Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور گفت: یکی از دلایلی که باعث کاهش چشمگیر مرگ و میر‌های ناشی از کرونا در ایران شده افزایش قابل توجه سرعت انجام واکسیناسیون است.

او گفت: وضعیت ویروس امیکرون در جهان بسیار بحرانی است و آمریکا و بسیاری از کشور‌های اروپایی با درگیری شدید سویه جدید بیماری کرونا مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم برای مبتلا نشدن به این ویروس باید بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ به خاطر مسافرت‌های زیاد ایرانیان به دیگر کشور‌ها و نیز ورود غیرایرانی‌ها به کشور ما، ویروس اومیکرون وارد ایران نیز شده است.

دکتر عین‌الهی گفت: البته تست‌ها و نمونه‌گیری‌ها به صورت رندوم انجام شده و میزان آلودگی بیشتر از این است، همچنین میزان مراجعات سرپایی ظرف دو هفته اخیر چهار برابر افزایش داشته و از این جهت نگرانی‌هایی بابت افزایش موارد بستری و بیماران icu هم وجود دارد.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شرایط کنونی بهترین و ایمن‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس امیکرون، دریافت دُز سوم واکسن کرونا است، ولی آمار‌های فعلی عدد خوبی از میزان مراجعه مردم برای دریافت دُز سوم این واکسن نشان نمی‌دهند که از این بابت به شدت نگران هستیم.

عین اللهی معتقد است، دریافت سه دُز کامل به معنای ایمنی کامل و بهتر شدن وضعیت به معنای پایان بحران نبوده و نیست و نباید استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به فراموشی سپرده شود و رعایت همین سه اصل بسیار مهم در کنار دریافت هر سه دُز واکسن کرونا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون دارد.

او گفت: در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به تمامی مسئولان زیر مجموعه این وزارتخانه دستور داده شد آمادگی کامل در مراکز درمانی طی ماه‌های بهمن و اسفند امسال و همچنین فروردین ماه سال آینده داشته باشند؛ کادر بهداشت و درمان در طول ۲ سال گذشته زحمات بسیار کشیدند و از مرخصی‌های خود استفاده نکردند و در این راه شهدای بسیار تقدیم کردیم که نام و یادشان را گرامی می‌داریم و آمادگی کامل در مراکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمت شایسته به مردم وجود دارد، اما مهمترین مسئله رعایت اصول بهداشتی توسط خود مردم است.

بیشتر بخوانید

ایران از روند رو به رشد اومیکرون در جهان مستثنی نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص با ستاد ملی مقابله با کرونا است، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برنامه‌های پیشنهادی خود را در این باره اعلام کرده تا با تکرار مشکلات موج‌های قبلی مواجه نشویم، هرچند که تأکید ویژه ما، رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون کرونا و همچنین استفاده از ماسک حتی پس از دریافت هر سه دُز واکسن کرونا است.

عین اللهی می‌گوید: این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که هر نوع واکسنی که نیاز باشد اعم از داخلی و خارجی، تأمین می‌کنیم، برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر عدم ورود واکسن خارجی به داخل کشور مطرح شده که این را تأیید نمی‌کنیم و معتقدیم هر زمانی که نیاز باشد در این خصوص اقدام خواهد شد، هر نوع واکسنی که مورد نیاز باشد وارد چرخه تزریق می‌شود و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد، تاکنون ۱۸۵ میلیون دُز واکسن تهیه کردیم که حدود ۱۵۲ میلیون دُز آن وارداتی بوده و ۳۳ میلیون دُز دیگر هم واکسن‌های داخلی است و این واکسن‌ها تاکنون به ۶۰.۵ میلیون ایرانی تزریق شده است.

او گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا مدام در حال جهش است، تولید واکسن داخلی بسیار امیدوارکننده بوده و به همین سبب تولید داخلی اطمینان خاطر بابت مقابله با سویه جدید کرونا ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی موارد فقط حرف زده می‌شود، اما ما در عمل نشان دادیم که هر کاری که نیاز باشد بی‌وقفه انجام می‌دهیم و حتی رییس جمهوری هم خود در زمینه واکسیناسیون ورود پیدا کرده است.

به گفته عین اللهی، مراکز و واکسن به تعداد زیاد در کشور وجود دارد، اما مراجعه مردم به‌خصوص برای دریافت دُز سوم بسیار کاهش یافته که باید شاهد سرعت‌بخشی در مراجعات مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا باشیم و از آسیب‌های ویروس اومیکرون به‌دور شویم.

او گفت: در این زمینه طرح مشخصی را با موضوعات عدالت و تعالی داریم که در مراسم پایانی اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور رونمایی می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مشکلات اصلی مردم در زمینه جمعیت است که آینده کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد و در هیات دولت تصویب شده که هزینه‌های درمان ناباروری توسط بیمه‌ها تقبل گردد، موضوعی که موجب برداشته شدن گام‌های مؤثر در حوزه رفع مشکلات نازایی و افزایش میزان فرزندآوری می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا امیکرون کرونا دستورالعمل های بهداشتی درمان و آموزش پزشکی گفت وزیر بهداشت عین اللهی دریافت د او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۵۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود، گفت: تامین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست‌گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ در غیر این صورت

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نظام پزشکی، محمد رییس‌زاده در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران اظهار کرد: درباره جایگاه پزشک در ایران باید گفت زمانی که از نقش پزشک صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها نقش درمانگر در بیمارستان و اتاق عمل نیست، بلکه طبیبان حافظان تار و پود سلامت مردم و جامعه هستند. جایگاه پزشکی در کشور و سرزمین ما با تار و پود سرزمین مان به شکل جدایی‌ناپذیر تنیده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت جامعه پزشکی افزود: جامعه پزشکی در نیم قرن اخیر رشد بسیار درخشان و زبان‌زدی داشته است و به قول استاد ایرج فاضل این درخت تنومند حسودان و دشمنانی هم دارد. حفط جایگاه، شأن و عظمت جایگاه پزشک نیازمند تلاش پیوسته و توجه عمیق همگان است. جامعه پزشکی باید متولی حفظ و حراست و شأن رشته خود باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: سیاست‌گذاران و مجریان نیز باید متوجه اعمال و رفتار و کنش خود با جامعه پزشکی باشند. با این جامعه فرهیخته و وظیفه خطیر آن نمی‌توان کشتی گرفت و شوخی کرد. بعضی از شوخی‌ها و ندانم کاری‌ها با جامعه پزشکی جدی جدی سلامت مردم را دستخوش تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد و اعتماد راسخ مردم به جراحان ایرانی ابدی نخواهد بود اگر مدیریت نکنیم. در حال حاضر در مخیله هیچ ایرانی وجود ندارد که برای عمل پیچیده قلب و تومور مغزی و اطفال در اروپا یا آمریکا خدمت بهتری می‌گیرم اما این همیشگی نخواهد بود و نیازمند حراست و حفاظت است. متأسفانه فعالیت عامدانه و غیرعامدانه در جهت تخریب جامعه پزشکی در جریان است. ایجاد دو قطبی جعلی با هدف رو در رو قرار دادن پزشک و مردم در کنار خلاف عرف عده معدودی از جامعه پرشکی منجر به ایجاد ذهنیت‌های نادرست شده است.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود. روند حرکات جهانی به سمت کمبود نیروی تخصص در افق ۲۰۳۰ دنیا است؛ در کشور ما شاید چالش اساسی پیش روی ما نباشد اما زمانی که در کشور توسعه یافته کمبود نیرو اتفاق می‌افتد، این جبران از کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد. تأمین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ وگرنه سیاست افزایش ظرفیت راه به جایی نخواهد برد و تبدیل به کشت فراسرزمینی برای کشورهای دیگر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کاهش اقبال به رشته‌های علوم پزشکی در کشور ما و جهان و برخی کشورهای توسعه یافته قابل توجه است؛ برخی تخمین‌ها در سال ۲۰۳۰ حکایت از این دارد جهان با ۱۸ میلیون کمبود کادر درمان مواجه خواهد شد. در آمریکا کمبود بیش از ۳۰۰ هزار متخصص پزشکی وجود خواهد داشت. در این کشورها تمایل به رشته‌های پیچیده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: چالش درون پزشکی ما ضعیف شدن اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است که نگرانی بسیار جدی است که اخلاق حرفه‌ای در هیاهوی نابسامانی‌های اقتصادی و مدیریتی خودش را نشان می‌دهد. وظیفه ما و انجمن‌های علمی این است که نسبت به تقویت اخلاق حرفه‌ای تاکید کنند ما در این زمینه سابقه تاریخی درخشان و اساتید بزرگ و الگو داریم.

وی با بیان اینکه در وضعیت نابسامانی در اقتصاد سلامت در رشته‌های مختلف پزشکی مواجه هستیم و این نابسامانی در عدالت بین رشته‌ای روز به روز تشدید می‌شود که باید مدیریت کنیم. تعارضات بین رشته‌ای در کشور ما به بدترین شکل مدیریت می‌شود. وزارت بهداشت کمیسیون تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای را علیرغم قانون مجلس شورای اسلامی در سازمان نظام پزشکی تعطیل کرده است.

رئیس‌زاده افزود: اساتید اذعان دارند کیفیت آموزش در حوزه علوم پایه و رزیدنتی و تخصصی و فوق تخصصی به سمت مطلوب حرکت نمی‌کند. انگیزه دانشجویان و تمرکز برای یادگیری دچار روند منفی شده است. دخالت نابجا در حوزه سلامت امروز از هر زمان دیگری گسیخته شده و از دست متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت خارج شده است. مداخلات غیر مجاز در جامعه پزشکی چالش جدی دیگری است. برخی از همکاران ما تکنسین پرور هستند از آن سو قانون ضعیف و غیر بازدارنده ورود سونامی گونه تکنسین‌ها را در امر مداخلات غیر مجاز تسهیل کرده است؛ ما دو سال است با تمام توان در مجلس به دنبال تغییر این قانون هستیم. ورود مداخلات غیر آکادمیک که به اسم طب سنتی رایج شده است و قوانین پوشش بیمه‌ای درست می‌کنند مورد تأیید جامعه پزشکی نیست و خطر جدی برای سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار سایت در حوزه زیبایی تبلیغ می‌کنند. قوانین بازدارنده برای برخورد وجود ندارد. تعرفه دستوری مالیات ندارد. وقتی تعرفه‌ها را با فرسنگ‌ها فاصله از قیمت واقعی تعیین می‌کنید یعنی مالیات را پیشاپیش گرفتید. بعد از آن همین تعرفه را وارد طرح پلکان و قاصدک می‌کنید و بعد مالیات اخذ می‌کنید و چند ماه بعد نیز پرداخت می‌کنید؛ این موضوع در هیچ صنف دیگری وجود ندارد و چالش اصلی حتماً متوجه سلامت مردم خواهد بود.

کد خبر 751468

دیگر خبرها

  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • احساس بی‌پناهی میان پزشکان جوان
  • آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی 10 و 11 خرداد ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد