Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کهگیلویه، طیبه‌سادات سعادتی‌نیک- امنیت جامعه یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح در نظام حقوقی کشور است. هر کس که با رفتار و عمل خود امنیت جامعه را خدشه‌دار کند باید مطابق قانون با او برخورد شود.

حمل سلاح یکی از موضوعاتی است که موجب هراس مردم و از بین رفتن امنیت می‌شود، این جرم مقدمه‌ای برای وقوع جرائم دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شخصی که با خود سلاح حمل می‌کند کنترل کمتری نسبت به رفتار و خشم خود دارد.ممکن است هر لحظه از سلاح استفاده کند و برای خود و دیگران موجب خطرات جانی شود.

درباره حکم اسلحه کشی و تیراندازی در ملأ عام آمده است «هر کس با اسلحه (چه مجاز و چه غیر مجاز) باعث سلب آسایش دیگران گردد، چه با قصد و نیت قدرت نمایی و برای ترساندن دیگران این کار بکند و چه اینکه عمل نامبرده باعث اختلال در نظم گردد برابر مواد 618 و 617 قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس و شلاق محکوم می گردد.» 

 

اگر سلاح مجوزدار باشد بر اساس نوع عمل مرتکب، می تواند باعث لغو مجوز سلاح گردد. اگر سلاح غیر مجاز باشد شخص مرتکب علاوه بر مجازات های فوق از حیث نگهداری غیر مجاز سلاح ( چه شکاری باشد و چه جنگی) به مجازات حبس و شلاق نیز محکوم می شود.»

آن چیز که قانون در اینجا مطرح کرده است، بر مبنای قوانین حقوقی و شرعی در نظر گرفته شده است. به این معنا که چه در صورت مجاز بودن، چه مجاز نبودن اسلحه، امر تیراندازی در ملا عام به قصد سلب آسایش و آسیب به جان، مصداقی از محارب شناخته می شود.

در استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از اسلحه و تیراندازی در مراسمات از قبیل تشییع و تدفین اموات و نیز عروسی به عرف رایج در برخی از طوایف و یک معضل اساسی در استان تبدیل شده است.

فرهنگ اشتباه به نام تیراندازی در مراسمات نه تنها از یک رسم و حتی سرگرمی فاصله گرفته بلکه امنیت روانی مردم را هدف قرار داده است.

حمل و استفاده از اسلحه و تیراندازی در چنین مراسماتی بارها منجر به بروز حوادث ناگوار هم شده است و بعد از هر شلیک‌های مرگبار مسؤولان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تشدید مجازات و یا ضبط سلاح و برخورد با عوامل تیراندازی خبر می‌دهند.

 

با این وجود و به رغم تأکید بر ممنوعیت تیراندازی همچنان در مراسمات تفنگ به دستان با خشاب پر حضور می‌دهند و قدرت‌نمایی می‌کنند.این در حالی است که افرادی که سلاح غیر مجاز حمل و نگهداری می‌کنند برابر قانون مجرم شناخته می‌شوند و مجازات در انتظار آنها خواهد بود.

در تازه‌ترین مورد بی‌احتیاطی پسر بچه 9 ساله در یک مراسم عروسی باعث قتل پدر عروس و تبدیل شادی به عزا در چرام شد.

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این حادثه گفت: عصر روز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 در حالی که عروس سوار بر خودرو در حال خروج از تالار و رفتن به خانه بخت بود پدر او بر اثر شلیک تیر به قتل رسید.

سرهنگ بالش‌زر افزود: پدر عروس در حالی که تفنگ برنو مسلح در دست داشت نوه 9 ساله‌اش بر اثر سهل‌انگاری ماشه را فشار داده و شلیک کرده است که این تیر به زیر گلوی مقتول 45 ساله اصابت کرد.

 

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته و سال جاری رسم غلط تیراندازی در عروسی و عزاداری و سهل انگاری در استفاده از اسلحه شاهد چنین حوادث و قتل‌هایی در استان بودیم.

قوانین مقابله با اسلحه غیر مجاز

با وجود مصوبه ممنوعیت تیراندازی در مراسمات از سوی شورای فرهنگ عمومی و هشدار چند باره ائمه جمعه از تریبون‌ها اما پدیده نامیمون حمل اسلحه و تیراندازی در مراسم‌ها در همه شهرستان‌های استان به قوت خود باقی است.

بررسی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز هم نشان می‌دهد که کمبودی در زمینه قانونی وجود ندارد.

در فصل دوم سلاح و مهمات هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود.

 

همچنین بر مبنای ماده ششم این قانون، هر کس به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها را خریداری یا حمل کند یا با آنها معامله دیگری انجام دهد به ترتیب زیز به حبس تعزیری محکوم می‌شود.

اما به نظر می‌رسد یا اجرای قوانین در برخورد با عوامل تیراندازی و مخلان امنیت در استان ضعیف است و در این زمینه مماشات می‌شود و یا بازدارندگی قوانین مؤثر واقع نشده است.

جای خالی فرهنگ

حجت‌الاسلام عیسی دارات ار روحانیون استان در خصوص تبعات فرهنگ تیراندازی در مراسمات می‌گوید«این پدیده شوم با تبعات همیشگی خود یک ضد ارزش به شمار می‌آید و نمایش نامناسب از مردمی جلوه می‌دهد که همواره به صفا و سادگی شهره بوده‌اند.»

کارشناس مذهبی نقش رسانه‌ها و چهره‌های صاحب نفوذ در طوایف مختلف را در آگاهی بخشی و روشنگری نسبت به این موضوع مؤثر خواند و افزود: در صورتی که این نقش تحقق پیدا کند از بسیاری حوادث ناخواسته و تلخ جلوگیری خواهد شد.

استادد حوزه بیان داشت: بهترین اقدام مقابله با این معضل فرهنگ سازی است می‌بایست رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی، نخبگان، دانشگاهیان، بزرگان و ریش سفیدان در این زمینه وارد عمل شوند و البته سطح آگاهی مردم باید تا حدی افزایش پیدا کند که متوجه عواقب تیراندازی غیرمجاز شوند.

برخورد با عوامل؛ از حرف تا عمل

«حسین نگین تاجی» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای برخورد جدی و قاطع با نزاع‌های دسته جمعی و استفاده از سلاح و قمه در دستورالعمل های ۲۰ و ۳۰ بندی به دادستان‌های استان اعلام کردیم و قاطعانه‌ترین برخوردها با استفاده از ظرفیت قانون در همان مراحل تحقیقات مقدماتی انجام و پرونده با صدور کیفرخواست مستند و مستدل به محاکم کیفری ارسال و احکام صادره که حکایت از حبس های ‌ها نیز در این رابطه صادر شده اند.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ادعای مماشات در برخورد با عاملان نزاع و درگیری ها را رد کرد و گفت:دقیقاً برخلاف این اظهارنظرها، از سوی مرکز قوه قضائیه طی مکاتباتی مبنی بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین زندانی و بازداشت موقت ها را دارد، تذکراتی جهت کاهش این حجم از بازداشتی ها اعلام شده ولی مجموعه ما ضمن ارائه پاسخ اقناع کننده به مرکز، اعلام می‌داریم که محال است اجازه بدهیم متهمین جرائم خشن که با گستاخی دست به سلاح گرم و یا چاقو و قمه ببرند و با قرار تأمین کیفری بازداشت موقت روانه زندان نشود.

حمل آزاد اسلحه در مراسمات و تیراندازی در حالی است که رئیس پلیس کهگیلویه و بویراحمد هفته نیروی انتظامی در تشریح عملکرد پلیس استان طی 6 ماهه اول امسال کشف بیش از 750 قبضه سلاح را از اقدامات برجسته در راستای امنیت اعلام کرده بود.

 

 

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در یکی از خطبه‌های نماز جمعه دهدشت نسبت به رواج فرهنگ ناصحیح در مجالس عزاداری و عروسی استان هشدار داد و گفت: این بدعت‌ها باید با تذکر بزرگان طوایف، عالمان و روحانیت برچیده شود.

بدعت‌هایی که فرهنگ لر را خدشه‌دار می‌کند

امام جمعه دهدشت گفت: استفاده نامتعارف و نگران کننده از اسلحه در استان متأسفانه هر روز می‌بینیم در عروسی ها و عزاداری ها جان یک هموطن را می گیرد.

وی با بیان اینکه هم مردم هم مسؤولان باید تلاش داشته باشند این اشتباهات تکرار نشوند، اضافه کرد: در عزاداری‌ها می‌بینیم دست می‌زنند در عروسی ها عزا می خوانند این چه فرهنگی است چرا بزرگان تذکر نمی‌دهند.

امام جمعه دهدشت گفت: این کارها بدعت است در فرهنگ لری جایگاهی ندارد اینها دارند وارد می‌کنند که فرهنگ ما خدشه‌دار شود  چه معنایی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه این اقدام را جاهلیت مدرن خواند و تصریح کرد: ما مردم مسؤولیم به عنوان صاحبان عروسی و عزا تذکر دهیم اسلحه در عزاداری و عروسی تبدیل به یک رسم غلط شده است فکر می کنیم روشنفکر هم هستیم.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد صرف برخورد قضایی و انتظامی برای ریشه کن کردن این آسیب کافی نبوده و لازم است همه متولیان امر در حوزه فرهنگ، رسانه، تریبون‌ها با فرهنگ‌سازی برچیدن این آیین غلط اقدام کنند.

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلحه غیر مجاز خشاب پر تیراندازی فارس خبرگزاری فارس کهگیلویه تیراندازی در مراسمات کهگیلویه و بویراحمد غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، طی حکمی از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، «سید ایوب صدر پور» به عنوان سرپرست جدید دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

پیش از این «اسماعیل کیهان» این مسئولیت را بر عهده داشت، که بازنشسته شدند.

صدر پور پیش از این مسئولیت معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات استان را برعهده داشت.

کد خبر 6087736

دیگر خبرها

  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • صدور مجوز حمل سلاح برای معلمان مدارس در تنسی آمریکا
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا