Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@23:51:33 GMT

به صدا درآمدن زنگ خطر پیری در همدان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۷۸۰۴

به صدا درآمدن زنگ خطر پیری در همدان

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- مریم بگلری گفت: جمعیت و دگرگونی‌های باروری از متغیر‌های اساسی سیاست گذاری و طراحی برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی کشورهاست و باروری، مهاجرت و مرگ سه متغیر تعیین کننده حجم جمعیت هستند.

او گفت:باروری و تزاید نسل از مفاهیم مهم جمعیتی محسوب می‌شود که در نزد ادیان و فرق گوناگون همیشه مورد توجه بوده است چراکه بقاو دوام هر جامعه به این موضوع مهم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بگلری گفت:در سال‌های اخیر این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در این راستا مکرر تأکیدات بیان داشته و سیاست‌های جمعیتی نیز در این زمینه تدوین شده است.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:توجه به اینکه نرخ رشد در برخی استان‌ها رو به کاهش رفته و خطر پیری جمعیت در سال‌های آتی به صدا درآمده است.

بگلری گفت: شاخص‌های مختلفی برای اندازه گیری رفتار فرزندآوری یک جمعیت وجوددارد که مهمترین آن‌ها شامل میزان خام موالید، میزان باروری ویژه سنی و میزان باروری کلی می‌باشد.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میزان باروری کلی یعنی تعداد موالیدی که هر زن می‌تواند تاسن ۵۰ سالگی داشته باشد به شرط آنکه، درطی سال‌های فرزندآوری خود زنده باشد.

او گفت: نرخ جایگزینی این شاخص ۱/۲ بوده که بیانگر متوسط ۲ فرزند برای هر زوج است به عبارتی لازم است تا هر ۱۰ زن ۲۱ فرزند به دنیا بیاورند در غیر این صورت، سطح باروری خیلی پایین برای مدت طولانی می‌تواند منجر به سالخوردگی جمعیت و کاهش نیروی کار و رشد منفی جمعیت شود.

بگلری گفت: چالش کنونی در زمینه باروری این است که میزان باروری در سطحی پایینتر از نرخ جانشینی (باروری ۱/۲) قرار دارد که این امر در دراز مدت می‌تواند به نرخ رشد منفی در جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و سالخوردگی جمعیت منتهی شود و امروز یکی ازمسائل و آسیب‌های جدی به دنبال کاهش نرخ باروری، روند سریع سالمندی است.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عوامل موثر بر تغییرات میزان باروری کلی شامل بالا رفتن سن ازدواج، بالا بودن سن زنان در بارداری اول، افزایش درصد سالمندان، شهرنشینی و صنعتی شدن، افزایش میزان تجرد قطعی، مهاجرت، شاغل بودن و ادامه تحصیل بانوان، وضعیت اقتصادی وافزایش میزان طلاق است.


انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیری جمعیت میزان باروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۷۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی

احمد شانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حوزه صمت در استان همدان اظهار کرد: باتوجه به سیاست گذاری های دولت و تکلیفی که به صورت قانونی برای ادارات تعریف شده، در این موارد سعی شد تا تمام موارد و مسائل طرح جوانی جمعیت به صورت مناسب به انجام رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید بتوانیم با ایجاد اشتغال و بسترسازی حوزه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی که هرکدام به نوبه خود ارزش افزوده بسیار خوبی را در استان به صورت غیرمستقیم در حوزه جوانی جمعیت ایجاد خواهند کرد.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: همچنین ایجاد اشتغال و کارآفرینی که افراد منجر با این می شوند که نسبت به اقتصاد خانواده که یکی از ارکان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

شانیان با بیان اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم، افزود: در استان همدان امروز، کار هست اما کارگر و کارمند در بخش خصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مردم ما در حوزه بازار در شهرستان های همدتن متفاوت عمل می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم مرکز استان را ملاک قرار دهیم، در دسترس بودن اقلام و کالاهای که باید برای ابتدای زندگی را شاهدیم.

شانیان با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف و تخفیفات متعدد نیز از افزایش قدرت خرید مردم سخن گفت.

وی افزود: استان همدان یکی از استان های است که تورم کمتری را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده که این امر به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم و خانواده ها و تشکیل خانواده برای افراد موثر خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اقلام اولیه مانند شیرخشک، پوشک و سایر موارد که برای فرزندان باید در دسترس باشد، در دسترس مردم است و نرخ آنها نیز در سیاست گذاری های وزارت صمت گنجانده شده است.

کد خبر 6092915

دیگر خبرها

  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟