Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین نامه جدید تعرفه‌گذاری برق که از امروز اجرا می‌شود، اولین گام به سوی اصلاح الگوی مصرف و تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه به حساب می‌آید.

به گزارش قدس آنلاین، صنعت برق کشور با اتخاذ رویکردهای صحیح پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری در مقایسه با سایر صنایع کشور در پیش گرفت، به طوری که در حال حاضر صفر تا صد تولید و توزیع نیروی برق تا رسیدن به دست مشترکان متکی به توان داخل کشور از و ایران از معدود کشورهایی است که موفق به بومی‌سازی صنعت برق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیر پر سرعت توسعه صنعت برق به عنوان تامین کننده الفبای زیرساخت اقتصاد کشور در سال‌های اخیر به یک سد بزرگ به نام نظام تعرفه‌گذاری یارانه‌ای برخورد کرده بود که امکان رشد بیشتر را سلب می‌کرد.

بر این اساس، قیمت تمام شده برق با قیمت فروش این کالای راهبردی تفاوت داشت و ما به تفاوت این 2 قیمت توسط دولت در قالب یارانه انرژی از جیب همه مردم پرداخت می‌شد. این مسئله سبب شد تا گردش مالی نیروگاه‌های تولید برق ایران 4 درصد همین نیروگاه در خارج از کشور باشد و به دنبال آن توسعه نیروگاه‌ها با رکود سنگینی مواجه شود.

حاصل نظام تعرفه‌گذاری انرژی مطابق سیر بیان شده، توقف رشد ظرفیت واحدهای نیروگاهی و بروز ناترازی‌های سنگین در تولید و مصرف برق را پدید آورد. تا جایی که تابستان سال گذشته کل شبکه برق کشور در شرایط عملیاتی موفق به تامین 14 هزار مگاوات نیاز مصرف برق نشد و این میزان به صورت خاموشی‌های گسترده برای مشترکان صنعتی، کشاورزی و همچنین خاموشی پراکنده سنگین برای مشترکان خانگی منتهی با نارضایتی گسترده آحاد مردم شد.

در چنین شرایطی با توجه به افزایش شتابان قیمت تمام شده برق و تثبیت قیمت فروش به مشترکان توسعه صنعت برق با چالشی جدی مواجه شده بود و بدون جراحی در نظام اقتصاد برق شرایط برای سقوط آزاد این صنعت در کشور مهیا می‌شد.

*جعبه ابزار تشویقی وزارت نیرو برای اصلاح الگوی مصرف برق

با توجه به اهمیت جراحی نظام اقتصادی صنعت برق، مجلس شورای اسلامی این مسئله را در قالب بند ی تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 به دولت وقت تکلیف کرد، این مصوبه تا روی کار آمدن دولت جدید مذکور ماند، اما سرانجام در جلسه 5 دی ماه همین سال، هیئت دولت به پیشنهاد وزارت نیرو آیین نامه اجرایی قانون مذکور را تصویب کرد.

بر این اساس اولین گام جراحی اقتصاد برق به منظور رشد شتابان به سوی توسعه هرچه بیشتر و تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه با تغییر در نظام تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی توسط هیئت دولت برداشته شد.

جزئیات آیین‌نامه هیئت دولت در حوزه تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق بر مبنای 2 بازوی تشویق و تنظیم بنا می‌شود. در این راستا بر مبنای ماده 1 آیین ‌نامه مذکور، بهای برق مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این بر مبنای تبصره 2 ماده سوم این آیین‌نامه، مشترکانی که در ماه‌های گرم، مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند یا  کمتر از الگوی تعیین شده نسبت به مصرف برق اقدام کنند، پاداش صرفه‌جویی معادل هزینه تامین برق شامل هزینه متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه حرارتی به علاوه هزینه توزیع و هزینه سوخت خواهند شد.

نکته مهم و جالب توجه این تشویق جایی است که اگر میزان صرفه‌جویی مشترکان کم مصرف خانگی در ساعات اوج بار اتفاق بیفتد، میزان پاداش‌ها تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

سومین ابزار تشویقی وزارت نیرو در تبصره 4 ماده 3 این آیین نامه منعکس شده است. جایی که مشترکان برق با ایجاد امکان پیش‌بینی و تخمین میزان برق خود می‌توانند از تخفیف 5 درصدی برق بهره‌مند شده و بدین ترتیب با مشخص کردن سطح مصرف خود از این تشویق بهره‌مند شوند.

*رویکرد تنظیمی دولت برای ساماندهی پرمصرف‌ها

علاوه بر ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شده، وزارت نیرو به منظور تنظیم میزان مصرف برق استفاده شده در پله پرمصرفی نیز از ابزارهایی استفاده می‌کند تا بدین ترتیب زمینه اصلاح الگوی مصرف را مهیا کند.

در همین راستا مشترکان پر مصرفی که بیشتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند، برای برق فراتر از الگوی باید هزینه واقعی تامین برق را بپردازند.

مطابق آمار مستند در این حوزه، فقط میزان برق مورد استفاده فراتر از الگو توسط 25 درصد از مشترکان پرمصرف برق معادل 42 درصد کل انرژی است که به بخش خانگی به همه مردم داده می‌شود.

بر این اساس در نظام تعرفه‌گذاری قبلی، هزینه تامین انرژی اقلیت پر مصرف از جیب همه مردم پرداخت می‌شد. همین موضوع سبب شده بود تا نیمی از یارانه برق سهم 3 دهک پردرآمد کشور شود. به عبارت دیگر، چلچراغ خانه ثروتمندان با پول مردم روشن می‌ماند.

*استقبال کارشناسان حوزه برق از مصوبه جدید هیئت دولت

اقدام هیئت دولت به منظور تغییر در نظام تعرفه‌گذاری برق به منظور تسهیل رشد صنعت برق با هدف اصلاح الگوی مصرف مورد تایید بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی قرار گرفته است.

در همین راستا، صابر آزاد شهرکی، کارشناس انرژی، با بیان تجربه موفق تعرفه‌گذاری پلکانی موثر برق در سایر نقاط دنیا، معتقد است: «شیوه‌ای برای مقابله با چالش تامین برق در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و بر اثر اجرای این شیوه ها، مصرف برق در روزهای اوج بار تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. به عنوان مثال برای مقابله با این چالش در سال ۲۰۰۱ در کالیفرنیا، قیمت برق مشترکان کم‌مصرف ثابت ماند اما مشترکان پرمصرف با ۵۰ درصد افزایش قیمت برق مواجه شدند.»

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: «در نتیجه این سیاست هوشمندانه، توان مصرفی برق در این ایالت را حدود ۱۲درصد کاهش یافت.»

از سوی دیگر محمد پورحمید، کارشناس حوزه نیرو با اشاره مستقیم به مزایای نظام تعرفه‌گذاری پلکانی موثر در قالب مصوبه برقی هیئت دولت گفت:« نظام تعرفه‌گذاری قبلی صنعت برق زمینه بروز بی‌عدالتی بزرگی در میان دهک‌های درآمدی بود.»

پورحمید اظهار داشت:«مصوبه برقی دولت در گام اول احیای عدالت در توزیع یارانه انرژی را به همراه دارد و این یارانه برای همه مردم به طور برابر تا سطح الگوی مصرف قابل استفاده است و عملا عدالت در فرصت به وضوح برقرار شده است.»

*تغییر در نظام تعرفه‌گذاری اولین گام برای تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه

مصوبه جدید برقی دولت که از 1 بهمن‌ماه اجرا می‌شود، می‌تواند به وسیله اصلاح الگوی مصرف برق زمینه توسعه پر سرعت این صنعت را مهیا کند. توسعه‌ای که در کنار ظرفیت ژئوپلتیکی کشور زمینه‌ساز تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه خواهد بود.

بر این اساس صنعتی که در سال‌های پیش همواره با ناترازی مواجه بود با توجه به رویکرد دولت سیزدهم می‌تواند به تامین کننده اصلی برق منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

تصور کنید، تبدیل شدن ایران به قطب انرژی غرب آسیا تا چه اندازه می‌تواند به مولفه قدرت در نظام اقتصادی و سیاسی منتهی شده و گام بلندی به سوی ایران قوی برداشته شود.

منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صنعت برق الگوی مصرف تبدیل شدن ایران به قطب ایران به قطب برق منطقه نظام تعرفه گذاری اصلاح الگوی مصرف بر این اساس وزارت نیرو هیئت دولت آیین نامه مصرف برق همه مردم صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوکایو ساکا: کریستیانو رونالدو الگوی من و بسیاری از بازیکنان دنیای فوتبال است

ستاره جوان توپچی‌ها می‌گوید وضعیت او از نظر جسمانی خیلی بهتر از چند سال قبل است.

طرفداری | بوکایو ساکا، وینگر جوان آرسنال، در مصاحبه‌ای کریستیانو رونالدو را "الگوی کامل" خود معرفی کرده است.

ساکا که در حال حاضر 22 سال سن دارد، در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیکنان نسل خود قرار دارد. او تاکنون بیش از 200 بازی برای آرسنال انجام داده و 50 گل به ثمر رسانده است. ساکا همچنین 32 بار پیراهن تیم ملی انگلیس را بر تن کرده و به ندرت به دلیل مصدومیت بازی‌ها را از دست می‌دهد. میکل آرتتا، سرمربی توپچی‌ها، به ساکا چالش تبدیل شدن به بازیکنی را داده که مانند کریستیانو رونالدو، برنده پنج توپ طلا، بتواند به راحتی 60 تا 70 بازی در یک فصل انجام دهد. ساکا در مصاحبه با روزنامه میرر دراین‌باره گفت:

او [آرتتا] به من گفت که همه بازیکنان برتر این کار را انجام می‌دهند، بنابراین اگر می‌خواهم به آن سطح برسم، باید آماده باشم که این تعداد بازی را انجام دهم و سعی کنم در هر کدام از این بازی‌ها به تیمم کمک کنم تا پیروز شود.

ساکا در مورد کریستیانو رونالدو که در 39 سالگی هنوز در تیم النصر عربستان بازی می‌کند، افزود:

او نمونه کاملی از این موضوع بود. کریستیانو به ناگهان و پس از مدتی به یک گلزن قهار تبدیل شد و فکر می‌کنم او الهام‌بخش و الگوی من و بسیاری از بازیکنان است تا سعی کنند در مسیر او قدم بردارند. اما در عین حال، من فقط می‌خواهم خودم باشم و کاری را انجام دهم که برای بازی و پیروزی آرسنال لازم است.

ساکا سابقه مصدومیت‌های جزئی دارد که گاهی اوقات منجر به تعویض او می‌شود، اما این موضوع به دلیل فریب دادن مدافعان حریف برای تکل زدن است و او احساس می‌کند که در مقایسه با زمانی که برای اولین بار در شمال لندن بازی می‌کرد، از نظر جنگندگی قوی‌تر شده است. این وینگر تکنیکی اضافه کرد:

احساس می‌کنم از نظر جسمی خیلی قوی‌تر از چهار یا پنج سال پیش هستم. برای هر تکل، من تجربه بیشتری در این زمینه دارم که چه زمانی باید از روی یک تکل بپرم تا مانع از یک تکل سنگین شوم. بنابراین من علاوه بر قوی‌تر شدن از نظر جسمی، از نظر ذهنی نیز باهوش‌تر شده‌ام.

آرسنال و انگلیس امیدوارند که ساکا در هفته‌های آینده از مشکلات آمادگی جسمانی در امان بماند. توپچی‌ها که در حال رقابت برای قهرمانی در لیگ برتر هستند، خود را برای بازی دربی با تاتنهام در روز یکشنبه آماده می‌کنند در حالی که سه‌شیرها برای حضور در یورو 2024 آماده می‌شوند.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • بوکایو ساکا: کریستیانو رونالدو الگوی من و بسیاری از بازیکنان دنیای فوتبال است
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند