Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@19:43:42 GMT

دستگاه تصفیه آب خانگی - قطعات و اجزای مختلف آن

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۲۷۶۴

در حال حاضر به دلیل کیفیت نه چندان مناسب آب شهری در ایران، خانواده های زیادی به خرید دستگاه تصفیه آب روی آورده اند. تصفیه آب، دستگاهی است که معمولا زیر سینک ظرفشویی نصب شده و به طور مستقیم آب لوله کشی شما را تصفیه میکند و توسط شیر جداگانه ای به شما ارائه میدهد.

در این مطلب قصد داریم که شما را با انواع قطعات به کار رفته در دستگاه آب تصفیه کن آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه تصفیه آب خانگی چه مقدار از آلاینده ها را حذف میکند؟

در ابتدا برای پاسخ به این سوال باید سیستم اسمز معکوس را برای شما تشریح کنیم. در حال حاضر بسیاری از دستگاه های تصفیه آب تولید شده در سرتاسر جهان از سیستم اسمز معکوس برای فرآیند تصفیه آب بهره میگیرند.

اسمز معکوس روشی است که در حین آن، با اعمال فشار خارجی، آب از سمت غلظت بیشتر به غلظت کمتر روانه میشود. در طی این فرایند آب یک یک غشای نیمه تراوا عبور میکند. در حین عبور از این غشا بسیاری از ناخالصی ها و آلاینده های موجود در آب از آن حذف شده و آب به خلوص بسیار زیادی میرسد.

در دستگاه های تصفیه کننده آب، این غشاء همان فیلتر ممبران است که در مرحله چهارم تصفیه آب قرار دارد و آب را عاری از بسیاری از آلاینده ها میکند.

آیا خلوص بیش از حد آب تصفیه شده مضر نیست؟

بسیاری از افراد بر این باورند که خرید  تصفیه آب خانگی  ، آب را بیش از حد تصفیه میکند و تمامی مواد معدنی موجود در آب را از بین میبرد. این موضوع حتی مواد معدنی مفید برای بدن را نیز تحت الشعاع قرار میدهد.

دستگاه تصفیه آب، در حدود 99 درصد ناخالصی های موجود در آب را حذف میکند. این ناخالصی ها شامل مواد معدنی مفید برای بدن نیز میباشد. اما طی پژوهشگران متعددی این ادعا را داشته اند که مواد معدنی که برای بدن مفید است و در آب وجود دارد مقدار زیادی ندارد. در واقع آن مواد را میتوان از خوراکی های دیگر به مقدار بسیار زیادی دریافت کرد.

علاوه بر آن، در دستگاه تصفیه آب راه حل هایی برای این مشکل در نظر گرفته شده است. یکی از آنها استفاده از فیلتر مینرال در مرحله آخر تصفیه آب اسمز معکوس است. فیلتر مینرال میتواند مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را به آب اضافه کند.

راه حل دوم استفاده از شیر میکس است. شیر میکس در واقع با نام تنظیم کننده سختی آب نیز شناخته میشود. کارایی این شیر به این صورت است که مقداری از آب دفع شده را به آب خالص اضافه میکند تا از خلوص آب تصفیه شده جلوگیری شود.

انواع قطعات به کار رفته در دستگاه تصفیه آب

در تصفیه آب خانگی و یا به طور کلی در هر دستگاه آب تصفیه کنی که با سیستم اسمز معکوس کار میکند، اجزای مختلفی به کار رفته است. در این بخش، به بررسی انواع قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت.

مخزن آب تصفیه کن

مخزن دستگاه تصفیه آب از مهم ترین قطعات مربوط به تصفیه آب است. وفتی آب توسط فیلتر های تصفیه آب، فیلتر میشود در نهایت به مخزن هدایت میشود.

کیفیت مخزن ذخیره به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است، که آب تصفیه شده در آن نگهداری خواهد شد. در صورتی که کیفیت مخزن تصفیه آب مناسب نباشد، پس از مدتی شروع به واکنش با آب داخل آن خواهد کرد و دوباره آب تصفیه شده را آلوده میکند.

پمپ دستگاه تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب پمپ افزایش جریان است. این قطعه جزو قطعات برقی تصفیه آب به شمار میرود. از آنجا که ممبران به کار رفته در تصفیه آب اسمز معکوس RO برای اینکه بتواند آب ورودی به آب تصفیه کن را به بهترین نحو فیلتر کند، نیاز به فشار بالای آب دارد. بنابراین به این دلیل پمپ روی دستگاه نصب میشود.

 

شیر برقی، سنسور فشار بالا و فشار پایین

شیر برقی دستگاه تصفیه آب یکی از مهم‌ترین قطعات برقی دستگاه تصفیه آب میباشد. این قطعه با سوییچ‌های فشار بالا(های پرشر) و فشار پایین(لو پرشر) کار میکند. زمانی که مخزن تصفیه آب پر میشود، سنسورِ های پرشر در شیر برقی دستور میدهد تا با قطع جریان آب، عملکرد دستگاه را از کار می‌اندازد. همانطور که احتمالا حدس زده اید، این شیر برای عملکرد خود نیاز به جریان برق دارد که این جریان توسط آداپتور یا ترانس تامین میشود.

انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

در واقع اصلی ترین عمل فیلتراسیون توسط این قطعات انجام میشود. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، معمولا دارای 6 مرحله فیلتراسیون است. این شش مرحله عبارتند از فیلتر های الیافی، دو عدد فیلتر کربنی که با نام های فیلتر کربن پودری و کربن بلاک شناخته میشوند، فیلتر ممبران اسمز معکوس به عنوان مهم ترین فیلتر دستگاه، فیلتر پست کربن و همچنین فیلتر مینرال که کارکرد آن بالاتر توضیح داده شد.

سرویس و تعویض فیلتر آب تصفیه کن

دستگاه تصفیه آب خانگی همانند بسیاری از لوازم خانگی دیگر پس از مدتی نیاز به سرویس دوره ای دارد. سرویس دوره ای شامل تعویض فیلتر، تعویض قطعات خراب شده، هواگیری دستگاه و برخی دیگر از اقدامات است که به طور منظم و دوره ای نیاز به انجام دارند.

سرویس تصفیه آب خانگی معمولا در زمان تعویض فیلتر ها انجام میگیرد. معمولا فیلتر های تصفیه آب زمان مشخصی برای تعویض دارند. به طور مثال فیلتر های 3 مرحله اول شش ماه پس از استفاده نیاز به تعویض دارند. فیلتر های مرحله 5 و 6 که مینرال هستند، تقریبا یک سال پس از استفاده کیفیت خود را از دست میدهند.

فیلتر ممبران که مهم ترین فیلتر تصفیه آب است نیز به طور معمول حدود دو سال عمر میکند و پس از آن در صورتی که تعویض نشود، علاوه بر اینکه کیفیت آب خروجی از تصفیه آب شما را با مشکل مواجه میکند، ممکن است باعث خرابی برخی دیگر از مهم ترین قطعات آب تصفیه کن شود.

یکی از بهترین شرکت هایی که در حوزه تصفیه آب در حال فعالیت است، پاکاب گستر میباشد. این شرکت با عمری بیش از یک دهه، در حوزه تولید، عرضه و ارائه سرویس و خدمات تصفیه آب مشغول به کار است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد که برخی از مهم ترین قطعات به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی به شما معرفی شود. البته باید توجه کنید که تصفیه آب های اسمز معکوس بسیار گسترده تر از این مقاله هستند. در نهایت توصیه ما به شما این است که اگر سختی آب منطقه شما، بالاتر از 50 میباشد، استفاده از دستگاه تصفیه آب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران برق جهان خانواده کربن دستگاه تصفیه آب خانگی مهم ترین قطعات کار رفته آب تصفیه شده آب تصفیه کن مواد معدنی اسمز معکوس برای بدن فیلتر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۲۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس کل دادگستری اصفهان در آیین گشایش دادگاه بخش برزک گفت: نباید عدالت را تنها در حوزه قضایی انتظار داشته باشیم بلکه اجرای عدالت باید در عرصه‌های مختلف وجود داشته باشد و براین اساس اگر کار‌ها در حوزه‌های مختلف براساس قانون، وجدان کاری، احساس مسوولیت و تعهد صورت بگیرد بسیاری از پرونده‌های قضایی دیگر وجود نخواهد نداشت وبرخورد با ناهنجاری‌ها، برنامه جدی قوه قضائیه است.


حجت الاسلام والمسلمین جعفری افزود: باید منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضایی سرلوحه کار قرار دارد و امیدواریم بتوان به شکلی عمل کرد که رضایتمندی مردم را در کوتاهترین زمان و با دقت کامل بتوان محقق کرد.


وی با بیان اینکه به مسأله حجاب در جامعه باید ورای یک مقوله اجتماعیِ صرف نگریسته شود، بر حمایت دستگاه قضائی استان از مجریان طرح نور تاکید کرد.

وی افزود: بخش برزک بنا به آمار دستگاه قضایی، کمترین پرونده را دارد که از فرهنگ بالا و غنای فرهنگی شهروندان این منطقه ریشه گرفته است و جای تحسین و تقدیر دارد و امیدواریم فرهنگ صلح و سازش در این منطقه بیش از پیش تقویت شود.


سرپرست فرمانداری کاشان گفت: گشایش دادگاه در بخش برزک مصداق عینی نهضت خدمت‌رسانی قوه قضاییه در این بخش است تا مردم مجبور نباشند که مسافت طولانی و خطرآفرین تا شهر کاشان را طی کنند.


محمدی فشارکی افزود: سوابق بررسی شده نشان می‌دهد که دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و تلاش می‌کنند تا فضای شهرستان کاشان را امن و آرام نگه دارند و در مسیر توسعه و ارتقا حرکت کنند.


وی گفت: تعامل دستگاه قضایی و اجرایی یک تعامل خوب است که نشانه تداخل یا نافی استقلال نیست، بلکه مصداق همراهی دستگاه‌ها در شهرستان است که امیدواریم بتوانیم به مردم خدمت کنیم.
دادگاه شهر برزک با حضور مسئولان اجرایی و قضایی استان اصفهان و شهرستان کاشان به بهره‌برداری رسید.
شهر برزک در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده و مهم‌ترین منطقه تولید گل محمدی شهرستان کاشان است

دیگر خبرها

  • مصرف برق همدان در بخش‌های مختلف انضباط یابد
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • تعمیر مایکروفر در محل و سلام به دنیای پخت و پز آسان
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است