Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: توکل نردبان رسیدن به مقامات عالیه است، با توکل به خدا حتی در سن بالا و پیری نیز می توان به درجات عالی اخلاقی رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ آیت الله شب زنده دار شامگاه سه شنبه در دومین جلسه درس اخلاق که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد، با بیان این که انسان برای دوری از صفات ناپسند چه کارهایی را باید انجام دهد؟ اظهار داشت: کتاب های مهمی از دیرزمان در این باره نوشته شده است از جمله آن ها کتاب معراج السعاده ملااحمد نراقی است، برگزاری کلاس های اخلاقی و وعظ در جامعه بسیار مهم است و باید مباحث اخلاقی برای مردم تبیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: اخلاقی که امروز از آن بحث می شود، برگرفته از علم اخلاق و پند و اندرز است و اخلاق مصطلح امروز آمیخته ای از این دو است، روش ائمه (ع) نیز همین روش بوده که علم اخلاق و مباحث انذار و تبشیر در آن یافت می شود و این راه برای عامه انسان ها مفیدتر است.

استاد حوزه علمیه: امام خمینی (ره) فرهنگ حسینی و اسلام ناب را احیا کرداستاد حوزه علمیه: مردم از القاب حضرت فاطمه(س) برای نامگذاری استفاده کننداستاد حوزه علمیه قم: شناخت حضرت زهرا(س) و جلوگیری از تحریف جایگاه ایشان اولویت دارد

شب زنده دار با تاکید بر استفاده بهینه از مجالس اخلاقی عنوان کرد: استفاده بهینه نیازمند عواملی است که باید ابتدا آن ها را کسب کرد، از کلام الله مجید چند شرط برای کسب فیوضات اخلاقی برداشت می شود.

وی با اشاره به سوره تکویر تصریح کرد: شرط اول اراده، خواستن و تصمیم بر پاک کردن نفس از صفات ناپسند است، اگر نیت قوی شد انسان را بالنده می کند، بنابراین هیچگاه نباید بگوییم سخت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: آن‌هایی که به مقامات عالیه رسیده اند مانند انسان های عادی بوده اند، اما خواستند، اراده کردند و به این مقامات عالی اخلاقی دست یافتند.

وی توکل به خدا را نردبان رسیدن به امور معنوی دانست و بیان کرد: انگیزه شما باید با تغییر و تحول همراه باشد، با این نیت در جلسات شرکت کنید و به خدای تبارک و تعالی توکل کنید، توکل نردبان رسیدن به مقامات عالیه است، با توکل به خدا حتی در سن بالا و پیری نیز می توان به درجات عالی اخلاقی رسید.

شب زنده دار شرط دوم دستیابی به مقام رفیع اخلاقی را قلب زنده برشمرد و تصریح کرد: اگر قلب انسان مرده باشد، هرچند بدن فیزیکی زنده است اما آیات الهی را نمی شنود و تاثیری بر او نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) گفت: حی در آیات به معنای انسان محاسبه گر است، او زندگی را محاسبه می کند و می داند که این دنیا ماندگار نیست، لذا برای سرای آخرت و جاویدان تلاش و تصمیم هایی را می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خشیت الهی را در راه کسب معنویت و مقامات عالیه اخلاقی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خشی الرحمان بالغیب یعنی، به دو چیز خوف و امید توأمان، توجه داشته باشد که خدا رحمان و دستگیر و بخشنده گناهان و از طرفی شدید العقاب است و این حالت در نفس بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/452/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نردبان رسیدن مقامات عالیه توکل به خدا حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۰۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد

به گزارش «تابناک» به نقل از دیده‌بان ایران، پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد، مناقشات حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را دوباره به خیابان‎ها آورده، ایجاد کرده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. انشاالله به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.»

وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون می‌توانند.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است، به دیده بان ایران گفت: «قانونی که مصوب کردند ... (مکث می‌کند) فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.»

این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.»

دیگر خبرها

  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد
  • حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد