Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مرتضی امیری در شورای فرهنگ عمومی که امروز ۲۸ دی در سالن جلسات دفتر استاندار قزوین برگزار شد، در تشریح برنامه تحول فرهنگی فضای مجازی استان اظهار کرد: در استان قزوین یک میلیون و ۷۵۰ هزار مشترک اینترنت وجود دارند که از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ شاهد روند رو به رشد افزایش مشترکین بوده‌ایم؛ بازدید از سایت‌های استان تنها پنج درصد با رایانه انجام شده و بقیه بازدیدها با تبلت و تلفن همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار سیم‌کارت فعال در استان وجود دارد که با توجه به جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان مشخص می‌شود که برای هر شخص چند سیم کارت ثبت شده است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری فضای مجازی به حال خود رها شده است و زیرا کمتر برنامه تدوین کرده‌ایم در حالی که فضای مجازی در بسیاری از مقوله‌های فرهنگ مانند سبک زندگی تاثیرگذار است. 

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه صاحب‌الامر (عج) خاطرنشان کرد: طی ۲ سال گذشته میزان استفاده دانش‌آموزان مقطع متوسطه از فضای مجازی در منطقه مینودر و کوثر سه ساعت و در محدوده خیام ۹ ساعت بوده است. ۶۴ درصد کاربران فضای مجازی با نگاه سرگرمی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و حتی حضور در سایت‌های مبتذل نیز ذیل سرگرمی محسوب می‌شود. 

وی بیان کرد: طرح تحول فرهنگی فضای مجازی استان؛ برنامه‌ای جامع برای نقش‌آفرینی فرهنگی دستگاه‌های مختلف در سطح استان و نقشه جامع مسیر حرکت فرهنگی در فضای مجازی در استان تدوین خواهد شد. همچنین با اجرای دقیق و صحیح این طرح، جایگاه نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی از مقام انفعال و اثرپذیری، تغییر کرده و فعال و اثرگذار خواهند شد. 

امیری تصریح کرد: رهاشدگی فرهنگی باعث از دست رفتن اصالت فرهنگی غنی ایرانی اسلامی خواهد شد و ورود فرهنگ بیگانه غلبه آن بر فرهنگ بومی با سرعت ادامه خواهد داشت و نهادهای حاکمیتی و بازیگران فرهنگ، اثرگذاری خود را از دست خواهند داد و سلطه فضای مجازی توسط دشمنان در امت اسلامی افزایش پیدا خواهد کرد. 

وی گفت: شناسایی عوامل موثر بر فرهنگ در فضای مجازی استان قزوین و ارائه راهکارهای عملیاتی برای تحول فرهنگی فضای مجازی استان از اهداف این تحقیق به شمار می‌رود. حال این سوال مطرح می‌شود برای تحول فرهنگی در فضای مجازی استان قزوین چه برنامه‌ای یا برنامه‌هایی را باید اجرا کرد؟ عوامل موثر بر فرهنگ در فضای مجازی استان قزوین کدامند؟ وضعیت کلی بهره‌برداری و کاربری فضای مجازی استان قزوین چیست؟ چه کارهایی برای تحول فرهنگی در فضای مجازی قزوین وجود دارد؟ 

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه صاحب‌الامر(عج) اشاره کرد: این تحقیق از نوع جهت‌گیری در گروه پژوهش‌های کاربردی قرار گرفته و با رویکرد استقرایی از نوع پژوهش‌های توصیفی است. روش انجام پژوهش با مطالعات کتابخانه‌ای و پژوهش کیفی و کمی است. هدف ما در این پژوهش تدوین برنامه تحول فرهنگی و فضای مجازی استان قزوین است و برای جمع‌آوری داده‌ها از اسناد، مدارک و مصاحبه استفاده شده است. 

وی اظهار کرد: ایجاد اشتغال، جذب گردشگر، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، آزادی طلاعات و ارتباطات، کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی، گسترش عدالت رسانه‌ای، گسترش تعاملات و تبادل نظر با سرعت بسیار بالا از مهم‌ترین فرصت‌های فضای مجازی است. 

امیری مطرح کرد: کمرنگ شدن ارزش‌های متعالی جامعه، تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری و عقیدتی، گسترش محصولات به ویژه فرهنگ غربی، افسردگی و انزوا، بحران هویت و اخلال در شکل‌گیری شخصیت، اعتیاد مجازی و انحرافات اخلاقی، شکاف نسل‌ها و تهدیدهای اقتصادی و سیاسی از مهم‌ترین تهدیدهای فضای مجازی به شمار می‌روند. 

وی گفت: در سایت سامان‌دهی محتوای فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد ۲ هزار و ۶۶۱ سایت و کانال از استان قزوین برای دریافت کد شامد ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۲۰ رسانه شناسایی شده و کد شامل دریافت کرده‌اند. 

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه صاحب‌الامر(عج) اعلام کرد: تعداد ۱۹۲ سایت لوگو نشان شامد دریافت کرده‌اند و تعداد ۳۷ مجوز نشر دیجیتال در استان قزوین صادر شده است؛ همچنین تعداد ۲۰ نرم‌افزار تلفن همراه توانستند مجوزهای همراه هوشمند را بگیرند و برای ۱۰ محصول نرم‌افزاری نیز گواهی ثبت در استان قزوین صادر شده است. 

وی بیان کرد: امکان پاسخگویی به شبهات و بیان ایدئولوژی اسلام ناب، توسعه زیرساخت‌های فنی در استان، تولید محتواهای جذاب در حوزه انقلاب اسلامی، سازمان‌دهی کانال‌های استان، شبکه‌سازی بسیج، آموزش و پرورش، جبهه فرهنگی، حوزه هنری و سراج در فضای مجازی، وجود خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری ارزشی و وجود شبکه‌های تولید محتوای فاخر در سطح استان از جمله نقاط قوتی است که می‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم. 

امیری اضافه کرد: عدم وجود متولی اصلی و مشخص رهاشدگی و عدم کنترل فضای مجازی، غلبه اخبار ناامید کننده بر امیدآفرین، عدم آگاهی و اشراف مسئولین نسبت به ضرورت‌های حضور موثر در فضای مجازی، عدم سازماندهی صفحات شبکه‌های اجتماعی در استان همانند اینستاگرام، عدم سرمایه‌گذاری بر صنعت بازی‌سازی و انیمیشن و استفاده از ظرفیت‌های آن، ضعف نظارت و حمایت مناسب از کسب و کارهای اینترنتی، عدم وجود برنامه مشخص برای کاربران فضای مجازی از سنین کودکی، ضعف جدی در وجود نرم‌افزارهای خدماتی یکپارچه در سطح شهر، مشخص نبودن نقش دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی و نبود ساز و کار مشخص برای اقدامات هماهنگ فضای مجازی در استان از جمله نقاط ضعف فضای مجازی به شمار می‌رود. 

وی ادامه داد: در استان قزوین ۱۹ صفحه اینستاگرامی یک میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب را سازمان‌دهی می‌کنند و حداقل بازدید از این صفحات ۱۰۰ هزار نفر است. 

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه صاحب‌الامر(عج) بیان کرد: امکان افزایش شفافیت عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی برای مردم، امکان شناخت برنامه و نقشه دشمن، امکان گسترش شناسایی و ارتباط گیری گروه‌های همفکر، امکان معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تفریح سالم، فرصت پاسخگویی و ارتباط بدون واسطه مسئولین با مردم، فرصت‌های شغلی پدید آمده و رونق یافته از فضای مجازی، قابلیت توسعه نرم‌افزارهای مختلف مورد نیاز برای خدمت رسانی عمومی، قابلیت توسعه نرم‌افزارهای مختلف مورد نیاز برای نظارت و کنترل فضای مجازی، گستردگی اطلاع‌رسانی صحیح با سرعت زیاد وجود شرکت‌های نوپای مرتبط با حوزه فضای مجازی و وجود شبکه‌ها و صفحات شخصیت‌های اثرگذار قزوینی از جمله فرصت‌های فضای مجازی محسوب می‌شود. 

وی تصریح کرد: فقدان اهتمام عموم مردم به سواد رسانه‌ای، تغییر ذائقه مخاطب به سبک زندگی غربی، نمایش آزادانه و ترویج بزهکاری و ناهنجاری مانند مشروبات الکلی و موادمخدر، عدم وجود سازوکار نظارتی والدین بر فرزندان، امکان جعل هویت در فضای مجازی، تسهیل ارتباط مخالفین و معاندین برای تخریب انقلاب اسلامی، بروز توهم دانایی در عمده کاربران، ترویج قومیت‌گرایی و محله‌گرایی به‌جای ملی‌گرایی و قوم‌گرایی و سازماندهی شبکه‌های معاند فضای مجازی علیه افکار عمومی از جمله تهدیدهای فضای مجازی به شمار می‌رود. 

امیری تاکید کرد: برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه برای دانش آموزان و اولیا و مربیان، راه‌اندازی گروه آموزشی درس سواد رسانه در آموزش و پرورش، الزام دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای برگزاری سلسله کارگاه‌های سوادرسانه ویژه کارکنان، حمایت از رسانه‌های انقلابی، دغدغه‌مند و امیدآفرین در سطح استان، حمایت از کسب و کارهای اینترنتی فعال در استان، حمایت از قالب‌های جدید تولید محتوا پایش فضای مجازی استان به صورت روزانه، برگزاری جشنواره‌های تولید محتوای دیجیتال، برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استانی و تشکیل کارگروه تخصصی و متمرکز فضای مجازی در استان از جمله راهکارهای پیشنهاد شده برای بهبود فضای مجازی در استان است.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: مرتضی امیری خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز قرارگاه فضای مجازی مسئول قرارگاه قضای مجازی فضای مجازی استان قزوین فضای مجازی در استان فضای مجازی استان قزوین فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی تحول فرهنگی یک میلیون دستگاه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ جهت عضویت در کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در پیام رسان بله کافیست عدد ۱۷۱ را به شماره ۱۰۰۰۵۸۸۲ پیامک کنید.

نشانی کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در سایر پیام رسان‌های داخلی به شرح زیر است:

splus.ir/Tv_Golestan
eitaa.com/Tv_Golestan
https://rubika.ir/Tv_Golestan
https://ble.ir/Tv_Golestan
http://Golestan.irib.ir
@Tv_Golestan

دیگر خبرها

  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد