Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@13:11:08 GMT

برگشتی محصولات صادراتی در اردبیل نداشتیم

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۳۱۱۰

برگشتی محصولات صادراتی در اردبیل نداشتیم

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل نیکشاد ظهر پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی توسعه نظام گلخانه‌ای در استان اردبیل به ۴۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب و اشتغال ۲۰ هزار نفر منجر شده و تولید محصولات نیز در این بخش تا ۷۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی متوسط تولید شهرک‌های گلخانه‌ای را در هر هکتار ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: کشور ما در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای ۴۰ تا ۵۰ سال از دنیا عقب است و به تناسب آن ما نیز با تأخیر بسیار زیاد به این حوزه ورود پیدا کردیم ولی تلاشمان بر این است تا کاستی‌های گذشته را جبران کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حضور ۵۲ نفر سرمایه‌گذار را در شهرک عظیم گلخانه‌ای مغان یادآور شد و تصریح کرد: ۳۴ نفر از این سرمایه‌گذاران بومی منطقه هستند و مابقی از سایر استان‌ها در شهرک یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان حاضر شده تا به تولید ارزش افزوده و اشتغال استان کمک کنند.

نیکشاد ضرورت تأمین امنیت سرمایه‌گذاری را برای فعالان این بخش یادآور شد و افزود: با پیگیری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده سعی بر این بوده تا در کنار ارتقا تولید و صادرات، در قالب شرکت شاخص کشوری به همت بخش خصوصی بسته‌بندی و برندینگ در صادرات محصولات مورد توجه قرار گیرد.

وی فعالیت ۱۰ شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی و دولتی را در سطح استان یادآور شد و خاطر نشان کرد: پرداخت تسهیلات برای فعالان این بخش با نرخ سود ۱۸ و ۲۰ درصد قابل قبول نیست بلکه بهتر است برای استان‌های نوپا در این صنعت مانند اردبیل یارانه ۵ تا ۶ درصدی مورد توجه قرار گیرد.

نیکشاد از همکاری بانک عامل در پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاران این بخش قدردانی کرد و ادامه داد: در راه‌اندازی آزمایشگاه مجهز برای صادرات این محصولات و مجوزهای قانونی امیدواریم با همکاری سازمان غذا و دارو و مسئولان استان همکاری لازم انجام شود تا نمونه‌برداری از سموم باقیمانده و فلزات سنگین به انجام رسیده و با تسهیل فرآیند صادرات قوام بیشتری بگیرد.

وی یکی از مشکلات را برگشت محصولات صادر شده به داخل کشور اعلام کرد و گفت: اگر استانداردها در تولید محصول و استفاده از سموم و کود شیمیایی مورد توجه قرار نگیرد، کشورهای دیگر محصولات را پذیرش نکرده و بهتر است در این زمینه اتاق کنترل کیفی در جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود.

نیکشاد ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقات گلخانه‌ای را در استان با پیشنهاد در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان یادآور شد و بیان کرد: در کنار سیب‌زمینی قرار است مرکز تحقیقات محصولات گلخانه‌ای و سبزی و صیفی در اردبیل راه‌اندازی شود.

وی از تولید موز و آناناس در مجتمع‌های گلخانه‌ای استان خبر داد و اظهار کرد: هر متر مربع گلخانه ۳۰ دلار ارزآوری دارد که قطعاً ورود به این حوزه می‌تواند ارزآوری بیشتری را برای کشور به همراه داشته باشد.

نیکشاد موضوع بسته‌بندی، سرتینگ و برندینگ را در صادرات محصولات گلخانه‌ای بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در طول سال ۹ ماه تولیدکنندگان مشغول تولید بوده و ۳ ماه نیز زمان برداشت، سرتینگ و بسته‌بندی محصول است که انتظار می‌رود در این زمینه شرکت فعال در سطح استان راه‌اندازی شود.

وی افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های کشاورزی به ویژه بذر، کود و سموم را یادآور شد و تصریح کرد: با ورود فعالان کشاورزی در تصمیم‌گیری برای قیمت تضمینی محصولات انتظار می‌رود بارقه امید در رفع مشکلات این بخش فراهم آید.

نیکشاد در مورد صادرات محصولات کشاورزی افزود: صادرات محصولات کشاورزی در سطح استان در ۱۰ ماهه امسال به میزان ۱۳۵ هزار تن رقم خورده که ۱۱۳ هزار تن آن سیب‌زمینی بوده و مابقی سایر محصولات کشاورزی را شامل می‌شود.

وی ارزش صادرات سیب‌زمینی را ۹۰ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: به غیر از ۲ محموله به ارزش ۲۳ و ۴۵ هزار تن که به دلیل آلودگی سیب‌زمینی صادراتی به بیماری پوسیدگی قهوه‌ای محصول برگشت خورده، ما هیچ‌گونه محصول برگشتی صادراتی را شاهد نبودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید محصولات گلخانه‌ای را تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تن در ۱۰ ماهه امسال یادآور شد و خاطر نشان کرد: عمده محصولات با توجه به اینکه از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود، ما آمار دقیقی از بازگشت محصولات صادر شده گلخانه‌ای در استان نداریم.

کد خبر 5404632

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اردبیل صادرات محصولات کشاورزی بخش خصوصی اشتغال واحد های گلخانه ای تسهیلات کود شیمیایی بذر بارش برف بوشهر برف و کولاک کرمانشاه ویروس کرونا برف روبی سیل هرمزگان تعطیلی مدارس سیل کرمان بارش باران امداد رسانی برف و یخبندان سیلاب صادرات محصولات جهاد کشاورزی یادآور شد راه اندازی گلخانه ای سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری

 استاندار خراسان شمالی در بازدید از نمایشگاه اکسپو از ایجاد ناحیه صنعتی اختصاصی خبر داد و گفت: پس از بررسی در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی در این نمایشگاه با هیئت‌های مختلف تجاری و همچنین سُفرای کشور‌های ترکیه و تاجیکستان در رابطه با ظرفیت‌های صادراتی استان گفتگو کرد.

وی همچنین حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی ارزشمند برای معرفی محصولات و پتانسیل‌های خود به بازار‌های جهانی دانست و گفت: انتظار می‌رود با حمایت مسئولان و حضور فعال‌تر تولیدکنندگان، شاهد افزایش صادرات محصولات ایرانی باشیم.
استاندار بر ضرورت حمایت مسئولان از تولید داخلی و صادرات غیرنفتی، تسهیل تولید و رفع موانع برای تولیدکنندگان، توانمندسازی تولیدکنندگان برای حضور در بازار‌های جهانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات تأکید کرد.

نمایشگاه تجاری ظرفیت‌های صادراتی ایران از هشتم اردیبهشت ماه در ۱۷ سالن نمایشگاهی در تهران گشایش یافته و تا دوازدهم اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

 خراسان شمالی هم دستاورد‌های خود در این زمینه را به نمایش گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت