Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در تاریخ 26 دی ماه امسال، در  کلاب هاوس تین نیوز جلسه ای با محوریت صنعت حمل و نقل (هوایی، دریایی، زمینی، ریلی) برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه موضوع  خرید ناوگان هوایی و تولید ناوگان ریلی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

در گفت و گو های مطرح شده در مورد خرید هواپیما؛ تاکید شد که موضوع خرید هواپیما به خاطر اینکه ممکن است توافقات نتیجه بدهد، جدی تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنگام خرید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چه سیاست هایی را باید در نظر داشته باشیم؟

قرارداد خرید هواپیما شامل زمان بندی جهت تحویل است. عمر ناوگان هوایی در ایران از 20 سال بالاتر است. چرا اصرار داریم که هواپیمای نو از تولیدکننده خریداری کنیم؟ می توانیم به جای اینکه ATR نو داشته باشیم، با هماهنگی متخصصان، هواپیمای پنج سال کارکرد را خریداری کنیم که سریع تر تحویل می شود. در صورتی که شرایط برای خرید مهیا باشد، کدام گزینه مناسب تر است، هواپیمای نو یا کم کار کرده؟

همچنین گفته شد که با خرید هواپیماهای برجامی تا حدودی چرخ صنعت هوانوردی به حرکت درآمد و اگر انجام نمی شد عقب تر می بودیم. بستر فنی هواپیمایی ایران بر روی تغییر و تحول هواپیماهای کارکرده متمرکز اس بوده و بهتر است جهت خرید، سراغ هواپیماهایی رفت که هم قیمت کمتری دارد و هم از آغاز کارکردش پنج تا 10 سال گذشته باشد.

همچنین می توان از شرکت هایی که در کرونا ورشکست شده اند خرید های خوبی، انجام داد. البته در بحث خرید ، حرف ها و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد اینکه چه هواپیمایی با چه مشخصاتی خریداری شود یا قطعه خریداری شود و ...

با اینکه ما جزو السابقون صنعت هوانوردی هستیم حرفی برای گفتن در عرصه تولید  در صنعت هوانوردی نداریم و در این بخش بیشتر فرصت سوزی می کنیم تا فرصت سازی. صنعت هوانوردی، صنعتی های تک است. رشد و جهش این صنعت در جهان در چند سال اخیر ببه میزان زیادی شکاف بین صنعت هوانوردی کشور با دنیا را زیاده کرده است. به طوری که با تکنولوژی های جاری در هوانوردی کشور همه مربوط به قبل از سال 2000 است و اگر از نسل هواپیماهای جدید هم  در کشور وجود داشته، باشد تعدادشان اندک است و این امر موجب رشد ناهمگون شده و رشد و توسعه همگونی ایجاد نکرده است.

بنابراین نتوانسته ایم از این دانش چه در بحث عملیاتی و زیرساختی و چه در  بخش مهندسی و نگهداری بهره ببریم و آمادگی لازم برای خرید این نوع هواپیماها را نداریم. اگر هواپیماهای به روز را وارد کنیم دانش نگهداری و مهندسی آن را نداریم و به ناچار باید به شکل مستشاری از آن بهره ببریم یا به شکل خرید پلکانی.

در ادامه این نشست مجازی در مورد حوزه خرید یا تولید لکوموتیو مطرح شد: ایران تولید کننده لکوموتیو است، اما آیا انحصار به نفع حوزه ریلی شده است یا خیر؟

در پاسخ به پرسش عنوان شد:  انحصار در موضوع تولید لکوموتیو از جهت کیفیت خیلی مشکل ایجاد نکرده است. اشکالاتی هست اما اشکالات اساسی نیست. در بخش باری متاسفانه، تکنولوژی لکوموتیو باری ما تکنولوژی روز نیست و هم از نظر مصرف سوخت و از جهت کشش خیلی با لکوموتیوهای تکنولوژی روز هستند فاصله دارد و در صورتی امکان واردات، لکوموتیوهای به روز وجود داشته باشد، می توان با قیمت مشابه اما کمتر این لکوموتیو ها را به دست متقاضی رساند.

همچنین مطرح شد که امکان تولید لکوموتیو با کیفیت تر در داخل وجود دارد اما گویا اراده ای دیده نمی شود. در واقع لکوموتیوهای تولیدی داخل موجود در بازار از لکوموتیوهای شصت سال پیش الگو برداری شده که نهایتا سیستم کنترل آنها به روز شده است و از جهت مصرف سوخت و قیمت نسبت به کشش خیلی موقعیت خوبی ندارد. اگر بتوان لکوموتیو کم کارکرده مناسب با تکنولوژی به روز  وارد کرد هم ناوگان ریلی بهتر حرکت می کند هم می توان  از آنها الگوبرداری و لکوموتیوهای نسبتا به روزتری تولید کرد.

در ادامه عنوان شد: مپنا تولید یک سری لکوموتیوهای باری را شروع کرده است. لکوموتیو map24 با موتور 645EMD که لکوموتیو باری است. یک سری هم مشابه همین شرکت واگن پارس تولید می کند. اگرچه برای حمایت از تولیدات داخل محدودیت داریم برای وارد کردن لکوموتیو، می توانیم با قیمت کمتر و کیفیت بهتر لکوموتیو وارد کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تین حمل و نقل تین جهان رشد و توسعه حمل و نقل ریلی حمل و نقل هوایی صنعت ریلی صنایع ریلی خرید هواپیما صنعت هواپیماسازی ساخت لکوموتیو تولید ناوگان ریلی تولید لکوموتیو صنعت هوانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۶۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی  با حضور در شرکت مادر تخصصی توانیر با رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر دیدار و گفتگو کرد.    در این دیدار طرح‌های برق آذربایجان غربی در حوزه‌های مختلف به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و راهکار‌های توسعه شبکه برق استان مورد ارزیابی قرار گرفت.   مسائل مربوط به طرح‌های برق رسانی منطقه آزاد ماکو، ارومیه، شهر‌های شمال و جنوب استان نیز از جمله طرح‌هایی بود که در این دیدار بررسی شد.   در این دیدار همچنین با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم"، زیرساخت‌های مورد نیاز برای جهش تولید به ویژه تامین برق پایدار برای شهرک‌های صنعتی، مناطق آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سرو مورد تاکید استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل توانیر قرار گرفت.   مدیر عامل توانیر نیز جهت تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار آذربایجان غربی قول مساعد داده و به منظور رفع مشکلات موجود استان در حوزه برق، راهکار‌ها و دستورات لازم را صادر کرد.

دیگر خبرها

  • آدرس ریل نقدینگی در صنعت ریلی
  • رفع ایراد ۷۰۰۰ واگن باری بدون ترمز در دولت سیزدهم
  • بیلبورد‌های شهرداری تهران در حمایت از خرید اتوبوس از چین
  • ۵ نیروی هوایی برتر جهان در سال ۲۰۲۴؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه (+عکس)
  • رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی!
  • شاخص های مهم صنعت ریلی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد
  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی