Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@14:52:12 GMT

۴۴واحد آلاینده در استان کرمانشاه وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۵۹۱۷

۴۴واحد آلاینده در استان کرمانشاه وجود دارد

گروه استان‌ها ــ رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه گفت: پرونده ۴۴ واحد آلاینده در استان کرمانشاه به مراجع قضایی ارجاع داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، طاهر هاشمی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه میزان آلاینده‌ها در 9 ایستگاه استان به صورت مرتب رصد می‌شود و استان در زمینه سنجش و کنترل آلاینده‌های هوا پیشتاز است اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 19 روز هوای ناسالم در شهر کرمانشاه گزارش شده است و این در حالی است که در سال‌های گذشته همچون سال 88 حدود 120 روز هوای ناسالم داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی با بیان اینکه میزان آلایندگی صنایع استان به صورت آنلاین پایش می‌شود گفت: داده‌های به دست آمده با استانداردها سنجیده می‌شود و در صورت مغایرت به واحد آلاینده تذکر و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 44 واحد آلاینده در استان به مراجع قضایی معرفی شده‌ است افزود: این واحدهای آلاینده براساس قانون یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلودگی باید پرداخت کنند.

هاشمی درباره استفاده از سوخت مازوت در صنایع گفت: چنانچه در واحدهای صنعتی از مازوت سبک و استاندارد استفاده شود یک سوخت مناسب و ارزان است که در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان باید از آن استفاده شود اما تسهیلاتی نیز برای تغییر آن پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: صنایعی که ملاحظات زیست محیطی را رعایت کنند به عنوان صنعت سبز به سازمان معرفی و در نهایت از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

عدم اجرا شدن بخشی از مصوبات کاهش آلودگی هوا در تهرانسطح توان نیروهای عملیاتی در مقابله با آلودگی نفتی در خلیج‌فارس بوشهر افزایش یافت + تصویرحذف کمک‌های دولت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عامل تشدید آلودگی هواست

هاشمی با اشاره به موضوع آلودگی رودخانه‌های استان گفت: رودخانه‌ها تا حدودی قدرت خودپالایی دارند و چنانچه فاضلاب انسانی وارد رودخانه‌ای شود به طور طبیعی رفع می‌شود اما ورود فاضلاب شهری به همراه فاضلاب انسانی آلودگی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه سیروان آلایندگی شاخصی ندارد افزود: نزولات جوی سبب کاهش دبی رودخانه‌ها شده است و به همین دلیل آلودگی رودخانه‌ها نمود بیشتری دارد.

هاشمی با بیان اینکه حدود 44 درصد فاضلاب انسانی در استان پالایش می‌شود گفت: حدود 36 درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود و این روند از سال 90 تاکنون کند شده و باید اقدامات بیشتری انجام می‌شد.

انتهای پیام/832/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آلودگی هوا آلودگی هوا رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت طی سال گذشته، «پساب» را مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی آن‌ها ذکر کرد.

الهه بیگی در گفت وگو با ایسنا افزود: مستندات و وضعیت‌ زیست‌محیطی  ۲۶۳ مورد کارواش در استان تهران در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۶۲ مورد کارواش در پایتخت شناسایی و اطلاعات آن‌ها در این سامانه ثبت شده این در حالیست که امکان جابجایی و تعطیلی واحدهای فاقد مجوز خیلی زیاد است.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: پیش از این واحدهای خدماتی، مشمول واحدهای آلاینده نمی‌شدند ولی بر اساس شیوه‌نامه جدید و تصویب‌نامه هیات وزیران در ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱ همه واحدهای خدماتی در صورت آلایندگی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی تحت عنوان عوارض سبز می‌شوند. کارواش‌ها جزو مراکز خدماتی محسوب می‌شوند و در اولویت کاری محیط زیست تهران قرار دارند.

بیگی اضافه کرد: ادارات محیط زیست شهرستان‌های استان تهران کارواش‌ها را شناسایی و مدارک آن را چک می‌کنند و اگر در بازدید از آن‌ها متوجه آلایندگی شوند، به صاحبشان اخطار می‌دهند. مهلت اخطاریه بیش از دو هفته است. اگر اینگونه کارواش‌ها پس از صدور اخطاریه اول اقدامی برای رفع آلایندگی انجام ندهند، اخطاریه دوم با مهلت مناسب صادر می‌شود. اگر واحد آلاینده اقدامی نکند، مستندات آن در سامانه محیط زیست در قسمت آلاینده‌ها ثبت و مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

وی در ادامه گفت: این عوارض به‌صورت فصلی است و واحدهایی که آلاینده تشخیص می‌شوند، هر سه ماه اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع بارگذاری می‌شود و مشمول پرداخت عوارض می‌شوند.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران افزود: اطلاعات ۲۶۳ مورد کارواش در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده‌اند ولی تعداد کارواش‌های مشمول لیست صنایع آلاینده هستند ۳۷۹ مورد در سال ۱۴۰۲بود چراکه امکان دارد یک کارواش چند بار اسمش در این لیست آورده باشد و تا زمانی که رفع آلوگی نکنند در لیست قرار دارد.  

 وی با بیان اینکه عمده مشکل زیست‌محیطی  کارواش‌ها مربوط به «پساب» آن‌هاست، اظهار کرد: اگر پساب آن‌ها بدون تصفیه وارد منابع پذیرنده مانند اراضی کشاورزی، چاه‌ها و آب‌های سطحی شود، از نظر ما آلاینده هستند چراکه مواد شوینده استفاده شده در کارواش به‌طور مستقیم وارد محیط زیست می‌شود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: اگر کارواش‌ها بسته به حجم پساب تولیدی، آن استانداردسازی نکنند و به‌صورت خام وارد منابع پذیرنده شود، آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی را در پی خواهد داشت و در صورت ورود به اراضی کشاورزی تبعات دیگری نیز دارد بنابراین اولویت اصلی ما برای کارواش‌ها استانداردسازی پساب‌ آن‌هاست چون این پساب‌ها حاوی آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی است.

بیگی در پایان اظهارکرد: بر اساس بازدیدهای انجام شده در حال حاضر میزان آلایندگی کارواش‌ها روند کاهشی داشته است و اغلب آن‌ها به استانداردهای محیط زیستی واقف هستند چراکه در اخطاریه‌های صادر شده اقدامات لازم برای رفع آلودگی ذکر می‌شود  و در نتیجه اغلب کارواش‌ها سیستم استانداردسازی پساب دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۹ واحد صنفی آلاینده و مزاحم در ساوه پلمب شد
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود