Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن محسنی‌نسب معتقد است وجود هیات انتخاب برای جشنواره فیلم فجر تصمیم اشتباهی است که در دوره مدیریت سیف‌الله داد گرفته شد و باید همه فیلم‌های سینمای ایران در این جشنواره نمایش داده شوند.

محسن محسنی‌نسب، نویسنده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر از همان ابتدا به عنوان یکی از جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد و به همین دلیل در همان روزهای دهه فجر با عنوان فجر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا می‌شد این جشنواره را یک رویداد مردمی و انقلابی بدانیم اما کم‌کم در مسیر دیگری قرار گرفت.

محسنی‌نسب خاطرنشان کرد: در آن زمان جشنواره فیلم فجر یک جشنواره دوست‌داشتنی و صمیمی بود. ما اهالی سینما در طول سال یکدیگر را نمی‌دیدیم و جشنواره فیلم فجر بهانه‌ای بود تا یکدیگر را ببینیم و در این دیدارها اتفاقات خوبی برای سینمای ایران رخ می‌داد. نکته دیگر درباره جشنواره این بود که همه فیلم‌های ساخته شده در طول یک سال سینمای ایران در این جشنواره نمایش داده می‌شد و حتی شرط اکران حضور در جشنواره فیلم فجر بود. در آن زمان شرایط به شکلی بود که همه از یک خانواده بودیم و کسی بر دیگری اولویت نداشت.

وی افزود: متأسفانه از زمان مدیریت مرحوم سیف‌الله داد تصمیمات اشتباهی برای جشنواره گرفته شد، یکی از این تصمیمات اشتباه اضافه شدن هیات انتخاب به جشنواره فیلم فجر بود، همین مسئله باعث شد تا بسیاری از فیلم‌ها امکان حضور در جشنواره را نداشته باشند و در نتیجه شرط حضور در جشنواره برای اکران هم برداشته شد و از همه بدتر سینماگران به دسته‌های مختلفی تقسیم شدند و برخی که دوست و آشنای مدیران بودند فرصت حضور در جشنواره را داشتند و برخی دیگر از جشنواره کنار گذاشته شدند و این در حالی بود که معیار اندازه‌گیری کیفیت نبود چرا که به نظر من فیلم‌های سینمای ایران به لحاظ کیفی تقریبا در یک سطح هستند. این سیاست‌گذاری‌ها باعث شد که از طرفی احترام به پیشکسوت‌ها نیز از بین برود و بعضاً شاهد بودیم جوانانی جای پیشکسوت‌ها را پر کردند که رفتار مودبانه‌ای نداشتند.

این کارگردان تأکید کرد: امروز جشنواره فیلم فجر دیگر با آن سیاست و نگاهی که پایه‌گذارش بود، هیچ ربطی ندارد و در مسیری قرار گرفته که بعضاً فیلم‌هایی خلاف آن نگاه هم در آن می‌بینیم و حتی این افراد مورد تحسین هم قرار می‌گیرند. این مسیر همان مسیر دوست‌داشتنی سال‌های گذشته نیست و در واقع هیچ ارتباطی با آن ندارد.

محسنی‌نسب اظهار داشت: سینمای ایران به لحاظ تکنیکی ضعیف نشده و آنچه که دچار ضعف شده، جشنواره فیلم فجر است. جوایز این جشنواره به دلیل مدیریت سال‌های گذشته دیگر معتبر نیستند چرا که معیار جوایز کیفیت بالای آثار نیست و جایزه‌ها را ارتباطات مشخص می‌کنند به این معنی که هیئت داوران معمولاً با سلیقه و ارتباطات خود جوایز را انتخاب می‌کنند و معیار جایزه دادن دوستی و رابطه شده است. اگر قرار است اعتبار را به این جشنواره برگردانیم بهتر است جوایز را به فیلم‌های باکیفیت اهدا کنیم.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران در پایان تصریح کرد: بدیهی است که جشنواره فیلم فجر با نگاهی به سیاست‌ها و آرمان‌های انقلاب راه‌اندازی شده و باید همه عناصر یک جشن انقلابی در آن وجود داشته باشد. من معتقدم باید کاری کنیم آنچه که از دست رفته را به جشنواره برگردانیم، اجازه دهیم همه فیلم‌های ساخته شده سینمای ایران در این جشنواره نمایش داده شوند و هیات انتخابی وجود نداشته باشد. شرط حضور فیلم‌ها در جشنواره فجر برای اکران عمومی باید به قوانین سینمای ما برگردد، ما از زمانی که اکران را به سینمادارها  سپردیم با مشکلات بسیاری مواجه شدیم که این هم یکی از قوانین مصوب در دوره مدیریت سیف‌الله داد بود، این وضعیت یکی از عوامل اصلی بالا رفتن دستمزد بازیگران و در نتیجه گران شدن تولید بود و نوعی بازیگر محوری در سینمای ایران به وجود آمد که می‌بینیم همچنان همان بازیگران پرطرفدار قدیمی که به سن پیری رسیده‌اند نقش یک جوان 20 ساله را بازی می‌کنند.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر جشنواره فیلم فجر پیروزی انقلاب دهه فجر ایران سینمای ایران جشنواره فیلم خانواده مشکلات دستمزد بازی بازی پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر دستمزد سینمای ایران برنا محسن محسنی نسب جشنواره فیلم فجر حضور در جشنواره سینمای ایران همه فیلم نمایش داده محسنی نسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن