Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:24:14 GMT

اندونزی قانونی برای جابجایی پایتخت تصویب کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۵۰۵۴

اندونزی قانونی برای جابجایی پایتخت تصویب کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، تصویب این طرح مهمترین پیشرفت در زمینه ایده‌ای به شمار می‌رود که رهبران این کشور از سال‌ها پیش در حال بحث و بررسی درباره آن بوده اند. قانون جدید مربوط به پایتخت اندونزی که چهارچوبی حقوقی و قانونی برای پروژه عظیم ۳۲ میلیارد دلاری "جوکو ویدودو" رئیس جمهور اندونزی فراهم می‌آورد، چگونگی تامین اعتبار و مدیریت توسعه پایتخت را پیش بینی می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"سوهارسو مونارفا" وزیر برنامه‌ ریزی اندونزی بعد از تصویب این طرح در پارلمان، گفت:‌ پایتخت جدید یک کارکرد مرکزی دارد و نماد ملت است و همچنین مرکز ثقل جدید اقتصادی خواهد بود. 

وزارت دارایی این کشور نیز اعلام کرد: کار اولیه برای جابجایی پایتخت بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ شروع خواهد شد و ساخت راهها و بنادر در اولویت قرار دارد تا زمینه دسترسی فراهم شود و همچنین برخی از پروژه‌ها به عنوان مشارکت بخش عمومی و خصوصی اجرا خواهد شد.

پیش از این روسای جمهوری مختلف در اندونزی در گذشته طرح‌هایی برای انتقال دولت از شهر جاکارتا مطرح کرده بودند اما هیچ طرحی تا این مرحله پیش نرفته است. کلان‌شهر ۱۰ میلیون نفری جاکارتا با مشکلات مزمنی مانند تراکم و شلوغی، سیلاب و آلودگی هوا رو به رو است.

رئیس جمهور اندونزی که با نام "جوکووی" شناخته می‌شود، طرح خود را در این زمینه در سال ۲۰۱۹ مطرح کرد اما پیشرفت در این زمینه به علت پاندمی کرونا کند شد و به تاخیر افتاد.

رئیس جمهور اندونزی نام "نوسانتارا" Nusantara را برای شهر جدید انتخاب کرده که واژه ای جاوه‌ای است که برای مجمع‌الجزایر اندونزی به کار می‌رود. با این حال هنوز هیچ برنامه زمانی مشخصی برای نهایی شدن این پروژه تعیین نشده است و تا زمانی که دستور ریاست جمهوری برای رسمی شدن این تغییر صادر نشود، شهر جاکارتا همچنان پایتخت خواهد بود. شهر نوسانتارا از الگوی پایتخت‌های جدید سایر کشورها بخصوص برزیل و میانمار پیروی خواهد کرد.

دولت اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام موجب تقویت زنجیره‌های تامین می‌شود و اندونزی را در موقعیت راهبردی‌تری در مسیرهای تجاری جهان و جریان‌های سرمایه‌گذاری و نوآوری‌های فناوری قرار خواهد داد.

اندونزی که بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا را دارد، پایتخت جدید را به عنوان "قطب ویژه" (سوپرهاب) با انتشار کربنی پایین پیش‌بینی کرده که از بخش‌های پتروشیمی ، بهداشتی و فناوری حمایت خواهد کرد و موجب ارتقای رشد پایدار فراتر از جزیره "جاوه" خواهد شد.

با این حال منتقدان می‌گویند که این طرح بدون رایزنی‌های کافی عمومی و ارزیابی‌های محیط زیستی تصویب شده است.

"سان مصطفی" Saan Mustofa معاون کمیسیون مخصوص بررسی این طرح گفت که شهر نوسانتارا تحت ریاست مقامی معادل وزیر قرار خواهد داشت و "باسوکی تجاهاجا" فرماندار سابق شهر جاکارتا به عنوان یکی از گزینه‌های اداره شهر جدید مطرح شده است. 

برچسب‌ها توسعه اقتصادی جاکارتا اندونزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی جاکارتا اندونزی توسعه اقتصادی جاکارتا اندونزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوران دوباره کوه «روآنگ» در اندونزی

مقامات این سازمان می‌گویند کوه «روآنگ» در استان «سولاوسی شمالی» بامداد امروز (سه‌شنبه) فوران کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ان اچ کی، آن‌ها می‌گویند دیده شده است که از ارتفاع ۱۹ هزار متری این آتشفشان دود بلند می‌شود. مقامات در حال مشاهده تغییرات جزر و مد و سایر پدیده‌های ناشی از فوران بوده‌اند. اما آن‌ها می‌گویند هیچ تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در سطوح جزر ومد در داخل و اطراف ژاپن وجود ندارد.

کوه روآنگ قبلا در ۱۷ آوریل فوران کرد و باعث شد که حدود ۸۰۰ نفر از ساکنان به جزیره دیگری پناه ببرند.

مقامات اندونزی بلافاصله پس از فوران روز سه‌شنبه از مردم در حوالی این آتشفشان خواستند که بلافاصله آن محل را ترک کنند. آن‌ها همچنین به ساکنان یک جزیره نزدیک به این محل اعلام کردند که نسبت به احتمال وقوع سونامی هوشیار باشند.

دیگر خبرها

  • جابجایی هواداران خانم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی؛ علت چه بود؟ | ویدئو
  • عکس| جابجایی بانوان پرسپولیسی پس از شعار هواداران سپاهان!
  • (ویدئو) فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان
  • فیلم/ فوران آتشفشان در اندونزی
  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی
  • حدود ۲۸۶ هزار تن گندم در خوزستان حمل شد
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران
  • فوران دوباره کوه «روآنگ» در اندونزی
  • تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران
  • ◄ سهم 8 درصدی راه آهن در جابجایی بار