Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول برنامه‌های تغذیه در دانش آموزان دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از ابلاغ دستور العمل پایگاه تغذیه سالم به مدارس خبر داد.

زارعی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی به مدارس، بوفه موظف است که مواد غذايی سالم يا ایمن و عاری از آلودگی و مواد مضر را به دانش آموزان عرضه کند. دستور العمل پایگاه تغذیه سالم با هدف حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان؛ ارتقای سلامت و تامین بخشی از انرژی ، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز؛ ارائه مواد غذایی سالم و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش تغذيه‌ای، تهیه و تنظیم شده ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق ابلاغ وزارت بهداشت محصولات غذایی بسته ‏بندی شده بايد از توليدات كارخانه های معتبر تهيه شوند. دارای پروانه ساخت، سری ساخت ، تاريخ تولید، مصرف و برچسب نشانگرهای رنگی تغذیه ای نیز باشند.

به گفته زارعی غذا بايد در محلی تميز و عاری از گرد و خاك، مگس، حشرات و جانوران موذی نگهداری شود. تهیه یا عرضه و فروش مواد خوردنی و آشاميدنی آماده مصرف و سالم به صورت سرد و گرم برای دانش آموزان باید در پایگاه تغذیه سالم انجام شود.

خشكبار مثل توت خشک، انجیر خشک، انواع برگه ها، خرما، کشمش، گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، کنجد، مغز تخمه‌ها، انواع چیپس تهیه شده از میوه های خشک که همگی بسته بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی نیز به دانش آموزان عرضه شود.

او گفت: عرضه انواع بیسكوییت ، کیک و کلوچه، بیسكوییت ترجیحا از نوع سبوس دار بدون کرم، کیک و کلوچه ترجیحا از نوع غنی شده با ریزمغذی هایی مثل آهن، روی، ویتامین آ و کم قند و بسته بندی شده، ایرادی نخواهد داشت.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟

نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند. ماست یک راه مفید برای اطمینان از دریافت برخی از مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است و تطبیق پذیری آن باعث می‌شود که زمینه مناسبی برای معرفی میوه‌ها و سبزیجاتی باشد که برای تمام عمر از آنها لذت خواهند برد.

ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود. ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

در شش ماهگی، شیر مادر و در شرایط خاص شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه کودک هستند و این در طول سال اول زندگی او نیز خواهد بود و سپس آماده می‌شوند تا از غذا‌های دیگری مانند ماست لذت ببرند. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن باید تنها منبع تغذیه کودک به حساب می‌آید. 

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ماست ساده، بهترین انتخاب برای کودک است، زیرا در عین حال سرشار از مواد مغذی و فاقد قند‌های افزوده است و می‌تواند پایه و اساس ماجراجویی طعم عالی بعدی کودک باشد.

 افزودن میوه‌ها یا سبزیجات پوره شده به ماست ساده یک راه جذاب و مناسب برای معرفی طعم‌ها است؛ هلو یا موز پوره شده را برای یک تجربه شیرین با ماست مخلوط کنید. همچنین برای یک غذای خوش طعم، سیب زمینی شیرین پوره شده را با ماست مخلوط کنید. ماست را با منبع پروتئین دیگری مانند پوره مرغ یا لوبیا جفت کنید.

از ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، کودک در حال رشد شما می‌تواند مصرف لبنیات را تا مجموع دو وعده در روز افزایش دهد. این می‌تواند ترکیبی از شیر گاو، ماست و پنیر باشد. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا باید به کودک خود برای رشد و تکامل سالم معرفی کنید، مشورت کنید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مدارس خوزستان
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد