Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج عبداللهی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: بحران سالمندی بزرگترین معضل کشور در آینده نزدیک است که نگهداری از سالمندان معضلی برای فرزندان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: بیماریهای روماتیسمی، آرتروز، مفاصل و اسکلتی و سکته مغزی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می شوند، در دوره سالمندی رو به افزایش خواهد بود و  آنها نیاز به استفاده طولانی مدت از خدمات توانبخشی را پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبداللهی تاکید کرد: تغییر شیوه زندگی و فرهنگ استفاده از غذاهای آماده یکی از مهمترین علل در ابتلای افراد به سکته قلبی است و داشتن آمادگی بدنی کافی علاوه حفظ سلامتی فرد، بر ظاهر و روحیه فرد نیز اثر مثبت دارد.

وی با بیان اینکه بیماریهای عصبی و  پارکینسون نیز از مشکلات دوره سالمندی است، ادامه داد: افراد باید قبل از اینکه وارد دوره سالمندی شوند، سبک زندگی خود را با استفاده از تغذیه سالم، پرهیز از فعالیت های سنگین، پیشگیری از اضافه وزن و ورزش منظم را تغییر دهند تا با حفظ سلامت جسم، کمتر دچار بیماری های مختلف شوند.

این استاد دانشگاه توصیه کرد افراد سالمند به طور مرتب با مراجعه به فیزیوتراپیست وضعیت مفاصل خود را مورد بررسی قرار دهند تا کمتر دچار پوکی استخوان و دردهای مفاصل شوند.

زنانه شدن سالمندی رو به افزایش است

وی با بیان اینکه زنانه شدن سالمندی در کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: میانگین عمر در زنان چهار تا پنج سال بیشتر از مردان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی افزود: مردان بیشتر در معرض فوت ناشی از تصادفات، سوانح و بیماریهای قلبی قرار دارند، به همین دلیل زنانه شدن سالمندی در کشور رو به افزایش است.

عبداللهی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در کشور اکنون ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به ۴۰ سال قبل دو برابر شده است و باید برنامه های اساسی و راهبردی را برای مراقبت های دوره سالمندی تبیین شود.

به گزارش ایرنا، طی دو تا سه دهه اخیر رشد کلی جمعیت در ایران ۱.۲۴ درصد بوده، در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمند کشور ۳.۶۲ درصد یعنی تقریبا سه برابر رشد کلی جمعیت است و پیش بینی شده که در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶.۱ درصد عبور کند، یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود.

همچنین براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد، بطوری که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر می رسد.

یعنی به ازای هر پنج نفر جمعیت دنیا، یک نفر سالمند خواهد بود.»

افزایش طول عمر و اضافه‌ شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده و سالخوردگی جمعیت، پدیده‌ای است که برخی جوامع بشر با آن روبه ‌رو شده‌اند و یا خواهند شد.

براساس نظر سازمان جهانی بهداشت، این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها است که در نهایت، سبب افزایش امید به زندگی شده است.

برچسب‌ها سلامت سالمندان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت سالمندان بهداشت و سلامت سلامت سالمندان بهداشت و سلامت دوره سالمندی رو به افزایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۰۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور

تین نیوز

جمعیت بدمسکن کشور که براساس آمار های رسمی میانه دهه ۹۰، معادل ۱۹.۵میلیون نفر اعلام شده بود، در یک برآورد جدید به ۲۳میلیون نفر افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد ۲۴، معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: هم اکنون ۲۳ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور به دلیل سکونت در بافت های فرسوده و ناکارآمد و همچنین سکونتگاه های غیررسمی، بدمسکن هستند و جان آن ها در معرض خطر قرار دارد. این برآورد جدید یک سوال مهم را در خود جای داده است؛ اینکه چرا طی یک دهه اخیر به رغم همه اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت های فرسوده وسکونتگاه های غیررسمی، جمعیت بدمسکن افزایش داشته است؟ آیا این اقدامات بی اثر بوده است؟

محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در پاسخ به این سوال به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: برآورد فعلی از جمعیت بدمسکن، با توجه به متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت صورت گرفته است. به گفته محمد آیینی، بررسی ها نشان می دهد، جمعیت ۱۱ و نیم میلیون نفری ساکن در بافت های فرسوده شهری ایران از سال ۹۵ تاکنون در هر سال به طور متوسط، رشد ۱.۳ درصدی، یعنی معادل نرخ رشد جمعیت ایران، داشته است.

 

اما، جمعیت بدمسکن ساکن در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای، به دلیل گسترش فقر مسکن، رشدی به مراتب بیشتر از حد طبیعی داشته و برآورد ها حاکی از آن است در هر سال به طور متوسط ۲.۳ درصد به جمعیت ساکن در این سکونتگاه های غیررسمی افزوده شده است. جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکن در بافت های تاریخی نیز تقریبا در یک دهه اخیر بدون تغییر بوده است.

به گفته آیینی، همچنین، بخشی از این رشد جمعیت بدمسکن ناشی از گسترش محدوده بافت های فرسوده وناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی در سال های اخیر است. در حالی که ابتدای دهه ۹۰، مساحت پهنه های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ۷۴ هزار هکتار اعلام می شد در تازه ترین برآورد ها این میزان به ۱۶۷ هزار هکتار افزایش یافته است. آیینی گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ساخته شده است که حاصل نوسازی بیش از ۳۵۰ هزار پلاک فرسوده است.

هنوز ۲میلیون و۷۰۰هزار پلاک فرسوده با قابلیت ساخت دست کم ۴.۵میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. آیینی همچنین از صعود آمار نوسازی مسکن در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال گذشته سهم پروانه های ساختمانی بافت فرسوده از کل پروانه ها به ۲۱.۵ درصد رسید؛ این سهم در ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۵ درصد بود و در صورتی که بسته مشوق های شهرسازانه در همه شهر ها اجرایی شود، این سهم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه وشهرسازی، همچنین آماری از وضعیت ساخت وساز در بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد. به گفته آیینی سهم بافت های فرسوده از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در هر سال است. طی دو سال اخیر تاکنون ۲۶۶ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در پروسه ساخت قرار گرفته که از این میزان سهم تهران حدود ۵۵ هزار واحد است؛ همچنین بیش از ۸۲ هزار واحد نیز تاکنون افتتاح شده که حدود ۱۶ هزار واحد از این تعداد مربوط به تهران بوده است. آیینی اعلام کرد: بنا داریم تا پایان امسال آمار واحد های شروع شده نهضت ملی را به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی رسانده و۱۰۰هزار واحد دیگر را نیز به بهره برداری برسانیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • اولین صحبت‌های کایت‌سواری که «یسنا» را زنده پیدا کرد + آخرین وضعیت سلامتی یسنا
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن