Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئوف پیشدار استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: نظام‌های مترقی آموزشی در دنیا به صورت عمومی، نه فقط دانشگاه، دبیرستان و دبستان به این نتیجه رسیده‌اند که دانش‌آموز، دانشجو و هر کسی که می‌خواهد به نوعی وارد حرفه‌ای شود، می‌بایست در تکمیل آموخته‌های تئوری یا شفاهی کارورزی را بگذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ساختن افراد و برای قبول مسئولیت‌های آینده حتما بچه‌ها باید در کنار آموخته‌های تئوریشان کار یاد بگیرند، یعنی تئوری‌ها را باید به صورت عملی تمرین کنند و بیاموزند.

وی با بیان اینکه در سیستم سنتی ایران این موضوع وجود داشت، اظهار کرد: ما در گذشته در قالب آموزش‌های رسمی‌ موضوعی به نام طرح کاد داشتیم و در آموزش‌های غیر رسمی‌ هم موضوعی به نام شاگرد-استادی بود. یعنی یک جوانی که مدرسه یا دانشگاه می‌رفت، در ساعت کاری یا اوقات فراغتش نزد استادی می‌رفت که به کار او علاقه داشت و کار یاد می‌گرفت، ضمن اینکه درآمدی هم به دست می‌آورد. این یکی از شیوه‌های بسیار پرثمر است. جالب است برایتان بگویم الآن هم در بسیاری از کشورهای دنیا، این روش اعمال می‌شود.

* یکی از راه‌های کمک به رفع بیکاری در کشور تقویت آموزش شاگرد-استادی است

این استاد دانشگاه افزود: من معتقدم یکی از راه‌های کمک به رفع بیکاری در کشور ما تقویت شاگرد-استادی است. یعنی کسی که درس می‌خواند، در ساعت‌های بیکاری و اوقات فراغتش نزد استادکار در رشته و حرفه مورد علاقه‌اش برود و آن فن را بیاموزد.

وی با بیان اینکه طرح کاد در حقیقت همین طرح استاد-شاگردی بود، گفت:  در طرح کاد ما همیشه با مشکلاتی روبه رو بودیم، یکی از این مشکلات عدم نظارت جدی بر کار بود. من بعید می‌دانم الآن طرح کاد اجرا شود، چرا؟ چون سیستم نظارتی بر آن وجود ندارد. هم نهاد آموزشی و هم نهاد پذیرنده این دانش آموز و دانشجو و هم خود دانشجو باید هر کدام پروتکل‌های خودشان را برای نظارت بر کار داشته باشند. ما در دانشگاه شاهد هستیم که دانشجو معرفی می‌شود که به یک سازمانی متناسب با رشته‌اش برود و کار کند، اما می‌بینیم هم آن سازمان نظارت کافی را ندارد هم اینکه خود فرد، این کار را کمتر انجام می‌دهد. کارورزی باید تعریف شود، سرفصل‌های کارورزی باید مشخص باشد و تعیین شود که این فرد در طول چه مدت، چه چیزهایی را باید بیاموزد. در عین حال خروجی این فرد، یافته‌ها و خروجی کارش باید ارزیابی شود.

به گفته پیشدار، ایران یک برنامه توسعه بیست ساله دارد که می‌بایست همه امور از جمله آموزش ‌و ‌پرورش و آموزش عالی منطبق با آن برنامه باشد، یعنی در آن برنامه به زبان ساده معین کنیم که ما چند نفر دست اندر کار رسانه‌ها مثلا خبرنگار، عکاس خبری و... می‌خواهیم یا مثلا چند نفر مهندس یا پزشک یا مشاغل مختلف می‌خواهیم.

وی افزود: اگر کسی در یک رشته و زمینه‌ای موفق نباشد یا برای او فرصتی نبود، این به معنای آن نیست که آن فرد مفید نیست و دچار سرخوردگی، پشیمانی و پریشانی شود. از کل دانشجویانی که در دانشگاه‌های مختلف داشتم، می‌توانم به جرات بگویم چند نفری درست آمده بودند. از دویست سیصد نفر فقط شاید نهایت ده نفر درست آمده‌بودند و بقیه اشتباه آمده ‌بودند و فقط خواسته بودند وقتشان را بگذرانند. چون در این بچه‌ها ذوق سنجی و استعدادیابی نشده‌است، به اضافه اینکه آن فرهنگ مدرک و مدرک گرایی هم در کشور ما هست.

این استاد دانشگاه درباره دلیل خوب انجام نشدن کارورزی‌ها گفت: چون کارورزی تشریفاتی است. الآن دانشجوها در خودشان انگیزه کار را نمی‌بینند و این کار را در بچه‌ها باید تبدیل به انگیزه کرد. در واقع اصلا کارورزی انجام نمی‌شود و یک کار ظاهری و صوری است. ما در هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، باید برنامه داشته باشیم و بدانیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

* نظام آموزشی‌ ما در همه مقاطع از ابتدایی تا دانشگاه نیازمند بازبینی است

به گفته پیشدار، نظام آموزشی‌ ما در همه مقاطع از ابتدایی تا دانشگاه باید بازبینی شود. ما الآن به دانش آموز چیزهایی را می‌آموزیم که نه در دنیا و نه در آخرت به کارش نمی‌آید، به زبان ساده هیچکدام دارای ارزش نیستند، ما باید محاسبات را در ذهنمان با توجه به آموخته‌هایمان در زندگی پیاده کنیم. ما باید به بچه‌ها مهارت‌های زندگی را بیاموزیم.سیستم آموزشی باید بچه‌ها را مسئولیت پذیر بار بیاورد و به بچه‌ها شیوه زندگی را بیاموزد که کارورزی یکی از آنهاست. الآن بخش زیادی از نیروی ما بیکار است چون متناسب با نیازهای کشور آموزش ندیده‌اند و ما فاقد برنامه هستیم. کسی روی برنامه‌هایی که گفته شده نظارت نکرده، ما طرح و برنامه نداریم و کارها و اهدافمان را سرسری گرفته‌ایم.

این استاد دانشگاه همچنین درباره مجازی شدن کارورزی‌ها در دوران کرونا اظهار کرد: آموزش مجازی یک سری امتیازات و یک سری محدودیت‌هایی دارد. به نظر من هر دو بخش این قضیه باید شناخته شود. ما دو سال است که داریم با این شیوه جلو می‌رویم و این به آن معنا نیست که چون کرونا شد اینطور است، در کشورهای دیگر هم این موضوع وجود دارد، آنها قبل از کرونا هم برنامه‌های آموزش مجازی داشتند. با توجه به توسعه اینترنت و به وجود آمدن فضاهای جدید در زمینه ارتباطات این زمینه را باید ارزیابی کنیم و معایب و محاسنش را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: فضای مجازی یک ظرفیت خیلی بزرگ است اما برای آن باید طرح و برنامه و پروتکل داشت و فهمید که می‌خواهیم در این فضا چکار کنیم. من الآن به طور مشخص نمی‌توانم بگویم محاسن و معایبش کجاست و چکار باید کرد. به نظر من باید از متخصصین کمک گرفت و آنها به شما بگویند که معایب و محاسنش کجاست.

پیشدار درباره بهبود دوره کاورزی گفت: اول از همه مشکل ما در پذیرش دانشجوهاست. واقعیت قضیه این است که به صورت عمده دانشجو می‌پذیریم، که به نظر من نیازی نیست. کشور باید طبق برنامه اداره شود. در همه جای دنیا دارای طرح و برنامه هستند و کشور بر اساس طرح و برنامه اداره می‌شود و امور مختلف جامعه بر اساس طرح و برنامه بیشتر جلو می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارورزی دوره کارورزی آشنایی با کار استاد دانشگاه شاگرد استادی طرح و برنامه طرح کاد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو

وقتی می‌خواهیم با رتبه یک‌نفر در کنکور شوخی کنیم، می‌گوییم با این رتبه فوقش «آبیاری گیاهان دریایی» قبول می‌شوی. یعنی این رشته خیلی برای ما عجیب است. اما باورش سخت است! هستند افرادی که در همین رشته‌های باورنکردنی درس می‌خوانند، مثل «مدیریت دوشیدن شیر گاو»، «سیمپسون‌ها و فلسفه» و حتی «دیوید بکهام‌شناسی». در این مطلب سراغ این رشته‌های بامزه رفتیم که شبیه شوخی هستند، اما کاملاً جدی محسوب می‌شوند. 

آداب تماشای تلویزیون

 برای ما که شب با پیژامه روی کاناپه لم می‌دهیم تا برای استراحت تلویزیون ببینیم باورش سخت است که این کار یک رشته تلویزیونی هم داشته باشد که در دانشگاه مونت کلیر ایالت نیوجرسی آمریکا تدریس می‌شود. در این دوره آموزشی درباره نقشی که رسانه تلویزیون در زندگی امروز بشر دارد، مباحثی مطرح می‌شود و دانشجویان یاد می‌گیرند چطور مخاطب جدی تلویزیون باشند.

استخراج شیره درخت افرا 

هرچند درختان را دوست داریم، اما باورش سخت است که استخراج شیره از یک درخت رشته دانشگاهی مستقل داشته باشد. اما از آن‌جایی که شیره افرا بسیار گران‌قیمت و ارزشمند است دانشگاه آلفرد نیویورک، برای افرادی که به گیاهان و به‌خصوص این دوره آموزشی ارائه می‌دهد و دانشجویان در این دوره آموزشی، بیشتر بر تولید شربت افرا و بررسی روند تغییرات فرایند تولید این شربت، تمرکز دارند.

 تربیت هکر 

نگران نباشید، چون این رشته مخرب نیست و برای اهداف مهم تری به‌وجود آمده که در بحث حفظ امنیت آن کشور بسیار اهمیت دارد. حتما می‌دانید که دو نوع هکر داریم، هکر بد یا کلاه سیاه که برای خرابکاری دست به هک کردن سیستم‌ها می‌زند و هکر خوب یا کلاه سفید که برای مقابله با این نوع هکرها، با فنون هک آشنا می‌شود. به این معنا که در بعضی کشور‌ها برای اقدامات امنیتی به تربیت هکر‌های حرفه‌ای می‌پردازند تا بتوانند در مواقع لزوم از وجود آنها بهره ببرند.

 دلقک‌شناسی

 فلسفه پشت زندگی یک دلقک به شدت مورد توجه جامعه‌شناسان است یعنی این که دیگران را بخندانی، حتی اگر خودت کوهی از غم باشی. کسی که برای اولین بار ایده ایجاد رشته دلقک شناسی به سرش زد، دکتر فرانسیس بوزو بود. این فکر نشئت گرفته از جریانی با عنوان «باهات شوخی ندارم» بود و به مرور تبدیل به یک رشته دانشگاهی شد.

 هری‌پاتر شناسی

 چند سال قبل خبری منتشر شد که دانشگاه اوهایو برخی واحد‌ها و دوره‌های دانشگاهی را برای شخصیت معروف و جهانی هری پاتر برگزار می‌کند. در این دوره‌ها، استادان روی تکنیک‌های ادبی و ریشه‌های فرهنگی که یک رمان دارد تمرکز می‌کنند و آنها را درس می‌دهند و یکی از گرایش‌های جالب آن هم هری‌پاتر شناسی است. شاید روزگاری که رولینگ خالق این شخصیت در فقر، مشغول خلق این دنیای جادویی بود به هیچ‌وجه فکر نمی‌کرد چنین تاثیری روی دنیا داشته باشد که برای شخصیت محوری داستانش یک رشته دانشگاهی تاسیس شود.

 سیمپسون‌ها و فلسفه

 مجموعه پویانمایی سیمپسون‌ها از سال ۱۹۸۹ از تلویزیون پخش می‌شود که بعضی‌ها مدعی هستند که خیلی از مسائل را پیشگویی کرده است و همین موضوع، هر از گاهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. جان دونالدسون، استاد فلسفه می‌گوید: «سریال سیمپسون‌ها نمایشی درباره زندگی است و با موقعیت‌هایی سروکار دارد که به زندگی ما نزدیک است و بر موضوعاتی دست می‌گذارد که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم؛ پس چندان هم عجیب نیست برخی مسائل مطرح شده در آن، به واقعیت تبدیل شوند.»

 دیوید بکام‌شناسی 

«پروفسور آلیس کشمور» ۲۴ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ برای افرادی که به شدت به دیوید بکام، فوتبالیست معروف انگلیسی علاقه‌مند بودند، طرحی ارائه کرد که بر اساس آن رشته «دیوید بکام شناسی» در دانشگاه «استنفورد» ایجاد و آموزش داده شود. هدف او از این طرح، این بود که دانشجویان از «بکام» اخلاق ورزشی بیاموزند و دروسی مبنی بر زندگی حرفه‌ای این ستاره فوتبال ارائه و تدریس شود. هرچند کار وی با مخالفت‌های رسانه‌ای مواجه شد، اما هم اکنون با پیگیری‌های او، دانشجویان انگلیسی می‌توانند در این رشته تحصیل و مباحث مربوط به ورزش، رسانه و فرهنگ ورزشی را مطالعه کنند.

مدیریت ماجراجویی

 یکی دیگر از رشته‌های عجیب و غریب دانشگاهی در دنیا در دانشگاه ایالتی پلیموث انگلیس تدریس می‌شود، رشته‌ای عجیب، اما پرطرفدار به نام مدیریت ماجراجویی. فراگیران این رشته با تحصیل در آن با مبانی صخره‌نوردی، اصول قایقرانی و نکات بیابان گردی آشنا می‌شوند. عنصر و مولفه مهم در یادگیری و موفقیت در این رشته، هیجان، کنجکاوی و ماجراجویی دانشجویان است. در این رشته به افراد می‌آموزند چگونه با قرار گرفتن در معرض خطر و ماجراجویی در موقعیت‌های مخاطره آمیز به رشد شخصیت و شکوفایی و توانایی خود بپردازند تا خطرات کمتری، جان و حتی روان آنها را تهدید کند.

 رابین هودشناسی 

همان رابین‌هودی که در جنگل‌های شروود در حال جدال با داروغه بود، هم‌اکنون یکی از واحد‌های درسی رشته تاریخ آن هم در مقطع کارشناسی‌ارشد است. رشته رابین‌هود در دانشگاه «ناتینگهام» تدریس می‌شود. در رشته رابین‌هود شناسی، آواز‌های خوانده شده در این فیلم، نقد و بررسی می‌شوند. در پایان دوره تحصیلی، دانشجویان رابین‌هودشناس درباره آواز‌های قهرمانان قرون‌وسطی نیز تحقیق می‌کنند.

روان‌شناسی اسب‌سواری

 این روز‌ها اهمیت برخورداری از روانی سالم برای موفق شدن در هر کاری بر کسی پوشیده نیست، اما شاید به نظر شما، تاثیر آن در اسب سواری آن‌قدر مهم نباشد که یک رشته تحصیلی در این باره ایجاد شود؟ با این حال و در یکی از دانشگاه‌های انگلیس، افراد می‌توانند این رشته را انتخاب کنند و در آن ادامه تحصیل بدهند. در رشته روان شناسی اسب‌سواری، تمرکز بر درک بهتر رابطه اسب و انسان همچنین رفتار اسب‌سواران است. برای پاس کردن واحد‌های درسی این رشته باید سفر‌هایی به کانادا، استرالیا یا مجارستان داشته باشید و با اسب‌ها سر و کله بزنید.

 مدیریت دوشیدن شیرگاو

 با یک شوخی طرف نیستید و واقعاً عنوان یک رشته دانشگاهی مقابل شماست. این رشته در دانشگاهی در انگلیس به وجود آمده است. دانشجویان این رشته دانشگاهی، طی یک دوره دو ساله در دانشکده کشاورزی با مهارت‌های شیردوشی و البته مدیریت آن آشنا می‌شوند. افرادی که این رشته را می‌گذرانند ضمنا مهارت‌های اقتصادی مرتبط با رشته‌شان، باید و نباید‌های قانونی و نکات مدیریتی راه‌اندازیِ یک شرکت لبنیاتی را هم فرا می‌گیرند.

زامبی‌شناسی 

 در دانشگاه بالتیمور، کشور آمریکا رشته‌ای به نام زامبی شناسی وجود دارد که در آن دانشجویان به مشاهده و بررسی فیلم‌هایی با محوریت زامبی می‌پردازند. این رشته توسط «آرنولد بلومبرگ» نویسنده کتاب زامبی‌ها، راه اندازی شده که مطالعات گسترده‌ای در زمینه زامبی‌ها، موجوداتی که پس از مرگ به آدم خواری رو می‌آورند، انجام داده است.

مهندسی و طراحی سرگرمی

 مهندسی و طراحی سرگرمی از دیگر رشته‌های دانشگاهی است که در دانشگاه نوادا، کشور آمریکا تدریس می‌شود. استادان در این دانشگاه با اصول مهندسی، طراحی و فناوری‌های نوین صنعت سرگرمی آشنا شده و تاریخچه سرگرمی مرور می‌شود.

 روان‌شناسی تجارب استثنایی انسان 

روان‌شناسی تجارب استثنایی انسان از عجیب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه کاونتری، کشور انگلیس است. در این رشته که توسط «تونی لارنس» استاد علاقه‌مند به اشباح ایجاد شده، دانشجویان به احضار روح و مطالعه حال و هوای کسانی می‌پردازند که با ارواح در ارتباط هستند.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو