Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا آزر عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه علمی دانشجویی فلسفه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد از ضعف سیاست‌‌گذاری در امور تربیتی گفت: شاید روزی این باور وجود داشت که با دانشگاه رفتن و صِرف مدرک اندوزی نه تنها می‌توان در مسیر علم محوری حرکت کرد بلکه از آن می‌توان به عنوان معیاری برای ارزش‌گذاری و تربیت نیروی کارآمد نیز استفاده نمود؛ اما با بررسی نتایج عینی و نیازهای جامعه به راحتی می‌توان به این نکته پی‌ برد که نیاز امروز جامعه ما علی‌رغم بازنگری‌های متعدد در محتوا، شیوه و ساختار آموزشی مدرک‌گرایی نیست و جامعه‌ در حال تحصیل ما از دبستان تا دکتری بیشتر نیازمند فراگیری مهارت‌های زندگی و تربیت صحیح و منطبق بر الگوی‌های استاندارد علمی و اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر سابق انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی افزود: براساس نتایج موجود، به نظر می‌رسد که ساختار آموزشی و تربیتی ما توان پاسخگویی لازم برای تربیت کارآمد نسل جدید را ندارد و نیاز به بازنگری بیشتر حتی در ساختار اجرایی آن دارد.

این فعال علمی دانشجویی ادامه داد: در راستای بازنگری ساختار اجرایی مقوله آموزش بایستی ادغام وزارت علوم، آموزش و پرورش و بخش آموزش پزشکی و همچنین تشکیل و تفکیک وزارت پژوهش، تحقیقات و فناوری در دستور کار مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد تا ضمن سیاست‌گذاری صحیح و همگرا منطبق بر عدالت در مقوله‌ آموزش و تربیت، در مقوله پژوهش و تحقیقات و فناوری هم بازنگری صورت پذیرد تا به این صورت بتوان به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

وی افزود: امروز ساختار آموزشی مدرک محور ما همانند سیستم خط تولید یک کالا عمل می‌کند که در نتیجه آن نه تنها با نوآوری همسویی چندانی نداریم بلکه در بحث تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر نیز دارای ضعف هستیم و همین موضوع می‌تواند یکی از عوامل بی‌اعتمادی به جوانگرایی با اتهام به کم تجربگی و ناپختگی گردد.

عضو سابق کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فرمایش و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر جوانگرایی و عدم خارج کردن نیروهای با تجربه و صاحب فکر از دایره گفت: امروز روح مدیریت اجرایی کشور سازگار با روح زمانه نیست که همین امر سبب افزایش هر چه بیشتر شکاف‌های بین نسلی شده و موجب گردیده تا در بحث جوان‌گرایی در مدیریت اجرایی کشور تعادل بین نیروی جوان، متخصص و نوآور با نیروی باتجربه‌ و آشنا به امور و ظرایف در میدان عمل رعایت نشود تا نه تنها با ضعف در کادرسازی برای سطوح مدیریتی آینده کشور مواجه شویم؛ بلکه گاها شاهد انتصابات فامیلی و مدیریت مورثی به دور از شایستگی‌های لازم و بدون رعایت سلسله مراتب مدیریتی شویم.

آزر در پایان گفت: در بحث جوانگرایی و کادرسازی و آموزش و تربیت نیروی کارآمد و موثر نباید از ظرفیت اتحادیه‌های علمی دانشجویی و انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها غافل شد و مسئولین اجرایی در سطح عالی کشور و استان‌ها می‌توانند با بکارگیری از فعالین این حوزه که دارای استعداد، تخصص و تجربه اجرایی لازم هستند، در بسترهای قانونی موجود به عنوان دستیار جوان با شرح وظایف مشخص و قدرت چانه‌زنی لازم بهره جویند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز علمی دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۱۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونین و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت همزمان مدیریت شود. امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود. بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده ساز این کشور باشند زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند. علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا چالش‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است. باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مساله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود. این‌ها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، جمعی از اعضای شورای آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی تربیتی در سال تحصیلی جاری و انعکاس چالش‌های موجود پرداختند.

کد خبر 6093129

دیگر خبرها

  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • لزوم توسعه مراکز جوار کارگاهی برای تربیت نیروی متخصص
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر