Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@20:53:26 GMT

آنفولانزا میان پرندگان قم یافت نشده است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۶۵۶۸

آنفولانزا میان پرندگان قم یافت نشده است


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیدرضا موسوی مشکینی در نشست خبری که امروز با حضور اهالی رسانه به مناسبت 29 دی، روز ملی هوای پاک در سالن جلسات دفتر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم برگزار شد، اظهار کرد: امسال شعار روز هوای پاک که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به جایگزین شدن «قانون هوای پاک» به جای طرح قدیمی «جلوگیری از آلودگی هوا» گفت: قانون هوای پاک طرح جامعی است که به تمام ابعاد مرتبط با موضوع آلودگی هوا پرداخته و عمده موارد مربوط به محیط زیست شهری را مورد توجه قرار داده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه قانون هوای پاک 34 ماده قانونی و آیین‌نامه‌های اجرایی متفاوت را شامل می‌شود افزود: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور با وجود اینکه چهار سال از اجرای قانون هوای پاک می‌گذرد تنها 10 درصد مفاد آن در کل کشور اجرا شده است و 90 درصد آن معطل مانده است. 

موسوی مشکینی ادامه داد: در زمینه اجرایی شدن قانون هوای پاک در نگاه نخست همه توجهات به سوی سازمان محیط زیست است در حالیکه در اغلب موارد این سازمان نقش نظارتی دارد و سایر ارگان‌ها مانند وزارت نفت، سازمان صمت و... به عنوان نهادهای اجرایی مطرح هستند. 

وی مشکلات مالی را بخشی از موانع اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: مسئله محیط زیست با اقتصاد گره خورده است و با وجود مشکلات مالی، محیط زیست آسیب می‌بیند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: طی سفر اخیر رییس جمهور به استان قم مصوبه‌ای پیشنهاد داده شد مبنی بر اینکه 10 ایستگاه ثابت سنجش هوا در راستای سنجش آلودگی و بررسی وضعیت هوا برای قم تامین شود. 

موسوی مشکینی اضافه کرد: طی بازدید استاندار قم از منطقه ویژه سلفچگان که در آستانه هفته هوای پاک صورت گرفت تصمیمات مثبتی از جمله واگذاری مدیریت واحد سایت پسماند سلفچگان به شرکت خدمات این شهرک و همچنین ممنوعیت استقرار منابع آلاینده در استان گرفته شد. 

وی اذعان کرد: طی 10 ماهه اخیر سال جاری حدود 580 پایش از واحد‌های صنعتی مختلف در سطح استان صورت گرفته است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد: در حوزه منابع طبیعی هر ساله همزمان با فرارسیدن فصول سرد مسئله آنفولانزای پرندگان فراگیر ‌می‌شود، امسال طی رصدی که از پرندگان موجود در سطح استان به ویژه پرندگان مستقر در ناحیه تالاب‌ها صورت گرفته است خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه در بین آن‌ها یافت نشده است. 

موسوی مشکینی افزود: طی 10 ماهه اخیر قم 248 روز پاک و سالم، 33 روز آلوده برای گروه‌های حساس، 17 روز آلوده برای عموم مردم و چهار روز بسیار ناسالم و خطرناک را در بر داشته است. 

وی با اشاره به توسعه سدسازی‌ در استان‌هایی که در بخش ابتدایی حوزه آبریز قرار دارند گفت: اگر سد دوم هم در قزوین ساخته شود دریاچه نمک و تالاب‌های قم به کلی خشک می‌شوند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: قم در بخش انتهایی حوزه آبریز قرار دارد و تقدیر آبی این استان در استان‌های بالادستی رقم می‌خورد. 

موسوی مشکینی اضافه کرد: قم میلیاردها متر مکعب کمبود آب زیرزمینی دارد که ناشی از برداشت‌های مجاز و غیر مجاز است. 

وی بیان کرد: پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی تالاب‌ها ارائه شده است که امید است با شکل‌گیری و آغاز به کار آن وضعیت رسیدگی به تالاب‌های سراسر کشور از جمله قم بهبود یابد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد: استان قم ظرفیت بالایی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی دارد و قرار بود اغلب دستگاه‌های قم به این پنل‌ها مجهز شوند ولی به دلیل قیمت بسیار بالای این پنل‌ها انجام نشد. 

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم قانون هوای پاک موسوی مشکینی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۶۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست