Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) عنوان کرد، مسکو بیانیه‌های اخیر کاخ سفید در خصوص خارج شدن قریب‌الوقوع دیپلمات‌های روس از اوکراین را به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز در نظر می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته بود که واشنگتن اطلاعاتی درباره برنامه‌های روسیه به منظور خارج ساختن خانواده‌های دیپلمات‌هایش از اوکراین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به برنامه سولوویف لایو در یوتیوب گفت: سوال من این است که چرا ساکی و طرف آمریکایی برایشان اتفاقات رخ داده در سفارتخانه‌های کشورهای دیگر مهم شده است؟ این اولین سوال است.

وی افزود: کل این کار را می‌توان به عنوان یک رفتار تحریک‌آمیز توصیف کرد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین بیان داشت، آمریکا علنا گفت‌وگو با روسیه در خصوص موضوع ضمانت‌های امنیتی را رد نکرده اما تلاش دارد با طرح بیانیه‌های تهدیدآمیز "وجهه خود را نجات دهد."

این دیپلمات خاطر نشان کرد، در بیانیه‌های نمایندگان آمریکایی درباره مساله ضمانت‌های امنیتی چیز جدیدی وجود ندارد. نمایندگان آمریکا تلاش کردند موضع خود را ابراز کرده و توضیح دهند چرا که دیگر توان شگفت‌زده شدن از مواجهه با مردم خود را که از آنها پرسش‌هایی مشخص می‌پرسند، ندارند.

او تاکید کرد: بنا بر این آنها موضعشان را به عموم مردم ابراز کردند. اما آنها باید توجه کنند که هرگز جواب خیر ندادند. آنها نگفتند که گفت‌وگو را رد می‌کنند و حرف‌هایی از این دست نزدند. در این مورد ما شاهد تلاشی از جانب آنها برای توضیح دادن به مخاطبانش و نجات وجهه‌شان بودیم.

به گفته زاخارووا، مسکو همچنین از آمریکا می‌خواهد دست از اشاعه گمانه‌زنی درباره ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین بردارد. وی افزود: طرف روسی خواستار متوقف ساختن گمانه‌زنی‌ها درباره به اصطلاح "تجاوز قریب‌الوقوع" روسیه است.

در ماه‌های اخیر رسانه‌های غربی و همچنین مقامات کشورهای غربی گفتند که روسیه مشغول طراحی یک حمله به اوکراین است و بالغ بر ۱۰۰ هزار سرباز را در مرز با اوکراین  مستقر ساخته است. این در حالی است که مسکو مکررا این ادعاها را رد و عنوان کرده که حق جابجا کردن سربازانش در چارچوب مرزهایش بر طبق نیازش را دارد. روسیه همچنین متقابلا به این حقیقت اشاره کرد که ناتو مشغول افزایش دادن حضور نظامی‌اش در نزدیکی مرز با روسیه و ارائه کمک‌های مالی و همچنین سلاح به کی‌یف بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه اوكراين جن ساکی ماریا زاخارووا آمریکا تنش در مرز اوکراین و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف

پس از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب بسته کمکی برای اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده داد که کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف را سریعا افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، قرار است این لایحه کمکی امروز – سه‌شنبه – جهت امضا روی میز رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار بگیرد؛ بسته‌ای که ماه‌ها به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درگیر وضعیت بن‌بست شده بود.

طبق گزارش راشا تودی، جو بایدن به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان خاطر داد و گفت پس از آنکه این لایحه جهت امضا به دستش برسد، ارسال کمک‌ها به اوکراین سریعا شروع خواهد شد.

کاخ سفید با اشاره به تماس روسای جمهور آمریکا و اوکراین اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بایدن گفت که دولتش سریعا بسته‌های کمکی چشمگیر جدید را برای رفع نیاز‌های اوکراین در میدان نبرد و حوزه دفاع هوایی ارائه خواهد داد. رئیس‌جمهور بایدن هم‌چنین بر تعهد بادوام واشنگتن نسبت به حمایت از کی‌یف و دفاع از آزادی آن در برابر روسیه تاکید کرد.»

درحالیکه کاخ سفید جزئیات کمی را از تماس بایدن-زلنسکی به اشتراک گذاشت، اما رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که کی‌یف موشک‌های دوربرد دریافت خواهد کرد. آمریکا پیشتر نسخه‌ای از موشک‌های ATACMS خود را با برد ۱۶۵ کیلومتری ارائه کرده بود تا از تشدید تنش‌ها در صورت حمله نیرو‌های اوکراینی به اهدافی در عمق خاک روسیه جلوگیری کند. او گفت که محموله‌های جدید شامل «موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر» خواهد بود.

زلنسکی هم‌چنین از توافق امنیتی میان کی‌یف و واشنگتن خبر داد و گفت که چنین همکاری و قراردادی می‌تواند «الگویی واقعی» باشد.

دیگر خبرها

  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • واکنش سازمان ملل به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف