Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، براساس آمار فرونتکس (آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا) که هفته گذشته منتشر شد، در سال ۲۰۲۱میلادی، ۱۹۶ هزار مهاجر وارد خاک اروپا شدند که نشان‌دهنده نزدیک شدن این رقم به سال ۲۰۱۷ یعنی نزدیک به ۲۰۴ هزار نفر است.

برای اینکه با اطمینان این روند افزایشی را سیگنالی از موج جدید مهاجرت و حتی فراتر از آن، رسیدن به  آمار یک میلیون و ۸۰۰ نفره جمعیت پناهجویان ورودی غیر قانونی به خاک اروپا در سال ۲۰۱۵ بدانیم، هنوز زود است اما آنچه کارشناسان بر آن توافق دارند اینکه فشار مهاجرت در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نوشته ال پائیس، این روند افزایشی سرازیر شدن پناهجویان به اروپا مسئله‌ای است که از افزایش نابرابری‌ها به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر، بروز درگیری‌های جدید و حتی گرمایش جهانی ناشی می‌شود. به گفته تحلیلگران، این موضوع، چالشی با ابعاد وسیع است که اتحادیه اروپا به دلیل نداشتن چشم‌انداز و هدف‌گذاری مشترک در برابر آن لنگ می‌زند.

بر اساس آماری که چهارشنبه گذشته، توسط آژانس مرزی اروپا منتشر شد، جریان ورودی پناهجویان به اروپا در سال ۲۰۲۱میلادی، ۵۷ درصد رشد داشته است. تحلیل‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های رفت‌وآمد اعمال شده از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، تنها عامل سرازیر شدن سیل مهاجران به اروپا نبوده و عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

پاتریخا سانسال استاد "آکادمی مهاجرت کالج ناتولین اروپا" مستقر در ورشو معتقد است "در سال ۲۰۲۰، کرونا همچنان عامل ایجاد عدم اطمینان بود. مردم به نوعی بلاتکلیف بودند اما شمار افرادی که قصد مهاجرت داشتند و یا برای پا گذاشتن  در این مسیر، احساس نیاز می‌کردند همچنان در حال افزایش بود".

سانسال در ادامه می‌گوید "تشدید نابرابری ناشی از ویروس کرونا، عامل کلیدی دیگری است که پشت این پدیده قرار دارد". در دوره شیوع کرونا در حالی که میلیاردرها ثروتمند شده اند، ۸۰۰ میلیون نفر دیگر در سراسر جهان به فقر شدید کشیده شدند.

بر اساس یک مطالعه کلان تهیه شده توسط موسسه «آزمایشگاه نابرابری جهانی» (World Inequality Lab) که روزنامه ال پائیس اسپانیا به آن دسترسی داشته است، در دو سال گذشته، روند تمرکز درآمد و ثروت که از دهه ۸۰ میلادی آغاز شده است، شتاب گرفت. «لوکاس چانسِل» که هدایت این تحقیقات را بر عهده دارد، می‌گوید: ما شاهد جهانی قطبی‌تر هستیم. کووید۱۹، پدیده ظهور میلیاردرها را تشدید کرده و فقر بیشتری بر جای گذاشته است.  

میرا میلوسویچ از محققان اصلی اندیشکده الکانو اسپانیا نیز تاکید کرد "وخیم‌تر شدن شرایط زندگی، افراد را وادار به مهاجرت کرده است".

این افزایش آمار پناهجویان در حالی با وجود کاهش جابجایی‌ها در سطح جهان به دلیل محدودیت‌های سفر کرونایی به وقوع پیوسته است که «آنتونیو ویتورینو» مدیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت از آن به عنوان «پارادوکس بی سابقه تاریخ بشر» نام برده است.

وی در جریان ارائه آخرین گزارش مهاجرت در جهان در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد: در حالی که میلیاردها نفر در جهان به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از سفر محروم شده اند، ده‌ها میلیون نفر مجبور به نقل مکان در قلمرو کشورهای خود شده اند. وی هشدار داد: میلیون‌ها نفر دور از محل سکونت خود، به ویژه تحت تاثیر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری، گرفتار شده‌اند و در معرض خطر قرار گرفته اند.

در ادامه گزارش ال پائیس آمده است: فراتر از پیامدهای بیماری همه‌گیر، ارقام فرونتکس، افزایش پناهجویان ورودی به اروپا حتی نسبت به سال‌های قبل از کرونا را نشان می‌دهد به طوری که این میزان، پنج هزار نفر بیشتر از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است.

طبق اعلام آژانس مرزی اروپا، یکی از "عوامل تعیین‌کننده" در مسئله شیب صعودی شمار پناهجویان که به خاک اروپا رسیده‌اند، بحران بلاروس است. جمعیت مهاجران ورودی به کشورهای هم‌مرز با بلاروس (لهستان، لیتوانی، لیتونی) در سال گذشته میلادی، رشد چشمگیری را ثبت کرده است؛ به این ترتیب این آمار از ۶۷۷ ورود غیر قانونی به نزدیک به هشت هزار نفر افزایش یافته است.  

بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تا ماه نوامبر ۲۰۲۱ (اوایل آبان) بیش از ۸۴ میلیون نفر در سراسر جهان، وادار به مهاجرت شدند که این تعداد، از آمار ثبت شده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ که در زمان خود، رکورد محسوب می‌شد، بیشتر است.

خشونت‌ و درگیری‌ها متاسفانه یکی از عوامل مهاجرت بوده که مردم را در جستجوی زندگی بهتر، مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند. درگیری‌ها به ویژه در آفریقا سبب شد تا شمار زیادی از افراد در سال ۲۰۲۱، در داخل مرزهای خود و یا در کشورهای همسایه آواره شدند.

افزایش درگیری‌ها در منطقه تیگرای اتیوپی، همراه شدن انتخابات ریاست جمهوری با جنگ و درگیری در جمهوری آفریقای جنوبی، خشونت‌های قبیله‌ای در منطقه دارفور سودان، جنایت‌های گروه‌های مسلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و حملات خشونت‌آمیز در بورکینافاسو از دلایلی است که نتیجه آن آواره شدن صدها هزار نفر در آفریقا در سال ۲۰۲۱ بود.

همچنین همانطور که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان هشدار داده بود، امنیت در این کشور آنچنان وخیم بود که شمار زیادی از مردم افغان در ماه ژوئیه مجبور به مهاجرت شدند تا جایی که مجموع کل آوارگان داخل خاک این کشور به ۳.۵ میلیون نفر رسید.

محقق اندیشکده الکانو همچنین با اشاره به کشورهای موسوم به "گروه ویسگراد" (جمهوری چک، لهستان، اسلواکی و مجارستان) هشدار می‌دهد "مهاجرت در حال تبدیل شدن به یک مشکل هویتی در برخی کشورها است که آن را یک تهدید می‌دانند".

دولت مجارستان اگر چه به اعمال یکی از سخت‌ترین واضع ضدمهاجرتی شهره است اما در سال گذشته، افزایش ۱۲۵ درصدی (۶۰ هزار و ۵۴۰ مورد) افزایش پناهجویان ورودی غیر قانونی را ثبت کرد که فاصله کمی با موج مهاجران از مسیر مدیترانه مرکزی قرار دارد.  

اما روی دیگر سکه، آگاهی روزافزون چندین کشور اروپایی نسبت به پیری مداوم جمعیت ناشی از نرخ پایین زاد و ولد و افزایش امید به زندگی است که مسئله ضرورت مهاجرت را بیش از هر زمان دیگری برجسته می‌کند.  

در آلمان، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا، دولت ائتلافی سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال‌ها تغییری اساسی در سیاست‌های مهاجرتی خود ایجاد کرده است، چرا که این کشور برای جبران کمبود پرسنل و کارگران به ورود سالانه ۴۰۰ هزار مهاجر خارجی نیاز دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اتحادیه اروپا مهاجرت غیرقانونی خشونت مسلحانه فقر پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اتحادیه اروپا مهاجرت غیرقانونی ویروس کرونا اتحادیه اروپا مهاجرت غیرقانونی خشونت مسلحانه فقر اتحادیه اروپا ویروس کرونا سال ۲۰۲۱ میلیون نفر درگیری ها هزار نفر ال پائیس شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشدید تحریم‌های انگلیس علیه شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران
  • افزایش شمار پناهجویان بی‌خانمان در انگلیس
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟