Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@12:04:49 GMT

جایزه‌ای برای شکوفایی بذرهای ادبیات داستانی

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۴۳۳۸

جایزه‌ای برای شکوفایی بذرهای ادبیات داستانی

به گزارش خبرنگار مهر، سروش صحت، عضو هیأت امنا جایزه کتاب اردیبهشت در نشست خبری این جایزه که امروز در شهر کتاب اردیبهشت اصفهان برگزار شد، گفت: به عنوان یک اصفهانی هر چقدر به گذشته خود فکر می‌کنم، می‌بینم که چقدر وام‌دار کتاب‌فروشی‌های قدیمی اصفهان هستم. آنچه که کل ایران وام‌دار آن است، جنگ ادبی اصفهان است که تأثیر بسیار زیادی بر ادبیات ایران داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برگزاری جایزه کتاب اردیبهشت افزود: امیدوارم جایزه اردیبهشت ادامه‌ای برای فعالیت‌های بزرگان ادبیات اصفهان باشد. برای این جایزه سه آرزوی مهم دارم، اول از همه اینکه جایزه تداوم یابد، دوم گسترش یابد و حوزه‌های دیگر ادبیات نیز وارد این جایزه بشود و سومین اینکه بتوانیم داورهای خیلی خوبی داشته باشیم؛ زیرا اعتبار هم جایزه‌ای به داورهای آن است.

جایزه‌ای برای کشف استعدادها

سیاوش گلشیری، دبیر جایزه کتاب اردیبهشت در نشست خبری این جایزه که امروز در شهر کتاب اردیبهشت اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: این جایزه در دو بخش داستان و ناداستان برگزار خواهد شد. این جایزه برای همه کسانی است که فارسی می‌نویسند و هر شرکت کننده در هر بخش یک اثر می‌تواند داشته باشد. آثار باید حداقل هزار و ۵۰۰ کلمه و حداکثر ۶ هزار کلمه باشند همچنین آثار نباید پیش‌تر در نشریه‌ای و یا سایتی منتشر شده باشد.

وی ادامه داد: موضوع جشنواره آزاد است و مهلت ارسال آثار یکم اسفندماه است و احتمالاً تمدید خواهد شد. مناسبت محدودیت ایجاد می‌کند و برای گسترش مخاطب آن را آزاد کردیم. سعی کردیم با انتخاب موضوع آزاد همه افراد را درگیر کنیم.

تاکنون ۱۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و این تعداد قطعاً بیشتر خواهد شد. علی خدایی، محمدرضا تخت‌کشیان، حمید صحت، سروش صحت و سارا سالار هیأت امنا جایزه هستند.

گلشیری با اشاره به زمان برگزاری اختتامیه این جایزه، توضیح داد: اختتامیه در اردیبهشت ماه و در اصفهان برگزار خواهد شد. در این مدت برگزاری رویدادهای مجازی و حضوری در خلال جایزه برگزار می‌شود.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت گفت: با تنوع جوایز ادبی روبه‌رو هستیم، اینکه آیا این‌ها در رشد ادبیات مؤثر هستند یا خیر جای بررسی دارد. در بعضی از موارد جوایز می‌تواند به صورت موازی کاری تلقی بشود، اما کمک به ارتقا ادبیات داستانی، کشف استعدادها و معرفی آن‌ها از جمله اهداف این جایزه است.

وی با بیان اینکه "یکی از مشکلات اصلی جوایز عدم استمرار آن‌ها است و امیدوارم این جایزه کتاب اردیبهشت ادامه‌دار باشد" تاکید کرد: جوایز خصوصی نسبت به جوایز دولتی موفقیت بیشتری داشتند و در استمرار موفق‌تر عمل کردند. سالم بودن یک چایزه به انتخاب آثار و برگزیدگان برمی‌گردد.

گلشیری افزود: شفافیت در انتخاب و روشن بودن ساز و کار جایزه بسیار مهم است، برخی از جوایز هیأت انتخاب و داوران شفاف و مشخصی ندارند؛ با راهکارهایی استمرار و شفافیت در این جایزه از اهداف مهم برگزاری است.

برگزیدگان این جایزه گردآوری و چاپ خواهد شد

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت اظهار داشت: در پایان این جایزه کتابی از برگزیدگان این جایزه گردآوری و چاپ خواهد شد.

این جایزه خصوصی و مختص به آثار تألیفی است. موضوع این جشنواره آزاد است، زیرا اگر می‌خاستیم موضوعی را در نظر قرار بگیریم ممکن است مخاطبانی را از دست بدهیم. ممکن است در سال‌های آینده محورهایی برای جشنواره تعریف شود.

وی با اشاره به بخش ناداستان جایزه توضیح داد: در برخی از جوایز و مجلات به صورت تخصصی روی این شکل از ادبیات کار می‌شود. عامل اصلی ناداستان و داستان حضور پررنگ و آشکار نویسنده در ناداستان است.

گلشیری درباره بخش‌های جنبی گفت: هر جایزه‌ای برگزاری رویدادهای کارگاهی را نیز در دستور کار خود دارد. در گام‌های بعدی رویدادهایی را تعریف خواهیم کرد.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت در پاسخ به سوالی درباره هیأت داوران این جایزه خاطرنشان کرد: هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره هنوز انتخاب نشده است.

جایزه کتاب اردیبهشت به پویایی ادبیات کمک می‌کند

سارا سالار، عضو هیأت امنا جایزه اردیبهشت نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله کارگاه‌های آموزشی در خلال این جایزه پیش بینی شده است که اولین آن‌ها دوشنبه آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: درباره موضوعات و محورهای مختلف فکر شد، اما قرار شد امسال را آزاد برگزار کنیم. اگر مخاطبان ما خیلی زیاد شوند و نتوانیم آن را جمع و جور کنیم موضوع خواهیم گذاشت. دوست داشتیم که این جایزه جمع و جور کوچک باشد و در سال‌های آینده آن را گسترش خواهیم داد.

سالار تاکید کرد: ادبیات داستانی امروز ایران با تمام مشکلات خودش به سمت جلو حرکت می‌کند. در برخی موارد می‌توان انتقاد کرد که آثار کیفی نیستند و سطحی شدند. سعی داریم با این جایزه یک چراغ دیگری روشن کند و به پویایی ادبیات کمک کند. در کشور ما بذرهای پرباری وجود دارد که منتظر فرصتی برای رشد و نمو هستند. هر فرصتی می‌تواند برای پویایی کمک کننده باشد.

کد خبر 5402847

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی ادبیات ادبیات داستانی ادبیات ایران بارش برف بوشهر برف و کولاک ویروس کرونا کرمانشاه تعطیلی مدارس بارش باران سیلاب خطبه های نماز جمعه برف روبی آمار کرونا ایلام اردبیل جایزه ای خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد

مراسم بزرگ داشت و تحلیل از پیشکسوتان و نام‌آوران کشتی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مراسم تجلیل از نام‌آوران و مقام‌آوران کشتی استان اصفهان امروز - جمعه هفتم اردیبهشت- به میزبانی هیأت کشتی استان اصفهان در تالار شهروند با حضور جواد محمدی مدیرکل ورزش و جوانان، مصطفی میرزایی رئیس هیأت کشتی استان اصفهان، منوچهر مهرعلی‌پور عضو شورای شهر اصفهان، وحید رجبی رئیس بسیج ورزشکاران، روح‌الله معظم مدیر عامل باشگاه مقاومت، رسول بخشی نماینده مجلس شورای اسلامی، پیشکسوتان و ورزشکاران کشتی همچنین مسئولین مربوطه از ساعت ۱۵:۰۰ برگزار شد.

مصطفی میرزایی، رئیس هیئت کشتی استان در مراسم تحلیل از پیشکسوتان و نام‌آوران کشتی استان، اظهار کرد: خدا را شاکرم فرصتی پیش آمد تا بتوانیم از مدال‌آوران، نام‌آوران و افرادی که برای کشتی استان زحمت کشیدند و استخوان خورد کردند، تقدیری کوچک به عمل آوردیم.

وی ادامه داد: به کمک هیئت‌های شهرستانی و بزرگان کشتی ۲۳ خانه کشتی احداث شده‌است. هیأت استان اصفهان به عنوان هیأت برتر کشور در حوزه عمرانی و تأسیس زیرساختی انتخاب شد که این اتفاق با همراهی و همت رؤسای هیئت‌های شهرستانی میسر شد.

میرزایی گفت: در موضوع استعدادیابی جامعه آماری جامعه کشتی استان ده برابر افزایش یافته و در حال حاضر بالغ بر ۱۳ هزار ورزشکار بیمه شده داریم که نویدبخش روزهای خوب در آینده نزدیک برای کشتی استان اصفهان است. امیدوارم با همت و همراهی بتوانیم در راستای اعتلای کشتی استان قدم برداریم. معتقد هستم که کیفیت از دل جمعیت بیرون خواهد آمد. امیدوارم شاهد قهرمانی کشتی‌گیران اصفهانی در عرصه‌های جهانی باشیم.

وی بیان کرد: در بخش قهرمانی استان اصفهان مدت زیادی بود که هیچ قهرمانی نداشت اما با تلاش‌هایی که انجام شده امروز در رده بزرگسالان و جوانان کشتی فرنگی دو ملی‌پوش از استان اصفهان داریم که میادین بین‌المللی اعزام شدند. حضور کشتی‌گیران اصفهان در تیم‌های ملی ثمره تلاش تمام مربیان به ویژه رسول جزینی است و از همه آنان کمال تشکر را دارم.

منوچهر مهرعلی‌پور عضو شورای شهر اصفهان پس از تبریک هفته اصفهان و ۱۷ شوال روز ورزش پهلوانی، گفت: امیدوارم در سال پیش رو کشتی اصفهان طلایی‌تر بدرخشد و کشتی‌گیران اصفهان را در میادین بین‌المللی بر روی سکو ببینیم تا پرچم ایران اسلامی توسط‌شان به اهتزاز درآید و همه به احترام سرود جمهوری اسلامی ایران بایستند.

وی ادامه داد: قطعاً با کمک مربیان درجه یک و استعدادهای نابی که در استان داریم شاهد پیشرفت کشتی خواهیم بود. کارهای ورزشی و فرهنگی باید جریان ساز باشد امیدوارم جریان‌سازی را بیش از پیش از هیأت کشتی شاهد باشیم.

وحید رجبی گفت: در ابتدا روز بزرگ داشت ورزش پهلوانی و زمین خوردن تاریکی و ظلم به دست حضرت علی (ع) نور الهی را تبریک می‌گویم. شاهد تلاش‌های زیاد رئیس هیأت کشتی در خصوص ارتقا زیرساخت‌های ورزشی و باشگاه‌داری در ورزش کشتی بودم. قطعاً همه تلاش‌ها منتج به حضور کشتی‌گیران اصفهانی در تیم ملی و افتخار آفرینی خواهد شد.

وی افزود: کنگره ۲۴ هزار شهید استان را پیش رو داریم که در هفته تربیت بدنی برگزار می‌شود. از شهدای اصفهان ۱۲۰۰ شهید ورزشکار داریم که هم در ورزش قهرمان بودند و هم در رشادت. این عظمت، اقتدار و امنیتی ملی که در کشورمان برقرار است را مدیون شهدایی هستیم که برای دفاع از دین و آئین جان را بر کف اخلاص گذاشتند، یادشان را گرامی می‌داریم.

جواد محمدی مدیر کل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: به شخصه یاد ندارم که در سالیان گذشته چنین مراسم پرشکوهی در رشته کشتی داشته باشیم. اتفاقات مبارکی در کشتی استان در حال رقم خوردن است نشان از رشد و پیشرفت و رسیدن و نقاط پر افتخار، دارد. همه پیشکسوتان و مربیان با جدیت در حال آموزش هستند که در رأس آنان رسول جزینی در حال پرورش قهرمانان آینده است؛ خیرینی همچون آقای تجدد به کمک کشتی استان آمده‌اند و به پیشرفت کشتی سرعت دوچندان بخشیده‌اند.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک قطعاً قهرمان جهان و المپیکی از استان اصفهان خواهند بود. من و تمام دوستان در اداره کل تلاشمان بر کمک رسانی و همراهی با کشتی است.

در این مراسم از پیشکسوتان، هیأت‌های نمونه شهرستانی، مربیان برتر، ورزشکاران مقام و مدال‌آور تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر 748154

دیگر خبرها

  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • امیدواریم جلسات باشگاه فولاد در خوزستان برگزار شود
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد