Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شورای اسلامی شهر تهران، مهدی بابایی در آستانه پنجمین سالگرد حادثه دلخراش پلاسکو، یاد و خاطره ۱۶ آتش‌نشان فداکار و ۶ شهروند جانباخته در این حادثه را گرامی داشت و گفت: همچنان نمونه های بسیاری مشابه پلاسکو در شهر تهران، باقی است.

وی با بیان اینکه تاریخ کشورمان، پُر است از رشادت های قهرمانانی که جان خود را فدای امنیت و آسایش ملت خویش کرده اند، افزود: در مورد عوامل بروز حادثه پلاسکو بسیار گفته اند و شنیده اید؛ اما با گذشت پنج سال برغم مشخص بودن عوامل موثر در این اتفاق و وجود نمونه های مشابه بسیار در شهر تهران، همچنان بسیاری از موارد ناایمنی که منجر به فاجعه پلاسکو شد، باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران افزود: چرا با وجود مایه عبرتی به این تلخی، همچنان همت بلندی از سوی متولیان امر در رفع زمینه های تکرار این حادثه دیده نمی شود.

بابایی ادامه داد: چه چیزی باعث می شود که در فاصله بین ۲ فاجعه مانند حادثه پلاسکو و انفجار در ساختمان کلینیک سینا مهر شمیران، تنها به تهیه گزارش و صحبت بسنده شود و در عمل وضعیت امروز از نظر ایمنی با پیش از آتش سوزی و ویرانی پلاسکو تفاوت معناداری نداشته باشد؟

وی تاکید کرد که به نظر می رسد که عارضه یابی این مساله به اندازه شناسایی عوامل موثر در بروز حوادث حائز اهمیت است.

بابایی با بیان اینکه در تهران مراکز جمعیتی نظیر پلاسکو کم نیستند، تاکید کرد: انتظار می رفت که پس از سپری شدن چندین سال از حادثه تلخ پلاسکو و بر اساس آسیب شناسی انجام شده، نسبت به رفع خلاء های قانونی، تدوین ضوابط، شفاف نمودن مسئولیت ها و وظایف دستگاه های اجرایی، اصلاح رویه ها و چگونگی مقابله با این گونه حوادث و ارتقاء ایمنی اماکن و ساختمان ها اقدام می کردند. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: از مهمترین چالش های سد راه برای رسیدن به نتایج مطلوب در این حوزه می توان به ضعف قوانین الزام آور خصوصاً بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اشاره کرد.

وی همچنین نبود الزام قانونی برای مالکان جهت ایمن سازی ساختمان های ناایمن، کم توجهی و ضعف در در اجرای مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۲۲، ضعف قانونی به استناد بند ز ماده سی و هفتم قانون نظام صنفی، را از دیگر چالش ها عنوان کرد.

وی، ضعف در الزامات ماده هشتاد و پنجم (۸۵) و صد و پنجم (۱۰۵) قانون کار، استفاده و بهره برداری از اماکن و ساختمان ها قبل از ایمن سازی و صدور تاییدیه ایمنی و آتش نشانی، استنکاف از بازدید کارشناسان توسط مالکین و ذینفعان، تصمیم سازی مدیران و مسئولان ذیربط در خصوص مساله بعضاً براساس ملاحظات امنیتی و اجتماعی، را از دیگر چالش ها در این حوزه برشمرد.

بابایی بر ضرورت و لزوم رفع خلاهای فعلی در ساختار بازرسی ادواری از وضعیت تعمیر و نگهداری ساختمان های موجود به خصوص اماکن عمومی و کارگاه های صنفی مطابق «مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان» و «دستورالعمل ارزیابی و بهسازی ایمنی در برابر آتش برای ساختمان های موجود» و لزوم پیاده سازی سازوکارهای لازم برای ترویج ساختمان های خودایمن با هماهنگی دستگاه های اجرایی و استفاده از مشارکت عموم شهروندان تاکید کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به اهمیت موضوع، از شهردار تهران می خواهم که در اسرع وقت پیشنهادهای اصلاح قوانین و مقررات فرادست را جهت پیگیری سیر مراحل تصویب از طریق ظرفیت های شورای عالی استان ها و مجلس شورای اسلامی ارسال کند. 

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای تهران ادامه داد: همچنین خواستار همکاری همه جانبه دستگاه های مرتبط به ویژه همراهی دستگاه قضایی در راستای ارتقا وضعیت ایمنی ساختمان ها و فضاهای عمومی شهری شد.

وی ابراز امیدواری کرد: نسبت به پیگیری وظایف محوله به طور جدی عمل شود و در راستای پایداری، افزایش تاب آوری و ارتقاء ایمنی شهر به منظور حفاظت از جان و مال شهروندان توجه و اهتمام داشته باشند.

برچسب‌ها شورای شهر شهر تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شهر تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران شورای شهر شهر تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران شورای اسلامی شهر تهران ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره حواشی جلسه قبل شورا گفت: در شورایی که زنده است، اختلاف نظر طبیعی است و نباید مهم قلمداد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی چمران امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز کارگران تبریک می گویم؛ امیدواریم که همه کارگران خوبی باشیم و برای کشورمان خوب کار کنیم و همه کارگران موفقی باشند.

وی افزود: امروز ناصر امانی، عضو شورا گزارشی از محله جوادیه ارائه می‌کند و معاون فنی و عمران هم گزارشی از دو پروژه شهر تهران ارائه خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: گزارش خزانه‌دار شورای اسلامی شهر امروز ارائه شده است و اصلاحیه غرف و اماکن میادین نیز مطرح خواهد شد.

چمران درباره حواشی جلسه قبل شورا تصریح کرد: در شورایی که زنده است و همه قلبشان برای مسائل مهم به‌ویژه حمل‌ونقل می‌تپد، اختلاف نظر و برداشت رخ می‌دهد و این مسائل طبیعی است؛ یک مجلس زنده چنین مسائلی را دارد.

وی اضافه کرد: اینکه کسی اسناد و مدارک خاصی دارد و عنوان کنند، ممکن است به مشکلاتی بر بخوریم و البته امیدواریم اینطور نشود و این را هم بگویم که اینها ربطی به شورا نداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه پرمخاطب اکسپو در سئول تصریح کرد: ما به دوستان بسیار گفتیم و خواستیم اما نشد، رسانه‌ای‌ها نیز مقاله خوبی نوشتند، ما نیز مرتب گفتیم و رها نمی‌کنیم.

چمران گفت: به دادستانی و قوه قضائیه هم این موضوع را اعلام کردیم و نامه‌ای برای دولت نوشته شد؛ فکر می‌کنم مشکل را در دولت باید حل کنیم، البته با وزیر صمت صحبت داشتیم و وعده داد که مشکل را حل می‌کند، اما تاکنون حل نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 749297

دیگر خبرها

  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان
  • جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا