Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، محمدرضا رجبی‌مقدم فرماندار سرخس در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات ۲ ماهه دانشگاه فردوسی درباره منشاء ریزگردها به ما نشان داد که کانون‌هایی شناسایی شده با آنچه ما فکر می‌کردیم متفاوت است. کانون اصلی ریزگردها در خارج از کشور نیست و در داخل شهرستان چهار کانون اصلی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پدیده ریزگردها حداقل در ۵۰ سال اخیر در سرخس بی‌سابقه است و کسی چنین پدیده‌ای را به یاد ندارد. اگر روی این موضوع چاره‌اندیشی نشود این پدیده کلانشهر مشهد را در آینده تهدید می‌کند. تلاش ما این است که مسئولان استانی و ملی را پای کار بیاوریم. زیرا خاطر مردم از این موضوع آزرده شده است و نگران سلامت و معیشت و دام و کشاورزی‌شان هستند. ضمن اینکه زیرساخت‌های عظیم ما در حوزه نفت و گاز و دیگر زیرساخت‌ها نیز تهدید می‌‌شود.

رجبی‌مقدم با اشاره به متصل نبودن سیستم پایش و اندازه‌گیری آلایندگی به شبکه ملی هواشناسی و محیط زیست افزود: اگر سیستم پایش و اندازه‌گیری شهرستان متصل به شبکه ملی هواشناسی و محیط زیست کشور باشد مسئولان کشوری خیلی سریع از وضعیت ریزگردها مطلع می‌شوند. علاوه بر این دستگاه، به ۴ دستگاه سنجش آلاینده دیگر نیز نیاز داریم که باید امسال نصب شود و به سیستم کشوری متصل شوند تا سرخس تحت رصد کشوری قرار بگیرد. در کمیته فنی تصویب کردیم ۲ دستگاه را شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و ۲ دستگاه دیگر را پالایشگاه گاز شهیدهاشمی‌نژاد سرخس تهیه کنند.

فرماندار سرخس با اشاره به جلسات شورای تامین شهرستان درباره ریزگردها گفت: مدیران کل منابع طبیعی، هواشناسی و محیط زیست نیز به شهرستان آمدند و بازدید داشتند. توسط محیط زیست کشور نیز بازدید میدانی انجام شد و جلسه‌ای در استان داشتیم. علاوه بر کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، دانشگاه فردوسی نیز پای کار آمده است و در اولین اقدام منشا و کانون اصلی ریزگردها را شناسایی کردیم.

رجبی‌مقدم افزود: مطالعات نشان داد که کانون‌هایی شناسایی شده با آنچه ما فکر می‌کردیم متفاوت است و کانون اصلی ریزگردها در خارج از کشور نیست و در داخل شهرستان است. قبلا روی سه کانون در شهرستان تمرکز داشتیم که با بررسی نقشه‌های  ماهواره‌ای به یک کانون دیگر نیز رسیدیم. کانون خانگیران از گنبدلی تا دق چل‌تو و مرز که ۱۸۰ هزار هکتار را شامل می‌شود یکی از کانون‌های اصلی ریزگردها است. منطقه چاله‌زرد و آبمال و منطقه صمدآباد دو کانون اصلی دیگر ریزگردها در سرخس هستند و پس از بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای به کانون چهارم نیز در منطقه تخته واویلا و بزنگان رسیدیم. یک کانون دیگر نیز که فرسایش آن شروع شده، از پشت کوه‌های منطقه رضویه است که در حال پیوستن به منطقه ما است.

فرماندار سرخس تاکید کرد: کانون اصلی همین چهار منطقه در سرخس است و یکی از علت‌هایی که بزنگان به جزو این چهار کانون است این است که قبلا منطقه بزنگان پوشش گیاهی داشته و برداشت بی‌رویه منجر به این شده که بزنگان هم به سه کانون دیگر اضافه شود.

وی درباره برنامه‌های مقابله با ریزگردها گفت: دانشگاه فردوسی کانون‌ها را رصد می‌کند و نقشه جامع را طی دو هفته آینده به ما ارائه می‌دهد و برای کشت پوشش گیاهی نوع گونه برای کشت را منابع طبیعی مشخص می‌کند. در یک طرح کوتاه مدت در زمان درختکاری در سه کانونی که داریم، در شهرستان کار را شروع می‌کنیم. در منطقه خانگیران ۱۰ هزار هکتار آن مطالعه شده است و با تامین منابع توسط شرکت‌های نفت و گاز کار درختکاری شروع می‌شود.

فرماندار سرخس در ادامه گفت: مسئولیت کاشت، نگهداری و قرق پوشش گیاهی به میزان ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار با آستان قدس رضوی است و کانون چاله‌زرد و آبمال به میزان ۱۵ هزار هکتار توسط منابع طبیعی در فصل درختکاری انجام می‌شود. در کنار این‌ها به یک طرح جامع نیز نیاز است و کل این سه کانون ۴۰ هزار هکتار است که باید طی ۵ سال انجام شود و امیدوایم امسال ۱۰ هزار هکتار آن پوشش گیاهی کاشته شود.

وی در ادامه به اقدامات دیگر در جهت مبارزه با ریزگردها اشاره و اظهار کرد: جهادکشاورزی و منابع طبیعی باید پایش تعداد دام را انجام بدهند و برنامه تعادل دام و مرتع را طی دو هفته ارائه کنند.

رجبی‌مقدم گفت: آستان قدس رضوی ۱۴۰ هزار هکتار مرتع دیم دارد که فقط ۱۰ هزار هکتار آن زیر کشت است و بقیه به صورت غیرقانونی کشت شده است. این ۱۴۰ هزار هکتار باید از دیم خارج و به سمت مرتع برود  که باید در این زمینه با مردم قرارداد بسته شود و  گونه کشت توسط منابع طبیعی مشخص شود. ممکن است در یک دوره‌ای لازم باشد که تعداد دام را کاهش دهیم و حتی نیاز باشد برای دام عشایری محدودیت‌هایی ایجاد کنیم.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز اصلی ریزگردها فرماندار سرخس منابع طبیعی کانون اصلی هزار هکتار پوشش گیاهی محیط زیست رجبی مقدم سه کانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد

ایسنا/یزد مدیر منطقه دو شهرداری یزد گفت: با اقداماتی که در دو سال اخیر در بوستان بزرگ شهر با صرف اعتباری بالغ بر۳۰۰ میلیارد ریال انجام شد، پنچ هکتار به سطح بهره برداری این بوستان اضافه شد.

«علیرضا ابویی» با بیان این که بوستان بزرگ شهر با وسعت تقریبی ۳۰ هکتار در مجاورت بلوار مدرس قرار دارد و یکی از بزرگترین بوستان ها در سطح منطقه دو شهرداری است، اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد اقدامات خوبی در این بوستان بوده‌ایم به طوری که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های عمرانی، پنج هکتار به سطح بهره‌برداری این مجموعه افزوده شده است.

وی با اشاره به این که این بوستان دارای طرح مصوب بالادستی است، ابراز امیدواری کرد: در سال جاری بتوانیم با اعتباری  بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینه توسعه بوستان به ویژه در حوزه بازپیرایی قسمت قدیمی آن فعالیت های عمرانی خوبی را انجام دهیم و شاهد مراحل نهایی اقدامات عمرانی در بوستان بزرگ شهر باشیم.

مدیر منطقه دو شهرداری، توجه به ورزش‌های همگانی در مجموعه بوستان بزرگ شهر را از نکات مهم و موثر در طرح توسعه این بوستان دانست و افزود: در این مجموعه، شاهد یکی از بزرگترین پیست‌های دوچرخه سواری در سطح بوستان‌های شهر یزد هستیم و همچنین در طراحی، به بحث ورزش‌های همگانی از جمله فوتبال ساحلی توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان این که بوستان بزرگ شهر یکی از محل‌های اسکان موقت مسافرین و مهمانان نوروزی است، گفت: آلاچیق هایی در سطح زیربنای دو هزار مترمربع ایجاد شده است به طوری که در ایام نوروز، هر روزه شاهد استقرار تعداد زیادی از مسافرین در این آلاچیق ها بودیم.

مدیر منطقه دو شهرداری یزد در ادامه با اشاره به رضایت بالای مسافرین از اسکان در این بوستان، افزود: امیدواریم در آینده بتوانیم به سطح بهره برداری اسکان مسافرین در سطح این مجموعه بیافزاییم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری یزد، ابویی سرجمع هزینه‌های عملیات عمرانی بوستان بزرگ شهر در دو سال اخیر و سال جاری را بالغ بر۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات منطقه دو عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد راه‌اندازی می‌شود
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • ۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق در أخذ رأی برای حوزه انتخابیه کرج
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها