Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - مذهب خواهی و دین مداری از گذشته‌های تاریخ در جوامع بشری مطرح بوده و هم اکنون نیز مورد توجه است. کتاب «جهان بینی و دین مداری» اثر محمدباقر شریعتی سبزواری، ضرورت جهان بینی صحیح و ایدئولوژی کامل را برای نسل بالنده و فرهیختگان روشن می‌سازد.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: «در این مبحث کلامی و فلسفی، از آثار بی بدیل شهید مطهری و علامه طباطبایی استفاده کرده ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب در دنیای کنونی و با توجه به تهاجم فرهنگ‌های اعتقادی و سیل شبهات جاری در فضا‌های مجازی که همواره کولاک کرده و می‌کند، بدون تردید یک حرکت مبارک و فرخنده است و می‌تواند برای تمام جوانان و متفکران آزاداندیش و فرهیخته راهگشا باشد. این مجموعه در قالب استدلال‌های علمی، کلامی و خردپذیر، ضرورت مذهب حق را نشان می‌دهد و در کوتاه‌ترین راه برای مقصد ارائه می‌دهد.»

در این نوشته از آیات قرآن به دو شکل استفاده شده است: یکی، چونان راهنمای فکری و مسلمات عقلی؛ دوم، به صورت متون اسلامی و شاهدی زنده برای تثبیت مذهب حق و کامل، مطابق عقل و علم، تمدن و فرهنگ زمان.

ساختار اثر

این اثر در چهار فصل تهیه و تدوین شده است: فصل اول که با عنوان «جهان بینی» تنظیم شده، پس از بیان تعریفی از ایدئولوژی و همچنین علم، به جهان بینی فلسفی، مذهبی و عرفانی می‌پردازد.

«سنجه‌هایی برای انتخاب مکتب و ایدئولوژی» عنوان دومین فصل از این کتاب است که در ابتدای این فصل به روش تحلیل و انتخاب مکتب پرداخته شده و در ادامه نیز اصول کلی مکتب‌ها و اصول فلسفه الهی تبیین می‌گردد و سپس، نقاط مشترک و تفاوت مکتب الهی و مادی تشریح شده است. از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل می‌توان به اصالت تجربه (پوزیتیویسم)، منطق تعقلی و منطق تجربی، علل و عوامل پیدایش مذهب از نظر مادیون اشاره کرد.

فصل سوم که با عنوان «آیا دین از خرافات جامعه است؟» تدوین شده، پس از بیان مطالبی در خصوص روان شناسی و مذهب و همچنین جامعه شناسی و مذهب، به اصالت و دوام مذهب پرداخته شده و در ادامه، به ضرورت خداپرستی و انتخاب مذهب حق اشاره گردیده و سپس به رابطه دین و اخلاق تبیین می‌شود.

در چهارمین و آخرین فصل از این اثر که با عنوان «جهان بینی اسلامی و وجوه ارجحیت» تألیف شده، مطالبی تحت عناوین شناخت عرفانی، نقش غرایز، انسان شناسی، عوامل هدایت و ضلالت و... مطرح گردیده و در ادامه نیز مؤلفه‌های اصلی جهان بینی توحیدی تشریح شده و همچنین شرایط امام و خلیفه در اسلام و مشخصات اسلام راستین مورد بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر
* شرایط امام و خلیفه در اسلام
۱. آگاه‌ترین و در تمام علوم و دانش‌ها و عالم‌ترین آن‌ها به مبانی مکتب از نظر اصول و فروع دین باشد. ۲. مؤمن‌ترین و با تقواترین افراد ملت باشد، زیرا ایمان به محتوای یک مکتب هر چه زیادتر باشد، طبعاً شور و سوز بیشتر و در تصمیم سازی قاطع‌تر می‌گردد. ۳. اخلاق و رفتار، گفتار و سکوت، قیام و قعودش، اخم و لبخند، غضب و شادمانی اش، تجسم بخش عینی و علمی مکتب و اخلاق رسول الله (ص) باشد و طبعاً از نظر شجاعت، قدرت، تدبیر، تصمیم، حکمت، سیاست و کشورداری هم، برای همه افراد زمان خود باید برتری داشته باشد و در یک کلام از خطا و گناه معصوم باشد. چنین امام گفتار، کردار، سکوت و فریادش، حجت و به منزله بیان متن مکتب می‌باشد. معرفت و ارتباط همه جانبه آمیخته با محبت امام معصوم، واجب شرعی است و این رابطه تا آن جا کارساز است که در عالم آخرت نیز مجسم می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتشار کتاب بازار نشر جهان بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرتضی متشرغی «دبیر اجرایی» این اجتماع مردمی با اعلام این خبر گفت: شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ده صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای بیست و چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

وی افزود: در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پور کاوه و کربلایی محمد حسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

متشرعی با دعوت از عموم شهروندان و عاشقان مکتب جعفری ادامه داد:تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هییت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موضوعات دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود 

دبیر اجرایی اجتماع صادقیون در پایان گفت: در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود

دیگر خبرها

  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو