Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@11:17:18 GMT

رییس جمهور امروز به مسکو می‌ رود

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۹۷۴۸

رییس جمهور امروز به مسکو می‌ رود

مهم‌ترین دستورکارهای سفر رئیسی سخنرانی در مجلس دوما اعلام محور جلسات رئیسی در روسیه رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف  حل مشکل صادرات رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، رییسی پیش‌تر در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در آستانه این سفر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در مقاله‌ای برای خبرگزاری روسی اسپوتنیک با عنوان «نقشه راه جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» به بررسی مهم‌ترین دستورکارهای این سفر پرداخت.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، امروز چهارشنبه برای سفری دو روزه عازم روسیه می‌شود و بر اساس بیانیه‌‌ای که کاخ ریاست‌جمهوری روسیه منتشر کرده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز  - چهارشنبه- میزبان وی خواهد بود.

ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی در مسکو درباره مسائل مربوط به همکاری‌‌های دوجانبه، موضوعات بین‌المللی و برجام رایزنی می‌کنند. همچنین در این بیانیه آمده است در دیدار پوتین و رئیسی، دو طرف درباره تمامی مسائل مرتبط با همکاری‌‌های دوجانبه، شامل اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی، موضوعات بین‌المللی و اجرای برجام بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

مهم‌ترین دستورکارهای سفر رئیسی

گفته می‌شود از جمله مهم‌ترین مباحثی که در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد «تمدید قرارداد ۲۰ ساله با روسیه، نقش مسکو در مذاکرات هسته‌‌ای و بحث خرید جنگنده سوخو ۳۵» از این کشور باشد.مساله هسته‌‌ای: ایران و روسیه در ارتباط با مساله هسته‌‌ای و مذاکرات اخیر در وین دارای مواضع نسبتا نزدیکی با یکدیگر هستند. روسیه حامی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در مذاکرات وین در دوره رئیسی برخلاف مذاکرات دوره حسن روحانی نقش بسیار فعالی برعهده گرفته است.

دکتر رحمن قهرمانپور، پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل در سرمقاله‌‌ای که اخیرا منتشر شد به نکاتی در رابطه با نقش‌‌آفرینی پررنگ مسکو در مذاکرات وین اشاره کرد و درباره اهداف روسیه از این تلاش‌‌ها به سه نکته پرداخت و نوشت: «‌نخست اینکه ارزیابی روس‌‌ها از فضای سیاست جهانی این است که باید همه توان و مهارت خود را به کار بگیرند تا در رقابت فزاینده چین و آمریکا در جهان به حاشیه سیاست جهانی رانده نشوند.»

به گفته قهرمانپور، نکته دوم این است که روس‌‌ها فکر می‌کنند آمریکا می‌خواهد از حضور نظامی خود در منطقه خاورمیانه بکاهد و به جای آن بر مهار چین تمرکز کند. از طرف دیگر چین نیز قصد حضور نظامی و امنیتی در خاورمیانه را در شرایط فعلی ندارد. پس یک فرصت تاریخی برای روسیه به وجود آمده است تا بتواند نفوذ تاریخی خود را در مناطق خارج نزدیک روسیه و نیز منطقه خاورمیانه احیا کند.به باور این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل،«‌نکته سوم به الگوی رفتاری روس‌‌ها بازمی‌‌گردد که برخلاف غرب به جای تعامل با ساختارهای سیاسی و اداری یا جامعه مدنی ترجیح می‌دهند با افراد موثر و با نفوذ کار کنند تا ضعف خود را در کارکردن با جامعه جبران کنند.»

قهرمانپور در ادامه چنین نتیجه گرفته است که رویکرد روس‌‌ها در پرونده هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران کوتاه‌‌مدت و مقطعی نیست و آنها روی استفاده از این فرصت تاریخی برای ایجاد جهشی دیگر در روابط خود با ایران حساب ویژه‌‌‌‌‌‌ای باز کرده‌‌‌‌‌‌اند.

بنابراین پیش‌‌بینی می‌شود در جریان این سفر، مقامات عالی‌رتبه دو کشور رایزنی‌‌هایی برای نزدیکی هرچه بیشتر مواضع و دیدگاه‌هایشان با یکدیگر داشته باشند و رایزنی‌‌های هسته‌‌ای را نیز می‌توان از جمله محورهای سفر رئیسی به روسیه برشمرد؛ گرچه محور اصلی این سفر موضوعات اقتصادی اعلام شده است.

تمدید قرارداد ۲۰ ساله: ایران و روسیه قراردادی ۲۰ ساله در سال ۱۳۷۹ شمسی امضا کرده بودند که چند ماهی است منقضی شده است و به نظر می‌‌رسد اکنون ایران و روسیه می‌خواهند این قرارداد را تمدید کنند؛ آن هم برای یک دوره ۲۰ ساله دیگر و با حضور روسای جمهور دو کشور در مسکو.

خرید سوخو ۳۵: همچنین براساس برخی گمانه‌‌زنی‌‌ها، در حوزه نظامی احتمالا گفت‌وگوی روسای جمهور تهران و مسکو درباره خریدهای تسلیحاتی ایران از روسیه، یکی از محورهای سفر رئیسی به این کشور خواهد بود. بنابراین این گزینه نیز مطرح است که در سفر رئیس‌‌جمهور ایران به روسیه، قراردادهای خرید ده‌ها فروند جنگنده سوخو ۳۵ و سیستم‌‌های دفاع هوایی روسی بین دو کشور امضا شود. در این رابطه پیش‌تر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌‌ بود که «مسکو و تهران در حال آماده‌‌سازی توافق‌نامه‌‌ای هستند که در آن، مفاد همکاری نظامی در حوزه‌های امنیتی و از جمله، خرید تسلیحات و آموزش متخصصان، برگزاری رزمایش‌ها و مبارزه با تروریسم در آسیای غربی ذکر خواهد شد.»

سخنرانی در مجلس دوما

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه است. وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد. رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده بود.

اعلام محور جلسات رئیسی در روسیه

همچنین سخنگوی دولت جزئیات جلسات و نشست‌‌های رئیس‌‌جمهوری در سفر به روسیه را اعلام کرد. علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌رئیس‌جمهور در سفر روسیه علاوه بر دیدار با آقای ولادیمیر پوتین، در مجلس دوما سخنرانی خواهند داشت. دیدار با فعالان اقتصادی و نفتی و حضور در دانشگاه از دیگر برنامه‌های ایشان در روسیه خواهد بود. محور مباحث و جلسات ‎توسعه صادرات به روسیه و تقویت ارتباطات تجاری و اقتصادی است.»

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف

از دیگر سو در آستانه سفر رئیسی به روسیه، روز سه‌شنبه حسین امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به رایزنی تلفنی پرداخت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه اعلام کرد همه ترتیبات لازم برای انجام این سفر صورت پذیرفته است. طرفین این سفر را تحول مهمی در روابط دو کشور و فرصت خوبی برای گسترش و تعمیق روابط توصیف کردند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه همچنین درباره سایر موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات وین به تبادل دیدگاه پرداختند.

 حل مشکل صادرات

در بخشی از این گفت‌وگو درباره مشکل پیش آمده در زمینه صادرات یکی از اقلام کشاورزی ایران به روسیه که اکنون به دلیل برخی تشریفات اداری با مشکل مواجه شده، بر ضرورت تسریع در حل و فصل موضوع تاکید شد.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ، ضمن تصریح بر فنی بودن مشکل پیش آمده، اظهار کرد: «موضوع از طریق نهادهای ذی‌ربط در حال پیگیری و حل و فصل است.» وی تصریح کرد بر اساس توافقات موجود، واردات و صادرات اقلام کشاورزی میان دو کشور به صورت طبیعی جریان دارد.

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

همچنین روز گذشته و در آستانه سفر رئیسی به مسکو که یکی از محورهای آن مسائل امنیتی و دفاعی ذکر شده، خبرگزاری روسی ریانووستی از برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک میان روسیه، ایران و چین در آب‌‌های خلیج فارس خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، ریانووستی این خبر را به نقل از ناوگان دریایی منطقه پاسیفیک (اقیانوس آرام) روسیه اعلام کرده است.

ریانووستی به زمان برگزاری این رزمایش اشاره‌‌ای نکرده و جزئیات بیشتری درباره آن ارائه نداده است. اما سفارت مسکو در تهران اعلام کرده است این رزمایش اوایل سال ۲۰۲۲ در خلیج فارس برگزار خواهد شد. این رزمایش مشترک با تمرکز بر امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی و دزدی دریایی انجام خواهد شد.

پیش از این، «لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرده بود نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲، رزمایش نظامی در خلیج فارس برگزار می‌کنند. براساس این گزارش، تاکنون چند ناو روسیه از ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی این کشور در بندر چابهار پهلو گرفته است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ناوگان دریایی روسیه در یک کنفرانس برای برگزاری این رزمایش دریایی مشترک که با حضور کشتی‌‌های جنگی ایران، روسیه و چین برگزار خواهد شد شرکت خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روسیه رییس جمهور مسکو ولادیمیر پوتین سید ابراهیم رییسی رییس جمهور روسیه ایران و روسیه سفر رئیسی روسیه و چین امور خارجه رئیس جمهور مجلس دوما مهم ترین خواهد شد سفر رئیس ۲۰ ساله دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: سفر رییس جمهور به کشور پاکستان موجب امنیت بیشتر جمهوری اسلامی در سرتاسر مرز‌های ایران شد.

وی اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به سریلانکا به غیر از مبادلات تجاری و مالی بین ۲ کشور، تولید فناوری با کمک متخصصان زبردست جمهوری اسلامی در ساخت سد آبی موجب حفظ آبروی علمی و مهندسی ایران شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با بیان اینکه آمریکا با شکست‌های پشت سرهم مواجه شده است، ادامه داد: آمریکا دشمنان قسم خورده خدا و مردم سال‌ها پیش در همین روز‌ها در جنگ ویتنام شکست خورد، درحالی که در جا‌های دیگر جهان جولان می‌داد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: آمریکا به عنوان کشوری تا دندان مسلح در ایران اسلامی طعم واقعی شکست را چشید، آنها در مقابل حرکت و حضور مردم ایران و تظاهرات و راهپیمایی که با دستان خالی انجام می‌شد، شکست خوردند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ادامه داد: آمریکا تصور می‌کرد که عراق را تسخیر کرده و آن را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کرده است، اما به لطف بسیج مردمی و حرکت مردم عراق، این کشور استکباری به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد، البته در افغانستان نیز شاهد شکست حقیقی آمریکا بودیم، حتی در یمن که مردم چیزی نداشتند مجددا آمریکایی‌ها شکست خوردند، این روند شکست در لبنان، غزه و سوریه ادامه داشت و ایادی تحت اوامر این‌ها مثل داعش نیز به برکت جنبش مقاومت از بین رفت.

امام جمعه قزوین در ادامه به هفته معلم و سالروز شهادت استاد مطهری اشاره کرد و گفت: وقتی کتاب‌های این شهید بزرگوار را بخوانیم، نمک گیر شده و علاقه‌مند مطالب او می‌شویم، هنگامی که کتاب‌های شهید مطهری را می‌خوانید، دیگر توان کنار گذاشتن آن را ندارید، چون قلب و منطق ما را راضی می‌کند، حضرت امام صادق (ع) نیز بار‌ها تاکید داشتند که اگر خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد نور ایمان را درون او روشن می‌کند که شهید مطهری یکی از همین بندگان خداوند بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به فرمان هشت ماده‌ای رهبری اشاره کرد و گفت: اگر حرام خوری و ربا رواج پیدا کند، آن جامعه نمی‌تواند قرآنی باشد، چراکه این جامعه آلوده است، قرآن نیز بار‌ها بیان کرده که فهم این کتاب بر روی افراد پاک و طاهر اثر می‌گذارد، بنابراین باید فساد نباشد و حلال خوری در جامعه رواج یابد تا معارف دین را دریافت کنیم، رهبر معظم انقلاب از آن جهت مبارزه با فساد را جدی گرفتند که ما پذیرش بیشتری نسبت به دین داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی به روز کار و کارگر اشاره کرد و یادآور شد: استان قزوین مانند استان‌های دیگر کشور از نعمت با برکت کارگر برخوردار است، به تاسی از رسول خدا (ص) دست کارگران را می‌بوسیم و باید مشکلات و خانواده آنها که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، برطرف شده و همواره شاد و سلامت باشند، کارگران همان افتخار جامعه ایران هستند، رسول اکرم (ص) تلاش و کسب روزی حلال یک کارگر را همانند مجاهدت در راه خدا تشبیه کرده و رهبر معظم انقلاب نیز رکن اصلی اقتصاد و اقتدار کشور را کارگران می‌داند.

امام جمعه قزوین در ادامه به سالروز فتح اندلس اشاره کرد و گفت: مسلمانان اندلس در اوج شکوه بودند و آثار این مسلمانان هنوز مایه افتخار آن جغرافیا قرار دارد، اما دشمن نقشه کشید و بی حیایی و بی حجابی را همراه مشروبات الکلی و بی بندوباری بین جوانان اندلس ترویج کرد و بلای خانمان سوز را همانند ویروس بین مردم گسترش داد که یک مرتبه تمام عزت و اقتدار آنها فروریخت و دشمن بر آنها سیطره یافت.

و ی اضافه کرد: از مدیران دستگاه قضایی قزوین، نیرو‌های انتظامی، بسیج مردمی و بانوان امر به معروف و نهی از منکر که وارد میدان شدند و با بدحجابان مثل خواهر و فرزند خودشان رفتار و مدارا کردند، تقدیر و تشکر داریم، از همان بانوانی که به تذکرات دلسوزان توجه کردند و رفتار خودشان را تغییر دادند نیز تقدیر و تشکر می‌کنیم، چراکه اعتقاد داریم عفاف و حجاب نشانه استقلال، فرهنگ متعالی، پاکدامنی بانوان، سربلندی ایران و پایگاه معنوی برای پرورش نسل‌های پر افتخار جمهوری اسلامی است.

امام جمعه قزوین در پایان روز جهانی مطبوعات، ورزش پهلوانی، ایمنی حمل و نقل و شورا‌ها را گرامی داشت و برای مجموعه دست اندرکاران آن آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان