Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@02:24:28 GMT

بلینکن: آمریکا نمی‌تواند به ایران ضمانت دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۸۶۲۷

بلینکن: آمریکا نمی‌تواند به ایران ضمانت دهد

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه (۱۹ ژانویه/۲۹ دی‌ماه) تأیید کرد که ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خواستار دریافت تضمین درباره عدم خروج دوباره واشنگتن از برجام شده است.

به گزارش فارس، بلینکن که با برنامه «Pod Save the World» مصاحبه می‌کرد تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را یکی از «بدترین تصمیم‌های تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «فکر می‌کنم منصفانه است بگوییم که تصمیم برای خروج از آن توافق هسته‌ای یکی از بدترین تصمیم‌هایی بود که در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا گرفته شده است.»

بلینکن در ادامه مصاحبه چهارشنبه یادآوری کرد که ایران تا قبل از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق پایبند بوده و دولت دونالد ترامپ هم به این موضوع اعتراف کرده است.

او گفت: «حتی دولت قبل هم گفت که ایران تعهداتش را به خوبی اجرا کرده است. مسئله‌ای که مایه تأسف و حتی فراتر از تأسف است این است که از زمانی که ما از آن توافق خارج شدیم ایران از آن به عنوان بهانه‌ای برای از سر گرفتن بسیاری از فعالیت‌های خطرناکی استفاده کرد که آن توافق، مانع آنها شده بود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «متأسفانه این چیزی است که ما به ارث بردیم و هنوز فکر می‌کنیم که بهترین نتیجه این خواهد بود که از طریق بازگشت به توافق آن برنامه [برنامه هسته‌ای ایران] را مجدداً مهار کنیم.»

بلینکن: آمریکا نمی‌تواند ضمانت بدهد

آنتونی بلینکن در ادامه، گزارش‌ها درباره اینکه ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از آمریکا درباره عدم ترک دوباره برجام ضمانت خواسته را تأیید کرد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: «حرف شما درست است. یکی از چیزهایی که ایران از ما خواسته ضمانتی است مبنی بر اینکه ما دوباره زیر میز نمی‌زنیم.»

بلینکن در ادامه تصریح کرد: «اما این حرف شما هم درست است که در نظام [حکومتی] ما، نمی‌توان چنین ضمانت سخت و سریعی فراهم کرد. رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با قاطعیت بگوید که تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد در کسوت رئیس‌جمهور چه کاری انجام خواهد داد یا چه کاری انجام نخواهد داد، اما ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهورهای بعدی را [به انجام کاری] ملزم کنیم. «این موضوعی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر مطابق رویه هفته‌های گذشته تلاش کرد با تأکید بر محدود بودن زمان برای حصول توافق در گفت‌وگوها، عملیات روانی ضلع غربی مذاکرات وین و رسانه‌های وابسته به آنها را ادامه دهد.

او گفت: «باید ببینیم به کجا می‌رسیم، اما واقعیت این است. زمان بسیار کمی باقی مانده تا ببینیم می‌توانیم به پایبندی دوجانبه بازگردیم یا نه، چون اتفاقی که رخ داده این است که ایران بسیاری از آن فعالیت‌های خطرناک که به موجب توافق موقت شده بود را از سر گرفته؛ بنابراین آنها دارند چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند، دانش بیشتری کسب می‌کنند و ظرفیت بیشتری برای گریز سریع‌تر هسته‌ای کسب می‌کنند به گونه‌ای که اگر ما به همه آن محدودیت‌ها در توافق برگردیم به نقطه‌ای خواهیم رسید که نمی‌توانیم از برخی از منافع آن توافق برخوردار شویم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: آنتونی بلینکن برجام ایران مذاکرات وین آمریکا آن توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات (وزیر خارجه آمریکا) آنتونی بلینکن هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و با این واقعیت که تأیید می‌کند حماس بیش از یک بار انعطاف پذیری برای تسهیل دستیابی به توافق برای توقف جنگ نسل کشی و توقف کشتار ملت ما را نشان داده، در تناقض است.»

طبق گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است که اظهارات بلینکن «با سرسختی و تعلل (نخست وزیر اسرائیل) بنیامین نتانیاهو و دولت او» که موانع و مشکلاتی بر سر راه توافق ایجاد می‌کنند و به دنبال طولانی کردن جنگ خشمگینانه خود علیه مردم ما هستند، در تضاد است. موضوع اسیران صهیونیست جزو اولویت‌های آنها نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: مطالبات حماس و مقاومت از روز اول مشخص بوده و همان مطالباتی است که در مارس گذشته ارائه کردند و مورد استقبال همه طرف‌ها و میانجی‌ها قرار گرفت این مطالبات در ضرورت آتش‌بس دائمی، عقب نشینی نیروهای اشغالگر و بازگشت آوارگان به محل سکونت خود در تمام مناطق نوار غزه، افزایش امداد رسانی و شروع بازسازی خلاصه می‌شود.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: آمریکا به عنوان شریک کامل در جنگ نسل کشی علیه مردم ما که همچنان با سلاح، مهمات و پوشش سیاسی از اشغالگری حمایت می‌کند، با اتهامات واهی علیه حماس این نقش خصمانه خود علیه مردم ما را تکمیل می‌کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد حماس در مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسیران و آتش‌بس خواسته‌های خود را «تغییر» داده است.

متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مذاکرات با اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر «خواسته‌های خود» را تغییر داده است.

حماس پیشتر هم گفته بود که ادعای آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه این جنبش مانع آتش‌بس در نوار غزه می‌شود، «جانبداری آشکار» از اشغالگران است.



کد خبر 846539 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه آمریکا و اسرائیل فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • بلینکن وارد چین شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش‌بس کوتاه نمی‌آییم
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات
  • حماس اظهارات بلینکن را محکوم کرد