما آقای نجفی در بخش هایی مجبور بود تصویر کروماکی بگیرد که یک جاهایی لو می رفت و مخاطب امروز تلویزیون هم مثل سابق فریب این تصاویر را نمی خورد. این اشکال فنی فیلم باعث می شود که بیننده از سریال پرت شود. در حال حاضر ما بهترین فیلمبردار و صدابردارها را داریم، هرچه بیشتر بتوانیم تجهیزاتمان را بخریم یا بسازیم، مطمئنا این سمت قضیه درست‌تری خواهد بود. البته در حال حاضر بحث سریال سازی کندتر پیش می رود تا روی متن ها بیشتر کار شود و قصه ها قوام بیشتری پیدا کنند.

فتوحی با اشاره به نام امیرحسین شریفی به عنوان تهیه کننده و کاظم معصومی به عنوان کارگردان سریال «روزهای بیقراری» بیان کرد: این کار دکوپاژ جذابی داشت و توانست قصه را خوب روایت کند. بازیگران خوبی در آن به ایفای نقش پرداختند.

هرچه رقابت بیشتر می شود انگیزه هم بالاتر می رود

وی مراکز استان ها را بهترین موقعیت برای ساخت تله فلیم ها معرفی و مطرح کرد: اگر در شهرها و روستاها کار تله فیلم انجام شود، بودجه کمتری هم لازم است. باید به بچه های با استعداد شهرستان ها میدان دهیم. هرچه رقابت بیشتر می شود انگیزه هم بالاتر می رود.

این کارگردان با بیان اینکه به دلیل کار نویسندگی خود آثار دیگر همکاران را دنبال می کنم، ابراز داشت: چند قسمت از سریال «دخترم نرگس» را دیدم. به نظرم اگر زمان بیشتری برای پیش تولید داشته باشند و کار بیشتری روی فیلمنامه صورت بگیرد، نتیجه بهتر خواهد شد. قطعا کارگردان نباید سر صحنه مشکل فیلمنامه داشته باشد که متاسفانه امروزه خیلی با آن درگیر هستیم. باید کارگردان داخل فیلمنامه قرار بگیرد. خیلی از کارگردان ها بعد از اتمام فیلم فیلمنامه به دستشان می رسد یا به صورت روزانه آن را می بینند. بنابراین کارکردن روی فیلمنامه بسیار مهم است.

سریالی که در بدترین شرایط کرونایی ساخته شد اما مبتلایی نداشت

کارگردان سریال «میان‌بر» با بیان اینکه این سریال یکی از کارهای مورد علاقه من است، یادآور شد: بازیگران خوب باعث علاقه من به این سریال بود. همه به خوبی کار می کردند. ما در بدترین شرایط کرونا که هیچ سریالی ساخته نمی شد این سریال را فیلمبرداری کردیم.خوشبختانه کسی هم درگیر کرونا نشد. در این سریال نقش متفاوتی به سیاوش چراغی پور دادیم، نقش کمند امیرسلیمانی هم جزو نقش های خوب بود. در کل پشت صحنه خوب آن باعث خلق اثر خوب شد.

وی با بیان اینکه هفتاد درصد کارگردانی قبل از کلید خوردن کار انجام می شود، اظهار کرد: باید کارگردان روی فیلمنامه و انتخاب بازیگر کار کند. روزی که خواستم میان‌بر را بسازم، گفتم اگر رضا نیکخواه بازیگر آن نباشد نمی‌سازم. اگر کارگردان درست انتخاب کند نصف راه را طی می کند. البته ما هنوز دستمزد خود از این سریال را نگرفته ایم.

شیخ طادی کار ضعیف بسازد جای تعجب دارد

فتوحی همچنین درباره سریال «بانوی سردار» نیز توضیح داد: اگر آقای شیخ‌طادی ضعیف بسازد جای تعجب دارد. بانوی سردار با اینکه چند بار پروژه خوابید اما کاری قوی بود. خوابیدن پروژه و جمع‌آوری بعد آن سخت است. در حال حاضر دو سه کار جذاب هم درباره اساطیر و شهدا در دست نگارش است. سریال «نگهبان زمین» جزو اولین سریال هایی بود که درباره محیط‌زیست ساخته شد. «قطعه گمشده» هم با محور مبارزه با قاچاق محصول استان سمنان و جزو کارهای خوب بود. سریال «بازگشت» مرکز گلستان در ژانر دفاع مقدس، «قصه های ما» در مرکز گیلان، «نزدیکی های بهشت» محصول لرستان، سریال «سرزده»، «صبح آخرین روز» در مرکز زنجان تولید شدند.

مدیون حمید لبخنده ام

فتوحی فعالیت های خود را مدیون مرحوم حمید لبخنده دانست و تاکید کرد: روزی که دوربین را دیدم از طریق آقای لبخنده بود. در فیلم «آبی» برای اولین بار نامم در تیتراژ ثبت شد. حمید لبخنده خیلی مهربان بود و با عشق یاد میداد. تا آخر عمرم ممنون محبت های او هستم.
وی با تاکید بر اینکه باید بیشتر به امور استان ها رسیدگی کنیم، گفت: جوانان آنجا پر از انگیزه هستند و می توانند کار خوب انجام دهند، فیلمنامه بسیار مهم است و نباید راحت از آن بگذریم. کارگردان مرحله دوم پروژه است.

ساخت سریال برای شبکه یک

این کارگردان در پایان از ساخت سریالی برای شبکه یک خبر داد.
«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز یزدان فتوحی سریالیست شبکه یک امور استان ها کارگردان ها شبکه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی

احسان محمدحسنی، مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کتاب «سلیمانی عزیز ۲»، صفحه ۱۹۴ به خاطره جالبی از نگاه سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به سریال پایتخت ۵ و سکانس‌های مربوط به داعش اشاره دارد. همچنین سیروس مقدم کارگردان این سریال خاطراتی از ساخت این قسمت‌ها دارد. این روز‌ها که پخش این سریال پرمخاطب در شبکه‌ای فیلم به قسمت‌های حساس حضور خانواده نقی معمولی و همراهانش در سوریه و درگیری با داعش رسیده، بد نیست این خاطرات شیرین را مرور کنیم.

سردار سلیمانی هماهنگ کرد تا عوامل فیلم با اسیران داعشی صحبت کنند

به گزارش همشهری، در کتاب «سلیمانی عزیز ۲» به نقل از مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌خوانیم: وقتی قرار شد پایتخت ۵ ساخته شود، تیم را بردیم دیدار حاج قاسم. حاجی خیلی کمک کرد تا بچه‌ها با فضای سوریه و مدافعین حرم آشنا بشوند؛ حتی هماهنگ کرد با یکی دوتا اسیر داعشی صحبت کنند. فیلم‌نامه که نهایی شد، یک روز صبحانه مهمان حاج قاسم شدیم. همین که فهمید آخر سریال قرار است بابا پنجعلی شهید شود و در کربلا یا مشهد خاکش کنند، گفت: «فیلم‌نامه رو عوض کنید، همه این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران.» کارگردان و نویسنده با تعجب نگاهی کردند و گفتند: «نمیشه! ما می‌خوایم قصه این‌طور تموم بشه.» حاجی وقتی دید قبول نمی‌کنند، غیرتمند گفت: «مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه!»

نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود

سیروس مقدم کارگردان خلاق و خوشفکر این سریال در خصوص این سری از مجموعه پایتخت در یک گفت و گویی مطبوعاتی می‌گوید: پرمخاطبترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج قاسم سلیمانی ساخته شد. نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود و فقط یک نگرانی داشتند که انتهای قصه چه می‌شود که ما گفتیم خانواده نقی با رشادت و جانفشانی خودشان را از مهلکه جنگ نجات می‌دهند و در نهایت یک بالگرد سوری این خانواده را از مخصمه نجات می‌دهد. سازمان اوج همفکر و ناظر بر کار بود و قسمت به قسمت فیلمنامه، هم به اوج و هم تلویزیون داده می‌شد و کاملا هماهنگ بودیم... یک صبح زود خدمت‌شان (سردار سلیمانی) رسیدیم، زیرا می‌خواستند سرشان خلوت‌تر باشد و مفصل صحبت کنند. من از فحوای کلامشان متوجه شدم پایتخت‌های دیگر را هم دیده‌اند. ایشان نظراتی داشتند که بحق هم درست بود. ضمن این‌که به ما مشاورانی برای کار معرفی کردند و فقط نگران فینال قصه بودند که قهرمانان نجات پیدا کنند.

جلسات مفصلی با فرماندهان داشتیم

مقدم در ادامه می‌افزاید: بار‌ها من و محسن تنابنده جلسات مفصلی با رده‌های بالای عملیات سوریه داشتیم و پای خاطرات آن‌ها نشستیم و نوشتیم، حتی خودم یک بار پیش سردار سلیمانی رفتم و راجع به پایتخت و داعش صحبت کردیم ...

حضرت‌آقا همه را خوشحال کردند

این کارگردان در ادامه می‌افزاید: حضرت آقا در صحبت‌هایشان تاکید کردند به رئیس وقت سازمان صدا و سیما سفارش کرده‌اند نمونه سریال‌هایی مثل پایتخت ساخته شود که روایتگر یک خانواده متدین، ایرانی و بافرهنگ است و گفته بودند، چرا از این سریال‌ها کم ساخته می‌شود؟ من حرف آقا را به عوامل رساندم و خیلی خوشحال شدیم که ایشان حتی حرف‌های نهفته در سریال را کشف کرده‌اند و تاکید داشتند در پایتخت ۲ خیلی خوب به حق‌الناس پرداخته‌ایم. شنیدن این حرف‌ها خیلی حالمان را خوب کرد.

سیروس مقدم، کارگردان شناخته شده تلویزیون است. او بعد از ساخت مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی همچون پایتخت، روز‌های زندگی، نرگس، تا ثریا، چک برگشتی، بچه‌های نسبتا بد، مدینه، میکائیل، علی‌البدل و... نشان داده که رگ خواب مخاطب را بخوبی می‌شناسد و می‌داند از چه زاویه‌ای به دغدغه‌های مردم نگاه و آن را از قاب دوربینش به بهترین شکل ثبت کند.

ناگفته نماند سریال پایتخت ۵ هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آی فیلم پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • خط رو خط مسائل اجتماعی
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟