Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:50:24 GMT

هوای خوش سینما در گیلان از سیمرغ تا هنروتجربه

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۴۷۱۴

هوای خوش سینما در گیلان از سیمرغ تا هنروتجربه

به گزارش ایرنا، پس از فروکش کردن کرونا و سایه رنگ بندی آبی بر گسترده سبز گیلان و بازگشایی مجدد فعالیت های فرهنگی و هنری ، از آبان ماه گیلان نیز با خروش هنر، نشاطی دیگر یافت پس از گشایش سینماها، بازگشایی تالار مرکزی رشت، برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی هنری، غوغای تئاتر برصحنه و هنگامه فضای نگارخانه ها، امروز اعلامِ دو خبر پاگرفتن سینمای هنر و تجربه و همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر در استان هوای خوش اکران را دو چندان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید امیر مصباح معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت پایدار بودن وضعیت فعلی آرام کرونا، اکران همزمان چهلمین جشنواره فیلم فجر در رشت مسجّل است و تلاشمان بر اینست که این همزمانی را در باقی شهرستان های استان نیز داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بر اساس موارد اعلام شده از سوی وزارتخانه ، سه سینما در مرکز استان می توانند اکران فیلم فجر را داشته باشند اما ما بر اساس تاکید بر مقوله عدالت فرهنگی و مبحث تمرکز زدایی تلاش می کنیم این اکران در دیگر شهرستان های مستعد استان نیز انجام شود.

مصباح با بیان اینکه در زمان حاضر۱۱ پرده و ۹ سینمای استان بصورت بالفعل آمادگی اکران فیلم دارند، بیان کرد: شاید در استان های دیگر متولیان فرهنگی دغدغه جذب مخاطب داشته باشند، اما مدیران فرهنگی در گیلان همیشه دغدغه برنامه ریزی و اجرای برنامه ای در خور شأن استقبال مخاطبان فرهنگ و هنر را دارند .

وی همچنین با اعلام اکران دوباره فیلم های سینمای هنر و تجربه در سینما ۲۲ بهمن رشت یادآور شد: سینمای هنر و تجربه تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزش در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌ آنها می‌تواند به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.

بار دیگر سینمای هنر و تجربه در گیلان

پنجم آبانماه امسال سینمای ۲۲ بهمن رشت با اکران قهرمان اصغر فرهادی جان گرفت و امروز مدیر این سینما به خبرنگار ایرنا گفت: اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه اتفاق خوشایند پس از بازگشایی‌های پساکرونایی در این سینما است که با گذشت چند سال وقفه بار دیگر از سر گرفته شد. 

بهنام حسین‌زاده بروجردی ادامه داد: با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تلاش است تا هر ۲ هفته یک بار فیلم های سینمای هنر و تجربه در سینما ۲۲ بهمن رشت اکران شود.

وی به هدف سینمای هنر و تجربه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در گذشته همه فیلم های ارزشمند تولید شده فرصت اکران نمی یافتند، بر همین اساس سینمای هنر و تجربه توسط  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی پا گرفت و اقدام به نمایش فیلم های هنری و فیلمهایی کرد که پشت خط اکران می ماندند. 

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت اظهار داشت: سالهای اخیر تغییرات مدیریتی و کرونا از موارد توقف اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه در استان گیلان بود، اما خوشبختانه با بهبود وضعیت کرونا بار دیگر اکران فیلم های یادشده آغاز شد و تصمیم بر این است تا پایگاه ثابتی برای اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه در استان در نظر گرفته شود. 

حسین زاده بابیان اینکه ششم بهمن ماه امسال سینما ۲۲ بهمن میزبان فیلم "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی است، افزود: فیلم های سینمای هنر و تجربه نیز  دارای مخاطبان خاص خود است و با توجه به پیشینه غنی گیلان در زمینه تاریخ ، فرهنگ و هنر  استقبال مخاطبان سینمای اندیشه را در پی دارد.

وی با همه اتفاقات ناخوشی که برای سینمای ایران بویژه در محدودیت های کرونایی رقم خورده به آینده سینما خوشبین بود و گفت: سینمای فعال در استان نیاز به آیتم هایی دارد که علاوه بر ارگان های فرهنگی همکاری رسانه و شهرداری ها را می طللبد.

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت تاکید کرد: پیش بینی من این است نوروز ۱۴۰۱ شاهد رونق سینماها خواهیم بود. فیلم های انباشته شده‌ای که بخشی از آنها بنیه اکران را دارند راهی پرده سینما شده اند؛ فیلم های خوبی در راه اکران هستند که فکر می کنم می تواند رونق سینماها را در پی داشته باشد.

تاریخ سینمای گیلان کتابی به قلم استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده : آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.

سالهاست که ساز فرهنگ و هنر گیلان کوک بود و در مقاطع مختلف نوستالژی صف های طولانی سینما، تئاتر و موسیقی در حد فاخرش تکرار می شد و استقبال از اکران های همزمان فیلم فجر عطش سینماهای استان را فرو می نشاند.

در مقطعی با وجود پر و بال گرفتن سینمای گیشه و حتی شنیده هایی مبنی بر کم جان شدن سینمای اندیشه، استقبال از همزمانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جامعه را شگفت زده کرد و در اکران همزمان فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گیلان بیش از ۱۱هزار بلیت فروخته شد.

فعالان عرصه هنر هفتم هنوز نفس تازه نکرده بودند که کرونا نفس گیر شد و سینمادارانِ کم رمق را خانه نشین کرد اما با همه این اوصاف سیمرغ سی ونهمین جشنواره فجر اکرانی متفاوت را در کشور و گیلان را رقم زد و با همه فراز و فرودی که بر تاریخ مدیوم سینما گذشت اکران همزمانی فیلم  فجر در گیلان با ۱۶ فیلم از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینما ۲۲ بهمن رشت با ۳۰ درصد ظرفیت میزبان مخاطبان سیمرغ دوستان فجر شد و اینک مخاطبان فرهنگ و هنر منتظرند تا پس از فروکش بحران کرونا با سیمرغ فجر شاهد تلالویی دیگر در فضای رسانه اندیشه باشند . 

برچسب‌ها رشت سینما گیلان جشنواره ‌های فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت سینما گیلان رشت سینما گیلان جشنواره های فجر فیلم های سینمای هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر سینما ۲۲ بهمن رشت اکران فیلم فیلم های سی فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۴۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران

دهم اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته می‌شود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران می‌دانند. صدیقه (روح‌انگیز) سامی‌نژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقش‌آفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.

نام روح‌انگیز سامی‌نژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خان‌بهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.

با پخش «دختر لر» در سینما‌ها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامی‌نژاد به شهرت رسید، اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد. 

فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سال‌ها بی‌خبری و با تصاویری تکان‌دهنده از این ستاره سال‌های دور سینما واکنش‌های تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد: زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سال‌های پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روح‌انگیز سامی‌نژاد مُرده است. من تا آن روز فکر می‌کردم روح‌انگیز سامی‌نژاد باید سال‌ها پیش مرده باشد.

 به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامی‌نژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامی‌نژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».

این کارگردان سینما همچنین گفته بود: من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامی‌نژاد را در فیلم تهامی‌نژاد دیده بودم که گریه می‌کرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناس‌ترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلی‌های دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعه‌ای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.

عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخش‌هایی از آن آمده است: وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خان‌بهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامی‌نژاد در آن نقش «گلنار» را بازی می‌کرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنش‌های ناگواری برانگیخت، که به‌درستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچ‌گاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامی‌نژاد تصوری از آن واکنش‌ها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر می‌داشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم می‌شد؟

گفته می‌شود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوشش‌هایی را در زمینه ساخت فیلم انجام می‌داد و در این‌باره بهارلو ادامه داده است: به‌موازات فعالیت‌های سخت‌کوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خان‌بهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جست‌وجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلوی‌ِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایش‌ها و تعزیه‌ها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سال‌ها در فیلم‌های اوگانیانس و مرادی ایفای نقش می‌کردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، به‌همین دلیل موانع کم‌تری بر سرِ راه خود داشتند.

سپنتا موفق شد صدیقه (روح‌انگیز) سامی‌نژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او به‌عنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد. «دختر لر» نخستین بار در سی‌ام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیده‌بان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت.

 سپس با یک دو هفته وقفه در همین‌سینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگ‌های خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را به‌چشم ببینند. ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامی‌نژاد چنان انگشت‌نما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهر‌های مختلف.

سامی‌نژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامی‌نژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.

از تهامی‌نژاد نقل شده است‌: اغلب به‌طور کنترل‌نشده‌ای می‌خندید و در حالی‌که اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانی‌های متعصب او را مورد ضرب‌وشتم قرارمی‌دادند و حتی بطری به‌طرفش پرتاب می‌کردند. به‌طوری‌که همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.

درباره این چهره مستند دیگری با نام «روح‌انگیز سامی‌نژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.

سامی‌نژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بار‌ها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسل‌های دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.

قدیمی‌های معروف، بریده‌اند و سعی می‌کنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سال‌ها به آنها بی‌لطفی شده است و دل پرگلایه‌ای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که می‌توانست بازی کند.

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی هفت، بعد از سال‌ها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید می‌بینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینما‌های تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمی‌توان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد، اما سال‌ها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم، اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او می‌توانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بی‌غمی وجود نداشت، می‌توانست نقش یک پدر را بازی بکند.

منبع: روزیاتو

tags # بازیگر سینما ، سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «مدیر مدرسه» به اکران آنلاین رسید
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران