Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستم قضایی اتحادیه اروپا در تامین حقوق زنان و دختران دارای معلولیت ناکام مانده است.

به گزارش مشرق، افراد دارای معلولیت در اروپا به شکلی قابل توجه قربانی تبعیض و خشونت در ابعاد مختلف زندگی هستند.

این مشکل برای زنان و دختران معلول در این پهنه جغرافیایی دوچندان است؛ زیرا علاوه بر گستردگی موضوع، آنان با در بسته سیستم قضایی کشورهایشان نیز مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: کمبود شدید راننده تاکسی در انگلیس پیامد بحران کرونا

به گزارش پایگاه‎های «inclusion-europe، eurosocial، euromedwomen و equalitynow»، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر، ۶۰ میلیون زن و دختر معلول را در خود جای داده است که از عدالت محروم هستند؛ این رقم معادل کل جمعیت کشور ایتالیاست.

خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران معلول در اتحادیه اروپا

تبعیض و نابرابری که زندگی زنان و دختران معلول را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تاثیر قرار می‌دهد، همه جنبه‌های زندگی از جمله تبعیض اجتماعی-اقتصادی، انزوای اجتماعی، عدم دسترسی به خدمات اجتماعی، مسکن یا مراقبت‌های بهداشتی بی کیفیت، عدم امکان مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اجتماعی و همچنین خشونت مبتنی بر جنسیت مانند عقیم سازی اجباری را شامل می‌شود.

وجوه خشونت و تبعیضی که زنان و دختران معلول را در اروپا هدف قرار می‌دهد، باید بیش از دیگر وجوه این بحران مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا در حالی که افراد دارای معلولیت با اشکال چند لایه و متقاطع نابرابری‌ها مواجه هستند، زنان و دختران معلول در اروپا، مضافا از نابرابری یا تبعیض جنسی نیز رنج می‌برند.

زنان و دختران معلول در اتحادیه اروپا، برای زندگی با موانع گسترده و سختی از جمله، تبعیض و نابرابری مبتنی بر جنسیت و خشونت جنسی مواجه هستند.

باید توجه داشت که زنان و دختران معلول، در برابر اشکال مختلف خشونت از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت، خشونت خانگی و خشونت جنسی به شدت آسیب پذیر هستند.

این در حالی است که آن‌ها غالبا به مکانیسم‌های حفاظتی و عدالتی دسترسی ندارند و بیش از زنان و دختران فاقد معلولیت در معرض خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که خشونت مبتنی بر جنسیت بر زنان و دختران دارای معلولیت بسیار بیشتر از زنان دیگر تاثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که سکوت عمیق در این رابطه بالاخره شکسته شود.

ورشکستگی سیستم عدالت کیفری اتحادیه اروپا برای زنان و دختران معلول

براساس داده‌های موجود، ۳۴ درصد زنان دارای معلولیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بعد از سن پانزده سالگی، نوعی خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده اند؛ این در حالی است که این رقم برای زنان بدون معلولیت ۱۹ درصد بوده است.

در همین حال، ۴۶ درصد از زنان و دختران دارای معلولیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفته‎اند که قبل از ۱۵ سالگی از خشونت جسمی، جنسی یا روانی رنج برده‎اند.

وقتی صحبت از خشونت روانی و آزار و اذیت به میان می‌آید، این ارقام حتی بیشتر می‌شوند؛ ۶۱ درصد از زنان دارای معلولیت از سن ۱۵ سالگی با آزار جنسی روبرو بوده‎اند.

در عین حال زنان و دختران جوان بین ۱۸ تا ۲۹ ساله بیشتر از سایر همتایان خود قربانی خشونت فیزیکی و جنسی یا آزار و اذیت جنسی می‌شوند.

کشورهای اتحادیه اروپا همچنین دست به عقیم سازی اجباری زنان و دختران دارای معلولیت می‌زنند.

این در حالی است که عقیم سازی اجباری، نقض حقوق اساسی از جمله حقوق تمامیت جسمانی است.

با انجام این عمل، زنان دارای معلولیت از حق تشکیل خانواده، مادر بودن و حق آزادی به بهانه رفاه خود محروم می‌شوند.

سیستم عدالت کیفری اتحادیه اروپا مانند بسیاری از جنبه‌های زندگی، برای افراد دارای معلولیت طراحی نشده است.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت اتحادیه اروپا حقوق بشر سیستم عدالت کیفری اروپا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت زنان و دختران دارای معلولیت زنان و دختران معلول مبتنی بر جنسیت اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۲۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، با روکیا، معاون نخست وزیر اوگاندا دیدار کرد.

در این دیدار که به پیشنهاد معاون نخست وزیر اوگاندا در محل معاونت زنان برگزار شد، خزعلی ضمن اشاره به سوابق همکاری دو کشور گفت: بین ایران و اوگاندا همواره ارتباط و مناسبات خوبی وجود داشته است؛ در سازمان ملل نیز همکاری خوبی داشته‌ایم که امیدواریم این همکاری تداوم و بهبود یابد.

در ادامه ایشان به رشد چشمگیر زنان ما در زمینه‌های مختلف خصوصاً علمی و بهداشتی اشاره کرد و افزود: در بخش‌های کارآفرینی، صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز زنان ما توانسته اند کارگاه‌های کوچک و بزرگ را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم در همه این زمینه‌ها با یکدیگر مشارکت داشته باشیم. همچنین در زمینه فقرزدایی، تغییرات اقلیمی و تحریم‌ها نیز می‌توانیم کنار یکدیگر باشیم و جبهه متحدی را تشکیل دهیم.

خزعلی در ادامه به برخی سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولت برای بانوان نظیر مشاغل منعطف، ۹ ماه مرخصی زایمان، کسر موظف برای مادران دارای کودک زیر ۶ سال، سپردن نفقه به مرد و قوانین مربوطه اشاره و افزود ما معتقدیم برابری جنسیتی همیشه به نفع زنان نیست و اقتضائات جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد.

وی ابتکار عمل رییس جمهور کشورمان در طرح ایده جنبش تعهد به خانواده را معرفی و از معاون نخست وزیر اوگاندا دعوت به پیوستن به آن نمود که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. روکیا تصریح کرد کشور ایشان با همجنسگرایی به شدت برخورد و آن را جرم‌انگاری کرده است.

خانم روکیا در این دیدار گفت: به شما به خاطر احراز سمت معاون رئیس جمهور تبریک می‌گویم. این نشان دهنده پوشالی بودن تبلیغات واهی علیه زنان ایران است چرا که ادعا دارند زنان در ایران نمی‌توانند به جایگاه‌های عالی برسند.

وی افزود: ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلف توانمندسازی زنان اعم از علم و فناوری، بهداشت و سلامت، صنایع دستی … با یکدیگر همکاری داشته باشیم. وی به اقدامات کشورش در حمایت از ورود بانوان به مجلس و دانشگاه اشاره نمود اما از فشار مضاعف بر زنان ناشی از مسئولیت‌های شغلی و وظایف منزل ابراز نارضایتی نمود.

در پایان طرفین بر توسعه همکاری‌های مشترک توافق کردند.

کد خبر 6092899

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد