Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@23:15:58 GMT

تولید 100هزار نشاء ایرانی آناناس به روش کشت بافت

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۱۷۴۵

تولید 100هزار نشاء ایرانی آناناس به روش کشت بافت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حسین صالحی ارجمند مدیرعامل شرکت زیست فناوران فرارویش رایا با بیان اینکه کشت بافت و سلول گیاهی، شاخه مهمی از فناوری زیستی است، گفت: کشت بافت یعنی آن‌که رشد، تکثیر و یا نگهداری سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های گیاهی و یا یک گیاه کامل، در یک محیط غیرطبیعی در شرایط کنترل‌شده انجام می‌شود که در اصطلاح به این محیط، محیط کشت می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای تنوع‌بخشی محصولات گلخانه‌ای

آناناس از گیاهان نیمه‌گرمسیری است که میوه آن از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و از میوه‌های گران‌قیمت به‌شمار می‌رود.

طبق آمار گمرک ایران، واردات آناناس تا بیش از 21 میلیون دلار هم گزارش شده است. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش سطح گلخانه‌ها به دلیل سودآوری، مصرف کم‌آب، محصول‌دهی و اشتغال‌زایی بالا، درصدد تنوع‌بخشی به محصولات گلخانه‌ای، با محصولات جدید اقتصادی نظیر آناناس برآمده است.

علاوه بر این، نوار ساحلی سیستان و بلوچستان در محدوده چابهار و کنارک‌ با توجه به آب‌وهوای مساعد و بهاری، به عنوان گلخانه طبیعی ایران مطرح است و بهترین شرایط برای کشت و توسعه آناناس را دارد. در این مرحله مشکل این وزارت، فقدان نهال مورد نیاز از رقم مطلوب است.

کلید خوردن تکثیر گیاهچه کشت بافتی

تکثیر آناناس به صورت غیرجنسی و از راه کشت پاجوش‌ها یا ساقه جوش‌های گیاه انجام می‌گیرد. اما این روش علاوه بر معایبی نظیر انتقال آلودگی، به دلیل کمبود اندام‌های تکثیر، قادر به تامین نیاز بازار نیست. از این رو پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور به عنوان متولی تحقیقات توسعه کشت گیاه طی یک قرارداد رسمی، با در اختیار قرار دادن تعداد محدودی پاجوش گیاه آناناس، تکثیر و تولید تجاری گیاهچه کشت بافتی، این گیاه را به تیم شرکت فرارویش واگذار کرده است.

تولید انبوه نشاء آناناس

این شرکت پس از طی مراحل پژوهشی، موفق به کسب فناوری تولید درون شیشه‌ای این گیاه شد و در حال حاضر با طی کردن مرحله تکثیر تجاری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، به تولید انبوه نشای این میوه نائل آمده است.

این شرکت هم‌اکنون علاوه بر فروش 100 هزار نشای آناناس در بازار داخل، نشای بزرگ‌ترین گلخانه تولید این میوه کشور در گرگان را نیز تامین کرده است.

پروژه تولید انبوه گیاهچه‌های آناناس به روش کشت درون‌شیشه‌ای، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گلخانه آناناس کشت بافت زیست فناوری خبرخوب کشت بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، عبدالناصر درخشان درباره ظرفیت ایران در تولید فولاد گفت: ما جزء ده کشور برتر تولید فولاد در جهان هستیم. با این اوصاف شرکت‌های خودروسازی ما بهانه افزایش قیمت محصولاتشان را افزایش قیما مقاطغ فولادی می‌دانند. به‌طور کلی مصرف‌کنندگان فولاد کشور ما دچار مشکل هستند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم ضمن حمایت از افرایش ظرفیت تولیدی فولاد در ایران و با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم کارخانه احیاء استیل فولاد بافت توسط گروه مالی گردشگری اظهار کرد: افزایش ظرفیت تولیدی مشکلات مصرف‌کنندگان را کم می‌کند. در عین حال باید اقتصاد این بخش را سر و سامان دهیم. افزایش روزانه قیمت میلگرد و دیگر زنجیره‌های فولادی با توجه به توان تولیدی ایران ، غیرمنطقی است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با اشاره به افرایش توان تولیدی فولاد بافت افزود: هر چه توان تولیدی ما بیشتر شود و تنوع تولیدی ما افرایش یابد، به‌نفع کشور است. افرایش ظرفیت تولید و تنوع تولیدی باعث رقابتی شدن فضای اقتصاد می‌شود. ایجاد مزیت رقابتی و کاهش انحصار قیمت‌ها را می‌شکند؛ چرا که مصرف‌کننده قدرت انتخاب بهتری خواهد شد.

درخشان درباره اشغالزایی پروژه جدید فولاد بافت گفت: بدون شک افزایش ظرفیت تولیدی در صنعت فولاد، بنگاه‌های ما را فعال‌تر می‌کند و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد. در دل هر اشتغال مستقیمی چند اشتغال غیرمستقیم نهفته است که در نهایت به جهش تولید با مشارکت مردم کمک می‌کند و اقتصاد کشور را نجات می‌دهد.

گفتنی است، فاز دوم کارخانه احیاء استیل فولاد بافت پس از ۳۲ ماه و با حمایت گروه مالی گردشگری به بهره‌برداری رسید.

دیگر خبرها

  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • آغاز تکثیر میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت