Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@00:29:36 GMT

ابنیه تاریخی حرم حضرت معصومه(س) حفظ می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۶۰۳۶

ابنیه تاریخی حرم حضرت معصومه(س) حفظ می‌شود

گروه استان ها_ معاون اجرایی حرم مطهر حضرت (س) با اشاره به سبقه تاریخی اماکن و فضاهای حرم مطهر، گفت: مرمت و تعمیراتی که در صحن‌ها و رواق‌ها انجام می‌شود با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی آن‌ها و بر اساس اصول است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم    به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه(س)، هادی محمودنژاد در رابطه با بازسازی کاشی‌کاری صحن امام هادی علیه السلام حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: قدمت شالوده صحن امام هادی علیه السلام به دوره صفویه بر می‌گردد ولی معماری امروز آن مربوط به دوره قاجاریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صحن امام هادی علیه السلام از نظر معماری، قدمت، هنرها و متریالی که در آن به کار رفته از جمله ایوان طلا و مقرنس‌هایی که در ضلع‌های مختلف آن کار شده حائز اهمیت است.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اهمیت نگهداری ابنیه تاریخی به ویژه در حرم‌های مطهر گفت: ما هر ساله در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها میزبان میلیون‌ها زائر هستیم و باید فضاهای موجود را برای پذیرایی از زائران آماده کنیم و وضعیت بصری فضاهای حرم مطهر یکی از موضوعات مهم در پذیرایی از زائران است.

محفل قرآنی نغمه ملکوتیان در حرم حضرت معصومه(س) از دریچه دوربینمراسم عزاداری ایام فاطمیه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شودیادواره 18 شهید روضه فاطمیه قم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود

وی با اشاره به اهمیت تاریخی فضاهای حرم مطهر بیان کرد: مرمت و تعمیراتی که در صحن‌ها و رواق‌ها انجام می‌شود با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی آن‌ها است و از نظر تخصصی مرمت‌ها منطبق بر اصول دنبال می‌شود.

محمودنژاد عنوان کرد: قسمت‌های قدیمی و تاریخی حرم مطهر مشخص شده و به صورت دوره‌ای از آن‌ها بازدید می‌شود تا قبل از اینکه دچار آسیب شود به آن‌ها رسیدگی شود.

وی گفت: در سال 1336 مرمت‌های اساسی در صحن امام هادی علیه السلام انجام شده، در دهه 60 نیز در حوزه‌های مختلف مرمت انجام شده و در سال 1385 ایوان طلا مورد باز سازی قرار گرفته است.

محمودنژاد بیان کرد: کاشی‌کاری بدنه شرقی حرم مطهر در اوایل دهه 80 مورد مرمت و اکنون نیز قسمت‌هایی که نیاز به تعمیر و مرمت دارد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: کارشناسان موزه و فنی مهندسی آستان قسمت‌هایی که کاشی‌کاری‌ها و متریال‌های آن سبقه تاریخی داشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اگر لازم باشد نگهداری شود و یا به موزه منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر کاشی‌کاری‌هایی که امروز در صحن امام هادی علیه السلام در حال انجام است به بخش‌های فاقد سبقه تاریخی اختصاص دارد، گفت: ما از بهترین متخصصان حوزه مرمتی کشور کمک گرفتیم و کار به گونه‌ای انجام می‌شود که هم نیاز آینده برای مرمت به حداقل برسد و هم تعمیرات، پایداری بالایی داشته باشد.

محمودنژاد با بیان اینکه برخی قسمت‌ها که سبقه تاریخی آن مورد تردید است نیز به موزه فاطمی منتقل و نگهداری می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی از جمله درب‌های چوبی، سنگ‌ها، مقرنس کاری‌ها، آینه کاری‌ها، لنده‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و … کار مرمتی انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما از علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه دعوت می‌کنیم که از کارگاه‌های حرم مطهر بازدید به عمل آورند تا ضمن بهره برداری آموزشی از این کارگاه‌ها با فعالیت‌های تخصصی حرم مطهر بیشتر آشنا شوند.

محمودنژاد در پایان سخنان خود از همه اساتید و هنرمندان که در امور مرمت‌کاری با آستان مقدس همکاری دارند و کمک می‌کنند و همچنین از هم اندیشی‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تقدیر کرد.

انتهای پیام/452/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س حرم مطهر حضرت حرم مطهر انجام می شود سبقه تاریخی کاشی کاری قسمت ها کاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد