Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@06:40:24 GMT

پشت پرده سفر فرزند السیسی به اسرائیل

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۵۰۹۰

پشت پرده سفر فرزند السیسی به اسرائیل

منابع آگاه و ویژه مصری اطلاعاتی در خصوص پشت پرده سفر «محمود السیسی» از مقامات سرویس اطلاعات مصر و فرزند «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور در رأس یک هیئت امنیتی به فلسطین اشغالی در روز یکشنبه پیش ارائه کردند.

به نوشته «العربی الجدید»، بر اساس اطلاعات موجود، پسر رئیس‌جمهور مصر در رأس یک هیئت امنیتی از این کشور وارد فلسطین اشغالی شد تا طی نشست با مقامات مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص چندین پرونده مشترک میان دو طرف رایزنی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرد شماره یک نظارت بر پرونده روابط با تل‌آویو در مصر

به گفته این منابع، فرزند السیسی که دارای نفوذ بالایی در داخل سرویس حاکمیتی مصر است، در این سفر تنها نبود و با هیئتی از مقامات مسئول دو پرونده اسرائیلی و فلسطینی، با یک هواپیمای خصوصی متعلق به سرویس اطلاعاتی مصر وارد فلسطین اشغالی شد.

به گفته این منابع، پس از آن‌که رئیس جمهور مصر سرلشکر «ایمن بدیع» را به عنوان رئیس کمیته مربوط به پرونده لیبی، منصوب کرد، پسر او به مرد شماره یک نظارت بر پرونده روابط با اسرائیل تبدیل شد.

سفر برنامه‌ریزی شده فرزند السیسی به فلسطین اشغالی

به گفته منابع آگاه مذکور، این نخستین بار نیست که محمود السیسی که یکی از مسئولان ارشد در پرونده روابط میان مصر و اسرائیل است،در قالب ماموریت کاری به فلسطین اشغالی سفر می‌کند بلکه در سفر پیشین سرتیپ «عباس کامل» رئیس سرویس اطلاعات مصر به اسرائیل، او را همراهی کرده بود. سفر روز یکشنبه پیش نیز کاملا برنامه‌ریزی شده بود و یک سفر ناگهانی نبود.

این منابع فاش کردند که دوره کنونی شاهد افزایش تماس‌ها و ارتباطات بین مقامات سرویس اطلاعاتی مصر و همتایان آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به منظور دستیابی به تفاهم در خصوص اعمال اصلاحات در برخی موارد مرتبط با معاهده کمپ‌دیوید پیش از نشست کمیته مشترک نظامی بین دو کشور است.

بنا بر این گزارش، مصر برنامه‌هایی برای ایجاد یک منطقه صنعتی در شمال سینا در نزدیکی مرز با نوار غزه دارد. در دستور کار نشست اخیر پس السیسی با مقامات صهیونیست، علاوه بر تکمیل رایزنی‌ها برای اصلاح موارد توافقنامه امضا شده بین دو کشور، تحرکات مصری‌ها در پرونده بازسازی غزه که تحت نظارت یکی از شرکت‌های مصری وابسته به سرویس اطلاعاتی این کشور است نیز بررسی شد. امری که در چارچوب طرح ابتکاری رئیس جمهور مصر پس از پایان جنگ ماه می رژیم صهیونیستی در نوار غزه ارائه شده بود.

‌زمینه‌سازی محمود السیسی در اسرائیل برای نشست چهارجانبه اطلاعاتی

به گفته منابع مذکور، از جمله پرونده‌های مطرح در نشست اخیر هیئت مصری با صهیونیست‌ها، آماده‌سازی برای برگزاری نشست چهارجانبه در سطح روسای دستگاه‌های اطلاعاتی مصر، اردن، اسرائیل و فلسطین به منظور احیای روند مذاکرات رسمی بین صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها بود.

بر اساس این گزارش، سفر محمود السیسی به فلسطین اشغالی پس از دیدار رئیس‌جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر شرم‌الشیخ در حاشیه همایش اخیر جوانان جهان و نیز رایزنی‌های مصری – اردنی طی روزهای گذشته به منظور هماهنگی تلاش‌ها برای این نشست چهارجانبه صورت می‌گیرد.

ماجرای اعمال تغییرات در پیمان کمپ دیوید

مصر و رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته از تعدیل و اصلاح برخی بندهای توافق کمپ دیوید که در سال 1979 میان دو طرف امضا شده بود، در راستای تقویت امنیت طبق تحولات و تغییرات موجود خبر دادند. 

به گفته منابه آگاه، اکثر تغییراتی که قرار است در این پیمان اعمال شود، مربوط به مفاد امنیتی و برای کنترل مناطق بیشتر و تقویت حضور در این مناطق است  که منطقه مرزی با نوار غزه و سیناء سهم عمده‌‌ای از آن خواهند داشت.هر دو طرف تمایل دارند که حضور نیروهای امنیتی خود به‌ویژه در منطقه مصری «رفح» را افزایش دهند و با رایزنی‌های دوجانبه که تمام آن با نظارت دولت آمریکا انجام می‌شود، هر گونه مانعی را که در مسیر این توافق قرار دارد، از میان بردارند.

این منابع می‌گویند که قاهره بر تغییرات امنیتی که قرار است در مفاد پیمان کمپ دیوید اعمال شود، بسیار پافشاری دارد به‌ویژه که این تغییرات را به اوضاع میدانی نسبتا آرام در نوار غزه و امکان دست‌یابی به توافقی طولانی‌مدت برای آتش‌بس که شاید تا بیش از ده سال به طول بیانجامد، گره می‌زند.

مصر نخستین کشور عربی بود که پس از جنگ‌های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، در سال ۱۹۷۹ با انعقاد پیمان کمپ دیوید با تل‌آویو صلح کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت.

در دسامبر ۱۹۷۸ «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا از «انور سادات» رئیس‌جمهوری وقت مصر، «مناخیم بگین» رئیس‌ وقت اسرائیل، دعوت کرد تا به کمپ دیوید بیایند که در ۱۰۰ کیلومتری واشنگتن قرار دارد. رهبران سه طرف به مدت ۱۳ روز با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در نهایت قرارداد صلحی را امضا کردند که به  پیمان صلح کمپ دیوید معروف شد. در ماه نوامبر همان سال، سادات و بگین برای مشارکت در این امر، جایزه صلح نوبل دریافت کردند. 

توافقنامه کمپ دیوید دارای بندهای فاجعه باری بود که براساس آن طرف مصری بسیاری از حقوق خود را از دست داد و قرار شد تا تعداد سربازان خود را در صحرای سینا کاهش دهد، همچنین این توافقنامه دارای بندی سری بود که طی آن مصر باید از هر گونه همکاری نظامی با دیگر کشورهای عربی علیه اسراییل خودداری می کرد، در عین این که سادات ملزم بود با اسرائیل برای شناسایی پایگاه های مقاومت فلسطین همکاری کرده و به مبادله اطلاعات امنیتی با دستگاه اطلاعاتی اسرائیلی بپردازد.

در توافقنامه دوم که میان سادات و کارتر به امضا رسید قرار شد تا ٥٠٠٠ نیروی نظامی و فنی آمریکا برای همکاری با نیروهای نظامی مصر وارد این کشور شوند و در قبال آن آمریکا از حکومت انور سادات حمایت و پشتیبانی کند. پیرو توافقنامه سومی که بین آمریکا و رژیم صهیونیستی به امضا رسید، دو طرف مصری و اسرائیلی برای پیگیری مذاکرات برای امضای یک توافقنامه دفاعی مشترک، به توافق رسیدند.

پیشتر منابع رسانه‌ای فاش کرده بودند که اصلاحات پیشنهادی در  توافق کمپ دیوید، با هدف آماده کردن شرایط در شمال سینا و مناطق مرزی برای نقش جدید مورد انتظار مصر در قبال نوار غزه است که شامل تعامل با افزایش تعداد مسافران از طریق گذرگاه مرزی رفح ، آماده‌سازی زیرساختی که بتواند مراحل جدید را تطبیق دهد، از جمله اقامتگاه‌های موقت برای فلسطینی‌هایی که از طریق این گذرگاه تردد می‌کنند و نیز شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های ایمن و نظارت شده، که مستلزم ایجاد تعدیل‌های ظریف در برخی از مفاد توافق است.

به گفته این منابع، بین قاهره و تل آویو در خصوص نوار غزه تفاهم و اجماع متقابل وجود دارد، زیرا مصر می خواهد نفوذ خود را در این پرونده به حداکثر برساند زیرا این یکی از پرونده‌هایی است که مرکز ثقل رژیم مصر مقابل آمریکا به شمار می‌رود./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: اسرائیل فلسطین اشغالی رژیم صهیونیستی رئیس جمهور مصر سرویس اطلاعات محمود السیسی کمپ دیوید نوار غزه دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبر، دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، ماهیت وجودی این نهاد متفاوت از دادگاه‌های عمومی است.

طبق قانون جدید، دادگاه صلح تمامی صلاحیت‌های شورای حل اختلاف بر اساس قانون سابق، مضاف برصلاحیت‌های جدیدی که قانونگذار برای آن پیش بینی کرده است را داراست. این دادگاه، ابتدا باید پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد، در صورت عدم امکان سازش یا عدم امکان اخذ تصمیم مقتضی و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا در رابطه با ارجاع به شورای حل اختلاف، دادگاه صلح رأسًا به ماهیت دعوا رسیدگی می‌کند.

برگزاری ۵ نشست هماهنگی تشکیل دادگاه‌های صلح در دادگستری استان تهران

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در هشتمین مأموریت خود به مدیران قضائی استان تهران، ایجاد دادگاه‌های صلح در سال ۱۴۰۳ را مورد تاکید قرار داد و تا کنون ۵ نشست هماهنگی و پیگیری اجرای این قانون در دستگاه قضائی استان تهران تشکیل شده است.

حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در پنجمین نشست پیگیری اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و برگزاری دادگاه‌های صلح در استان تهران که با حضور غلامرضا مهدوی معاون قضائی دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف، معاونین قضائی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی و همچنین رؤسای دادگستری‌های شهرستان‌ها و بخش‌های استان تهران برگزار شد، اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف را مورد تاکید قرار داد.

شاکرمی با اشاره به اینکه طبق قانون، دادگاه‌های بخش می‌توانند وظایف دادگاه‌های صلح را انجام دهند، گفت: دادگاه‌های بخش در این زمینه کمافی‌السابق می‌توانند وظایف دادگاه‌های صلح را برعهده داشته باشند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران از رؤسای دادگستری‌ها و حوزه‌های قضائی بخش خواست تا هماهنگی و تمهیدات لازم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا پایان نیمه اول سال مقدمات و زمینه‌های تشکیل دادگاه‌های صلح در دادگستری‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: صلاحیت‌های دادگاه صلح مشخص است و فقط پرونده‌های در صلاحیت این دادگاه‌ها به شعب تعیین شده برای دادگاه صلح ارجاع می‌شود و پرونده‌های شعب تبدیلی که خارج از صلاحیت دادگاه صلح است طبق روند قانونی و همچون گذشته مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

شوراهای حل اختلاف همچنان در کنار دادگاه‌های صلح فعال هستند

شاکرمی صلاحیت شوراهای حل اختلاف را در قانون جدید اختصاصاً در زمینه سازش برشمرد و عنوان کرد: پرونده‌های خارج از این توصیف در قالب دادگاه صلح مطرح خواهد شد و البته شوراهای حل اختلاف همچنان در کنار دادگاه‌های صلح فعال هستند و رأی مربوطه و تصمیم قضائی توسط قاضی دادگاه صلح صادر خواهد شد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان گفت: دادیاران و بازپرسانی که پیش از این به عنوان قاضی شورا فعالیت داشته‌اند با بررسی و طی مراحل قانونی بعد از تشکیل دادگاه صلح و در صورت صدور ابلاغ مراجع مربوطه می‌توانند حسب مورد به عنوان دادرس یا رئیس شعبه دادگاه صلح انجام وظیفه کنند.

غلامرضا مهدوی معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف نیز در این جلسه با تاکید بر آثار مثبت شکل‌گیری دادگاه‌های صلح، گفت: با تشکیل دادگاه‌های صلح تعداد زیادی از پرونده‌های در صلاحیت این دادگاه مانند تصادفات به شعب این دادگاه‌ها ارجاع داده می‌شوند و کاهش ورودی پرونده‌های قضائی به دادسراها را در پی خواهد داشت.

دادگاه‌های صلح موجب کاهش ورودی پرونده‌های قضائی می‌شوند

ربیع الله قربانی، رئیس کل محاکم تهران نیز ایجاد دادگاه صلح در معیت محاکم و دادسرا را موجب کاهش ورودی پرونده‌های قضائی در این دو مرجع دانست و اتخاذ تصمیمات مدیریتی برای تأمین نیروی انسانی و تعیین قضات برای رسیدگی به پرونده‌های در صلاحیت دادگاه‌های صلح، را ضروری برشمرد.

کد خبر 6090928

دیگر خبرها

  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • تمجید جالب مویس از کلوپ: یورگن سریع‌تر از لیورپول برو!
  • (ویدیو) تصاویری که حسن یزدانی ۲ روز بعد از حذف دیوید تیلور منتشر کرد
  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد