Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آفتاب یزد» حسن روحانی و ناطق نوری را عکس کرده و از جلسه رئیسی دولت اصلاحات به آنها می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «آغاز فعالیت اصلاح‌طلبان با نگاه به اعتدالگرایان؟» نوشته: «:مسئله بازسازی جبهه اصلاحات سوال جدی این روزهاست، برخی از احزاب با هم اختلاف‌نظر جدی دارند، مثلا در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب معتقد بودند که باید از کاندیدای نیابتی حمایت شود، اما درنهایت از هیچ کاندیدایی حمایت نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بعد از انتخابات 1400 اصلاح‌طلبان در لاک خود فرو رفته‌اند و کمترین کنشی از آن‌ها دیده نمی‌شود. اما به تازگی اخباری مبنی بر دیدار‌های سه جانبه رئیس دولت اصلاحات، علی‌اکبر ناطق نوری و حسن روحانی به گوش می‌رسد، گرچه افراد نزدیک به رئیس دولت اصلاحات این دیدار‌ها را معمولی دانسته‌اند اما بدون شک نمی‌توان دیدار این سه نفر که از سران جناح‌های مختلف هستند را یک دیدار معمولی تلقی کرد.» علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران نیز در رابطه با این دیدار به «آفتاب یزد» گفته: «من خوشحال می‌شوم از شنیدن اینکه کسانی که یک زمانی جزو سران کشور بودند این روزها با یکدیگر نشست و گفتگو دارند، قطعا نمی‌توان گفت این جلسات به طور کلی صرف صحبت و احوالپرسی شده است، بدون شک این افراد مسائل مختلف کشور را هم مورد بررسی قرار می‌دهند و این حرکت خوبی است چه بسا که شاید به جمع‌بندی هم برسند و نقطه نظرات خود را در اختیار مسئولین امر قرار دادند. با این همه این نشست‌ها دستاورد خاصی برای اصلاح طلبان نخواهد داشت. اگر چه هر سه بزرگوار و مخصوصا آقای خاتمی مورد احترام همه اصلاح‌طلبان هستند و جبهه اصلاحات ایران که مرتبا در حال برگزاری جلسات است از این سه بزرگوار مخصوصا آقای خاتمی تاسی دارد اما به نظر من تاثیرات جلسات این بزرگواران باید بالا‌تر از جبهه اصلاحات باشد و در واقع باید تاثیر این جلسات در سطح ملی باشد. با این همه اگر به جمع‌بندی برسند که بخواهند مسئله‌ای را به اصلاح طلبان منعکس کنند بدون شک ما از این کار استقبال خواهیم کرد.»

«شرق» خبری کذب درباره مخالفت قالیباف با اعلام وصول استیضاح‌ها تا پیش از عید که دیروز به طرز مشکوکی در شبکه‌ها اجتماعی پیچیده بود را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «استضاح پشت پرده دارد؟» برخی اظهارات نمایندگان مجلس که قطعا نظرات فردی هر کدام از آنهاست را پشت هم ردیف کرده و مدعی است که هیات رئیسه با استیضاح‌ها مخالفت است. اگرچه ناگزیر شده که تکذیبیه روابط عمومی مجلس درباره حواشی دیروز را هم ببیند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در آستانه سفر رئیسی به مسکو گفت‌وگویی هم با کیهان برزگر دارد که معتقد است «استراتژیست‌های آمریکایی نگران هستند». او به «شرق» گفته: «تمایل به شرق یا غرب در حوزه روشنفکری و سیاست‌گذاری کشورمان یک افسانه است و به نظرم مصرف سیاسی داخلی داشته و بیشتر در حوزه نخبگان و رسانه‌ها مطرح می‌شود. دولت‌ها بنا به تقاضاهای اقتصادی و محدودیت‌های استراتژیک سیاست‌های عمل‌گرایانه خود را دنبال می‌کنند. در روند تکامل «دولت ایرانی»، شرق‌گرایی بیشتر مساوی با منطقه‌گرایی و جبر تاریخی ضرورت تولید قدرت در منطقه، به دلیل تنهایی استراتژیک در یک محیط ناامن در نظر گرفته شده است. بر همین مبنا، تهران هیچ‌وقت در اردوگاه مسکو (یا پکن) تعریف نمی‌شود، چون ایران خود یک قدرت منطقه‌ای و با اعتماد‌به‌نفس است. از این نگاه، گسترش روابط کشورمان با روسیه (و چین) که منطق تقویت چندجانبه گرایی منطقه‌ای دارد، قطعا بر ارزش استراتژیک کشورمان در معادلات منطقه‌ای و جهانی می‌افزاید. همین الان هم غربی‌ها از ایجاد مثلث آسیایی ایران-روسیه-چین نگران هستند و استراتژیست‌های آنها از جمله هنری کیسینجر در مواردی به‌صراحت به آن اشاره کرده‌اند.»

«جوان» موج انتقاد از خودروسازان که بعد از تصادف بهبهان به راه افتاده را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده و با عنوان «زورآزمایی خودروساز‌ها با سران سه‌قوه» نوشته: «زنجیره انتقاد‌ها به عملکرد دو شرکت خودروسازی که با تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان به رامهرمز به جریان افتاد حالا پای سران سه قوا را هم به میان کشیده است. سران سه قوه، دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز گزارش نهایی پلیس را درباره تخلف‌های صورت گرفته دو‌شرکت خودروساز که سال‌هاست محصولات بی‌کیفیت‌شان خسارت‌های جانی و مالی بی‌شماری را متوجه کشور کرده است، دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر با فرار از مسئولیت وزیر صمت در جریان حادثه بهبهان، هیئت مدیره و مدیران عامل دو شرکت خودروسازی تفهیم اتهام شدند و این امیدواری ایجاد شده که با ورود نهاد‌های نظارتی و قضایی آورده‌ای برای مردم و صنعت خودروساز به همراه داشته باشد.»

«اعتماد» سفر امروز رئیسی به روسیه را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «کرملین میزبان رییس جمهور ایران» نوشته: «نخستین سفر ابراهیم رییسی به مسکو در جامه رییس‌جمهور ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انعکاس قابل توجهی یافته و بسیاری آن را مهم‌ترین سفر خارجی رییس دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار از میانه مرداد ماه دانسته‌اند. تایمز اسراییل در گزارشی درباره این سفر به همزمانی آن با مذاکرات احیای برجام در وین اشاره کرده و نوشته است که وزیر خارجه روسیه اخیرا از پیشرفت در این مذاکرات خبر داده بود. مسکو و تهران پیوندهای قوی سیاسی، اقتصادی و نظامی با هم دارند و در حالی که در پرونده سوریه در چند سال اخیر متحد حساب شده‌اند در پرونده افغانستان هم منافع مشترکی دارند. ابراهیم رییسی در چند ماه گذشته از دولتش به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده و سفر به روسیه سومین سفر خارجی او حساب می‌شود. همزمانی سفر رییس‌جمهور ایران به روسیه در میانه مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و 1+4 و ایالات متحده در وین بیشتر نگاه‌ها و خطوط خبری در رسانه‌ها را به سمت نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای متمرکز کرده و این در حالی است که روایتی که تهران و مسکو از اولویت‌های اصلی این سفر ارایه می‌کنند متمرکز بر دستورکار اقتصادی و تجاری این سفر است.»

«کیهان» دو گزارش درباره یمن دارد. تیتر و عکس یک خود را به حمله دوشنبه به فرودگاه ابوظبی و آثار آن اختصاص داده و با تیتر «مقاومت یمن با شلیک 5 موشک رکورد 7ساله قیمت نفت را شکست» نوشته: «امارات از سال ۲۰۱۵ که جنگ یمن شروع شد در کنار عربستان بوده اما به دنبال تلفات و خسارات سنگین در نهایت سال ۲۰۱۹ اعلام کرد نظامیانش را از این جنگ خارج می کند و به «مشارکت فعال» خود در این جنگ نیز پایان می دهد. اما این صرفاً یک ادعا بود و امارات از طریق نیروهای مزدور خود در جنوب همواره به دنبال تسلط بر بنادر یمن بود. اخیراً یک کشتی باری نظامی وابسته به امارات نیز در آب‌های یمن توسط انصارالله توقیف و تمام سلاح ها، مهمات و خودروهای زرهی آن مصادره شد. همین مسئله باعث شد تا ادعاهای امارات در مورد عدم مشارکت فعال در جنگ یمن زیر سوال برود. در ادامه مقامات یمنی، ابوظبی را تهدید کردند که در صورت تداوم دخالت در یمن باید منتظر حملات پهپادی و موشکی باشد. اما امارات نه تنها مداخله خود در یمن را کاهش نداد بلکه مستقیما وارد درگیری های استان «شبوه» شد در کنار عربستان علیه مردم یمن جنگید. همین مسئله باعث شد تا انصارالله تهدیدات خود علیه امارات را خیلی زود عملی کند. اقدامی که بازارهای نفت جهان را تحت تاثیر قرار داد و رکورد هفت سال قیمت نفت را شکست. »

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با تیتر «ائتلاف سعودی انتقام حمله به ابوظبی و دوبی را از زنان و کودکان یمن گرفت» نوشت: «ائتلاف سعودی پس از حملات موفق انصارالله به امارات، انتقام این شکست را از زنان و کودکان یمنی گرفت. دوشنبه شب جنگنده های ائتلاف سعودی به مناطق مختلف استان صنعا به صورت دیوانه‌واری حمله کردند.  طبق برآوردهای اولیه در اثر حمله هوایی ائتلاف سعودی به این استان ۱۴ تن شهید شدند و این در حالی است که عملیات جست وجو و آواربرداری ادامه دارد.»

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را به آثار احیای برجام بر اقتصاد ایران اختصاص داده و با اشاره به اینکه «برجام تورم را تا ٢٥درصد کاهش می‌دهد» به نقل از  محمد نوربخش کارشناس اقتصادی نوشته است: «در صورتی‌که مذاکرات برجامی به نتیجه برسد به‌دلیل آنکه صادرات 2 میلیون بشکه‌ای نفت را در روز شاهد خواهیم بود، درآمد ارزی از فروش نفت 50 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هم 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به‌همراه درآمد 25 میلیاد دلاری ناشی از صادرات سایر محصولات غیرنفتی درآمدی ارزی بیش از 90میلیارد دلاری را برای کشور رقم خواهد زد. ... گر دلار کاهش مقطعی داشته باشد، قیمت زمین نیز کاهش خواهد یافت، خدمات امکانات مسکونی به‌راحتی کاهش پیدا نمی‌کنند برای همین نمی‌توان انتظار رکورد چند ماهه‌ای را داشت. بعد از آن بازار وارد مرحله نظارتی می‌شود و منتظر تعیین تکلیف روند قیمت دلار می‌ماند. اگر کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد، قیمت مسکن هم در سراشیبی آرام کاهشی وارد خواهد شد. برای همین برای قیمت مسکن انتظار کاهش چشمگیری وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد بعداز برجام، نرخ تورم به 25 تا 30درصد برسد، براساس کاهش نرخ دلار بازار خودروهای خارجی هم ابتدا کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد اما سمت‌وسوی آینده بازار به تصمیمات دولت در این بازار و اجرای سیاست‌های اصلاح قیمت و واردات خودرو بستگی خواهد داشت.»

«وطن امروز» مردم را محور قرار داده و خواستار آن است که در تصمیم‌گیری برای حذف ارز ترجیحی و تخصیص یارانه، به آنها توجه شود. این روزنامه اصولگرا با تیتر «برای مردم کم نگذارید!» نوشته: «با اینکه محاسبات نشان می‌دهد عایدی دولت از اصلاح ارز ترجیحی با احتساب قیمت دلار نیمایی حدود 24 هزار تومان و اختصاص 18 میلیارد دلار ارز 4هزار و 200 تومانی حدود 360 هزار میلیارد تومان است؛ تنها 175 هزار میلیارد تومان از اصلاح ارز ترجیحی قرار است بین مردم در سال آینده بازتوزیع شود. شایسته این بود که دولت سهم بیشتری را به مردم تخصیص دهد.» در ادامه این گزارش آمده است: «تجربه نشان داده هر گاه سیاست‌گذار در اقتصاد ایران یارانه نقدی پرداخت کرده یا به زبان ساده‌تر جای یارانه پنهان را با یارانه مستقیم عوض کرده، میزان ضریب جینی کاهش یافته است. یک بار این اتفاق پس از یارانه نقدی موسوم به 45 هزار و 500 تومانی در سال 92 رخ داد که پایین‌ترین میزان ضریب‌جینی پس از انقلاب محقق شد و بار دیگر سال 98 پرداخت یارانه بنزینی با وجود تمام معایبی که این سیاست داشت، باعث کاهش ضریب‌جینی شد. نباید فراموش کرد با وجود پایین بودن رقم این یارانه‌ها برای بخش قابل توجهی از جامعه اما بر زندگی و معیشت ۳ دهک پایینی بسیار تاثیرگذار است. دولت سیزدهم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی بلندمدت ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها و اعطای یارانه نقدی آشکار به جای یارانه‌های پنهان انرژی و ارز 4200 تومانی، از دهک‌های پایین حمایت کند. البته اجرای این مهم منوط به این است که در گام ابتدایی بتوانند موضوع دلار 4 هزار و 200 تومانی را به نتیجه درستی برسانند. همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، ردی از ارز ترجیحی و نرخ 4 هزار و 200 تومان برای هر دلار در لایحه بودجه سال آینده نیست. دولت سیزدهم می‌خواهد در راستای عدالت و بازتوزیع ثروت، در ازای حذف یارانه ارزی کالاهای اساسی، به حدود 60 میلیون ایرانی یارانه نقدی بدهد. »

«سازندگی» هم امروز به موضوع حذف ارز 4200 تومانی پرداخته است اما در گفت‌وگو با حسین مرعشی دبیرکل جدید حزب کارگزاران. گفت‌وگویی که با تیتر «استخوان در گلو» منتشر شده است. مرعشی در این گفت‌وگو می‌گوید « هم دولت و هم مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی هستند اما هیچ کدام نمی‌خواهند مسئولیت حذف آن را بپذیرند». این سخن درحالی گفته می‌شود که نه دولت و نه مجلس منکر هدف خود یعنی حذف ارز ترجیحی نیستند، دلیلش روشن است و اینکه به گفته اغلب کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد این اقدام در اقتصاد ایران ضروری است. نکته اما اینجاست که تفاوت دیدگاه دولت و مجلس به پذیرش مسئولیت مربوط نیست. مجلس فقط اصرار دارد که قبل از همراهی با دولت در این زمینه اطمینان یابد ضرری متوجه مردم نشده و آثار نامطلوبی در پی این اقدام متوجه زندگی آنها نخواهد شد.


 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان روسیه روزنامه ها خبر به روایت فردا میلیارد دلار ائتلاف سعودی اصلاح طلبان یارانه نقدی ارز ترجیحی اصلاح طلب منطقه ای حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه

دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه در حاشیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان مقامات عالی کشورها در امور امنیتی یادداشت تفاهم امنیتی امضا کردند.   به گزارش ایسنا، علی اکبر احمدیان در حاشیه اجلاس بین المللی مقامات عالی امنیتی در سن پترزبورگ با همتای روسی خود دیدار و گفتو گو کرد.   در جریان این دیدار دو طرف یک تفاهم نامه امنیتی مشترک امضا کردند.   شایان ذکر است دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدارهای جداگانه با مقامات و همتان خود در کشورهای عراق، چین و برزیل دیدار کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست