Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@05:46:22 GMT

ظریفیان: پول‌پاشی فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۱۱۹۱

ظریفیان: پول‌پاشی فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ساختار‌های کشور آمادگی اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد پرداخت یارانه به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب پول‌پاشی شده و فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند.

غلامرضا ظریفیان درباره ابعاد بودجه سال آتی اظهار کرد: از زمانی که بودجه به مجلس شورای اسلامی رفت شاهد اظهارنظر‌های متعدد از سوی نمایندگان بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه رای دادند از سوی نمایندگان مطرح شده است که تایید کلیات بودجه به معنای آن نیست که کل بودجه را قبول داریم و نسبت به پیامد‌های آن نگران نیستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگانی که به کلیات بودجه رای دادند، نسبت به برخی جنبه‌های بودجه اظهار نگرانی کردند یکی از مشکلات بودجه این است که بلندپروازانه تهیه شده و دستیابی به آن به نظر غیرممکن و محقق نشدنی است، در حال حاضر رشد اقتصادی ۱.۵ درصد است و در بودجه قرار است این رقم به هشت درصد برسد. در نظر گرفتن این عدد حکایت از آن دارد که دقت‌های لازم انجام نشده و شاید در تهیه بودجه دانش و تجربه کافی به کار گرفته نشده است. موضوع دیگر این است که قرار بود بودجه به سمت اصلاح ساختاری برود و اکنون باید بررسی شود که آیا به این سو رفته یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته برای حل یک مساله مقطعی بود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از اقتصاددانان دانشگاهی با اقتصاددانان جریان‌های سیاسی معتقدند به دلیل ضعف ساختاری در کشور حذف این ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت. البته این مورد قبول است که ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب ایجاد رانت، فساد و افزایش فاصله طبقاتی شد، اما در شرایط بسیار سخت اقتصادی کشور، اقتصاددانان هشدار دادند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های آن کشور را با بحران‌های جدی‌تر و افزایش فاصله طبقاتی بیشتر روبه‌رو می‌کند.

ظریفیان اضافه کرد: اقتصاد کشور بیمار است و عوامل مختلف از جمله تحریم‌ها و ذهنیت منفی نسبت به شرایط وجود دارد و در این شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی می‌تواند تنش‌آفرینی کند، بنابراین مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مساله بسیار مهم است و ساختار‌های کشور آمادگی این جراحی را ندارد. زیرا در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی بابت افزایش گرانی‌ها وجود دارد، حتی دولت هم در این زمینه نگرانی دارد و پیش بینی من این است که با توجه به شرایط کشور این جراحی بزرگ در این مقطع انجام نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پرداخت یارانه نقدی در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تجربه ثابت کرده است که وقتی پول مستقیم در اختیار افراد محروم قرار گیرد، چند برابر آن به دلیل بحران تورم از جیب آن‌ها خارج می‌شود؛ بنابراین نباید پول‌پاشی انجام شود، زیرا به جای کم کردن فاصله طبقاتی، این فاصله را بیشتر خواهد کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ظریفیان اصلاح طلب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فاصله طبقاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: تفاهم‌نامه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین ما و استاندار تعیین شده است تا ۱۴۳ کلاس درس به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از بوشهر، حمیدرضا خان‌محمدی، ظهر امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، اظهار کرد: در مجموعه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تلاش شده است تا در راستای دستورات مقام معظم رهبری، رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته شود و در حوزه تخصصی معاونت ما تقریباً ۶ هزار و ۹۰۰ فضا در کشور تحویل دانش‌آموزان داده شده است.

وی با بیان اینکه خیران به عنوان مهم‌ترین و موثرترین افراد در مدرسه‌سازی هستند، افزود: درخصوص مدارس تخریبی به عنوان یک مسئله اصلی در برنامه سند توسعه به آن توجه ویژه شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: در استان بوشهر اگرچه بسیاری از سرانه‌های مدرسه‌سازی حل شده است، اما در بسیاری مناطق نیاز به بازسازی دارد.

خان محمدی اضافه کرد: یکی از مواردی که از اثرات مالیات ملموس است، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس است و تفاهم‌نامه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین ما و استاندار تعیین شده است تا ۱۴۳ کلاس درس تا به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا کاربری مدرسه را از اینکه تنها مدرسه باشد به محل تربیت و رشد تغییر دهیم، افزود: در سند هفتم توسعه بخش‌های اقتصادی ویژه برای مدارس برنامه‌ریزی شده تا خودگردان شوند، همه تلاش این دولت برای ارتقای کیفیت به خصوص در حوزه آموزش و پرورش است.

منبع: فارس

کد خبر 749134

دیگر خبرها

  • عملیات سم‌پاشی علیه حشره ناقل مالاریا در سیب و سوران آغاز شد
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران