Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@15:34:46 GMT

تعرفه برق از امروز تغییر کرد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۷۴۸۲

تعرفه برق از امروز تغییر کرد

باشگاه خبرنگاران جوان -طبق آمارها، ۱۷ درصد از مصرف کنندگان برق پرمصرف و از بین این ۱۷ درصد بسیار بد مصرف هستند تا حدی که ۲۰ برابر یک خانوار برق مصرف می‌کنند.

این موضوع منجر شد تا در تابستان سال گذشته و امسال با کمبود برق و خاموشی‌های مکرر در بخش خانگی شویم این اتفاقات مسئولان را بر آن داشت تا برنامه ریزی دقیق تری برای مصرف کنندگان تدوین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته، یارانه برق بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌شد و مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه بیشتری برخوردار بودند، اما از امروز، آن بخش از انرژی برق که در چارچوب الگو مصرف می‌شود یارانه دریافت می‌کند و یارانه پرمصرف‌ها برای آن بخشی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

تعرفه‌های پلکانی جایگزین روش قبلی

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: الگو‌های مصرف قرار نیست تغییر کند، برای مردم عادی الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت، در ماه است. گرمسیر ۴، ۴۰۰ کیلووات و گرمسیر ۳، ۱۰۰۰ کیلووات، گرمسیر ۲، ۲۰۰۰ کیلووات و گرمسیر ۱، ۳۰۰۰ کیلو وات در ماه است. مردم اگر زیر این الگوی تعیین شده مصرف کنند، قیمت برق برای آنان تغییری نمی‌کند.

به گفته رخشانی مهر، از بهمن پله‌های برق تغییر خواهد کرد، یعنی قرار است برای تمام اقلیم ۴ الگو داشته باشیم که پله بدین صورت است: پله تا الگوی مصرف، پله الگوی مصرف تا ۱.۵ برابر الگوی مصرف، پله ۱.۵ برابر الگوی مصرف تا ۲ برابر الگوی مصرف و پله از ۲ برابر الگوی مصرف به بالا.

پنجم دی‌ماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده است.

طبق این آیین‌نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند؛ اما مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه ایشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

طبق آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان این صنعت تا سقف الگو، برق مصرف کرده و مابقی مصرف‌کنندگان بالاتر از سقف الگو از این انرژی مهم استفاده می‌کنند، که تعداد بسیار معدودی از این مشترکان با بی‌توجهی به میزان استفاده خود از انرژی کلیدی برق، بیش از ۲ تا چندین برابر بالاتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند.

بنابر اعلام وزارت نیرو، اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند.

اگر مشترکی که امسال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه در فصل گرم برق مصرف کرده است و سال آتی در زمان مشابه ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند و در نتیجه ۱۰۰ کیلووات ساعت کمتر از الگو از برق استفاده کند، از یک پاداش کم‌مصرفی برابر نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی بهره‌مند خواهد شد، و در صورتی که این کاهش مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور باشد این پاداش به ۲ برابر افزایش می‌یابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مشترک وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعرفه برق وزارت نیرو الگوی مصرف برابر الگوی مصرف برق مصرف می کنند کیلووات ساعت برابر الگو مصرف کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۷۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملت ایران در برابر تحریف خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (دهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره خلیج‌فارس که مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در فرهنگسرای طوبی برگزار شد، اظهار کرد: امروز خلیج‌فارس با مسئله امنیت ملی کشور عجین است و این ۲ را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، خلیج‌فارس را دارای یک امتداد تاریخی و تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: روز خلیج‌فارس را در راستای تاریخ و تمدن ایران بزرگ شناخته می‌شود و نقش خلیج‌فارس در تحولات اقتصادی و سیاسی جهان بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این نکته که نام خلیج‌فارس با هویت ملی و ایرانی همراستا است، مطرح کرد: بر اساس اسناد دینی و تاریخی، نام خلیج فارس سه مرتبه بر زیان مبارک پیامبر اکرم (ص) جاری شده و در آیات و روایات ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: اولین شخصی که شیطنت تغییر نام خلیج فارس را انجام داد و بر زبان نحس خود جاری کرد؛ نماینده انگلیس در بحرین تازه جدا شده بود. ایران امروز با تمام تلاش و ظرفیت‌های خود از نام خلیج‌فارس دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس بایرن: قرار نیست از رئالی‌ها الگو بگیریم
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • ملت ایران در برابر تحریف خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!