Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، پیروز حناچی درخصوص اقدامات انجام شده برای مرمت خانه تاریخی ظهیرالاسلام گفت: با توجه به اینکه این بنا به شماره ۳۱۰۹۶ در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسیده است، تمامی تصمیمات اجرایی و طرح مرمت بنا نیازمند تأیید وزارت میراث فرهنگی بود؛ در همین راستا کمیته‌ای جهت تسهیل تصمیم‌گیری با حضور ناظران میراث فرهنگی و نمایندگان کارفرما و دانشگاه تهران شکل گرفت و کلیه اقدامات اجرایی بعد از تصویب در این کمیته و تأیید ناظران میراث فرهنگی به اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درخصوص موانع طرح نیز اظهار داشت: با توجه به برنامه زمانی اجرایی باید این طرح بسیار زودتر به اتمام می‌رسید اما با توجه به شرایط حاد کرونا و همچنین مشکلات مالی، چندین مرحله عملیات اجرایی متوقف و یا به کندی پیش رفت. البته سرانجام این پروژه به‌صورت کامل در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و تحویل موقت شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران، رییس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران همچنین در خصوص ویژگی‌های خاص این پروژه نیز بیان داشت: در این پروژه از فناوری‌های به‌روز با رعایت اصول حفاظت بهره برده شده است. وجه تمایز این طرح، پررنگ بودن جنبه‌های پژوهشی و کاربست آن در عملیات اجرایی بود. از سوی دیگر، فرصت فراهم شده برای دانشجویان و پژوهشگران برای حضور در کارگاه و کارآموزی یکی از نقاط مهم دیگر این طرح بود.

حناچی خاطرنشان کرد: در کنار همه مسایل فنی، این اقدام یکی از معدود پروژه‌های مرمتی در کشور بود که اطلاعات تخصصی آن بصورت شفاف از کلیه مراحل پروژه در اختیار همگان قرار می‌گرفت. از ابتدای طرح با راه‌اندازی وب‌سایت پروژه، کلیه اطلاعات اولیه بنا به همراه طرح‌های مرمتی و همچنین مراحل اجرایی در دسترس عموم قرار گرفت؛ که این یکی از اهداف اصلی مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر به جهت افزایش سطح تعامل تخصصی و انتشار اطلاعات در پروژه‌های پژوهشی کاربردی است.

وی ابراز امیدواری کرد: این اثر ارزشمند که به عنوان یک عنصر هویتی شاخص در شهر تهران و محله بهارستان شناخته می‌شود، بعد از بهره‌برداری در معرض بازدید و استفاده عموم قرار گیرد و تهران یکی دیگر از عناصر ارزشمند خود را مجدداً در اختیار بگیرد.

به گزارش ایرنا، خانه ظهیرالاسلام یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی شهر تهران است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول برمی‌گردد و در محله بهارستان و در خیابان هدایت قرار گرفته است.

سال‌ها این خانه در معرض تخریب قرار داشت به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم، متخصصین و علاقه‌مندان خواستار رسیدگی و مرمت خانه بودند. در نهایت با تلاش‌های مرحوم سید نقی نوربخش رییس فقید سازمان تأمین اجتماعی، عملیات مرمت و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام در اواخر سال ۱۳۹۶ و طی قراردادی کاربردی با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران سپرده شد.

این مؤسسه از ابتدای سال ۱۳۹۷ با تجهیز کارگاه و تأمین نیروی انسانی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخصوص دانشگاه تهران، عملیات اجرایی را آغاز کرد. با توجه به وضعیت نامناسب بنا، ابتدا عملیات آواربرداری و استحکام‌بخشی بنا انجام شد و با پاکسازی بنا از نخاله‌های موجود، عملیات مرمت جامع کلید خورد.

با توجه به حجم تخریب بنا در طبقات زیرزمین و اول، در ابتدا بعد از جمع‌آوری بخش‌های آسیب‌دیده، سقف‌های جدید در امتداد بخش‌های باقیمانده و با تکنیک‌های سنتی زمان ساخت، اجرا و بازسازی شد و در گام بعد جداره‌های آسیب‌دیده ترمیم شد و بسیاری از تزئینات بخصوص در سرسرا و اتاق شومینه بعد از تثبیت بخش‌های باقیمانده، مجدداً با رعایت اصول مرمتی بازسازی گردید. در نهایت نیز عملیات محوطه‌سازی و اجرای دیوارهای محوطه انجام شد.

برچسب‌ها بازسازی و امنیت مرمت میراث فرهنگی دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازسازی و امنیت مرمت میراث فرهنگی بازسازی و امنیت مرمت میراث فرهنگی دانشگاه تهران دانشگاه تهران میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان

علیرضا جیلان اظهار داشت: عوامل طبیعی و غیرطبیعی موجب آسیب به پایه‌های این بنای تاریخی شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان

وی افزود: با ارائه گزارش نهایی دانشگاه اصفهان مرمت و بازسازی پایه میانی این پل بزودی آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • اختصاص ۲ هزار میلیارد برای بهسازی فرودگاه بم
  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر