Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:29:49 GMT

وضعیت یک آلاینده مهم در هوای خوزستان

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۰۲۱۱

وضعیت یک آلاینده مهم در هوای خوزستان

محققان کشورمان در یک پژوهش مربوط به حوزه آلودگی‌های زیست‌محیطی، آلودگی هوای استان زرخیز خوزستان را به یک آلاینده مهم، یعنی دی‌اکسید نیتروژن بررسی کرده و بر لزوم توجه ویژه به آن، تأکید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، آلاینده‌های شیمیایی خطرناک توسط تعدادی از فعالیت‌های طبیعی و مصنوعی تولید و وارد محیط زیست می‌شوند و در نهایت، موجب بروز اثرات نامطلوب بر سلامتی افراد جامعه و محیط می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به‌خصوص شهرهای صنعتی، با مشکلات زیست‌محیطی مواجه هستند که در رأس آن‌ها وضعیت نامطلوب کیفیت هوا قرار دارد. این شهرها با رشد بی‌رویه جمعیت، فعالیت‌های صنعتی، تراکم وسایل نقلیه و عوامل جغرافیایی مانند تغییرات آب و هوایی و تغییر الگوی جوی، وارونگی دمایی و توپوگرافی، روز به روز بیشتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.

بنا بر اظهارات متخصصان، مطالعات نشان می‌دهند که بین میزان غلظت آلاینده‌ها و بسیاری از اثرات سوء بهداشتی همچون علائم تنفسی، حمله‌های آسمی و برونشیت حاد، بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی ارتباط مستقیمی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین اثرات بهداشتی چنین آلاینده‌هایی، افزایش میزان مرگ‌ومیر و بروز انواع سرطان باشد.

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 7 میلیون نفر در اثر بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین این آلاینده‌ها شامل کربن مونوکسید، ازن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق هستند.

در رابطه با این موضوع، محققان دانشگاه شهید چمران اهواز با توجه به وضع حساس مناطق مختلف استان خوزستان ازلحاظ انواع آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی هوا، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن، به بررسی زمانی- مکانی آلودگی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌ها، یعنی دی‌اکسید نیتروژن یا NO2 در استان فوق پرداخته شده است.

در این مطالعه، محققان ابتدا مقدار غلظت آلودگی NO2 تروپوسفری را در هر ماه برآورد کرده و سپس با استفاده از نرم‌افزاری خاص، میانگین ماهانه مربوط به غلظت این آلاینده را برای استان خوزستان به دست آوردند. در نهایت نیز، شهرها و صنایع استان خوزستان به ترتیب میزان غلظت آلودگی NO2 تروپوسفری اولویت‌بندی شدند.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهند که مناطق با غلظت بالای NO2 در استان خوزستان، مربوط به شهرهایی با تراکم جمعیت زیاد و فعالیت‌های صنعتی هستند.

دراین‌باره، کاظم رنگزن، دانشیار و پژوهشگر گروه سنجش از دور و GIS دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز و دو همکار دیگرش می‌گویند: «مقادیر بیشینه غلظت NO2 به ترتیب در شهرهای باوی، اهواز، آبادان و ماهشهر مشاهده شد. اما تراکم این گاز در شهرهای ایذه، لالی و باغ‌ملک کمترین مقادیر را به خود اختصاص داد».

آن‌ها می‌افزایند: «در ماه‌های سرد سال، غلظت این آلاینده در شهرهای خرمشهر و بندر ماهشهر بیشتر از ماه‌های گرم سال بود. همچنین، نتایج تجزیه و تحلیل آلودگی این آلاینده در صنایع نشان داد که بیشترین غلظت آن در صنایع پتروشیمی فارابی مشاهده می‌شود و در اولویت‌های بعدی، می‌توان به صنایع فولاد خوزستان و پتروشیمی غدیر و رازی اشاره کرد».

دی‌اکسید نیتروژن یا NO2، گازی مرئی با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز و بویی تند است که بیشترین غلظت را در بین اکسیدهای نیتروژن در هوای آزاد دارد و به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی آلودگی هوا مطرح است.
سیستم‌های گرمایشی، وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها، برق ناشی از تخلیه الکتریکی رعد و برق و گسیل ناشی از خاک و آتش‌سوزی جنگل‌ها، ازجمله مهم‌ترین منابع NO2 به شمار می‌روند.

رنگزن و همکارانش معتقدند، «با توجه به یافته‌های مطالعه ما، برای غلبه بر این مشکل، ارائه راهکارهای مدیریتی در زمینه ترافیک شهری به‌ویژه در مناطق مرکزی شهرها، استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور تولید انرژی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به‌خصوص در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر، تولید خودروهای مناسب‌تر و پاک‌تر و همچنین، توزیع بنزین با استاندارد بالاتر، ضروری به نظر می‌رسد که البته نیاز به حمایت زیادی در سطوح ملی دارد».

این یافته‌های علمی پژوهشی که بار دیگر بر لزوم توجه ویژه به منطقه زرخیز خوزستان و جلوگیری از غیر مسکونی شدن تدریجی آن تأکید دارند، در مجله «تحقیقات نظام سلامت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خوزستان آلودگی هوا اهواز استان خوزستان آلودگی هوا آلاینده ها مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۰۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۵۳ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه اسلام‌شهر با شاخص ۱۰۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۹، باغستان شهریار با شاخص ۸۳، پاسداران با شاخص ۸۹، پاکدشت با شاخص ۵۲، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۵۵، پیشوا با شاخص ۸۴، تهران پارک شکوفه با شاخص ۵۳، دانشگاه تهران با شاخص ۶۵، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۱، دماوند با شاخص ۵۱، رباط‌کریم با شاخص ۷۹، سلامت با شاخص ۷۹، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۶۷، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۵، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۶۷، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۶۴، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۷۶، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۶۶، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۲، شهریار با شاخص ۷۳، فرمانداری شهرری با شاخص ۷۷، قرچک با شاخص ۸۳، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۷، ملارد با شاخص ۶۹، منطقه ۱۵ با شاخص ۵۳، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۵، ورامین با شاخص ۷۳ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۵۲ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب ایستگاه ۳۹، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۰، امام خمینی با شاخص ۴۰، پارک رازی با شاخص ۴۳، پردیس با شاخص ۴۶، پونک با شاخص ۳۹، چشمه با شاخص ۳۶، ژئوفیزیک با شاخص ۳۹، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۳۳، شهرداری منطقه دو با شاخص ۳۵، علم و صنعت با شاخص ۲۲، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۳۴، در موقعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 749956

دیگر خبرها

  • بازگشت هوای زمستانی به شهرهای استان خوزستان و خاموش شدن کولرها
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هوای برخی شهرهای خوزستان ، ناسالم برای گروههای حساس
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳