Web Analytics Made Easy - Statcounter

نانوذرات منگنز که به روشی سبز از عصاره دو گیاه به‌دست آمده به‌ عنوان یک نانو کود در رشد ذرت موثر است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در مقاله منتشر شده در مجله Colloids and Surfaces A: Physicochemical and Engineering Aspects، نانوذرات منگنز (MnNPs) که به روشی سبز از عصاره دو گیاه یعنی، Eucalyptus robusta (ER) و Corymbia citriodora (CC) به‌دست آمده به‌عنوان یک نانو کود برای رشد ذرت مورد آزمایش قرار گرفته و کارایی آن مطالعه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج حاکی از اثر مثبت این نانوذرات بر رشد ذرت است.

فناوری نانو صنایع مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است. این فناوری در کشاورزی، موجب تولید کود‌ها و سموم دفع آفات کارآمدتری شده‌اند که در نتیجه بازده کشاورزی بالاتر و اثرات زیست محیطی آن‌ها کمتر شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولیدات کشاورزی باید تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۷۰ درصد افزایش یابد تا تقاضا برآورده شود. در نتیجه، تسریع و گسترش توسعه کشاورزی پایدار برای تامین امنیت غذایی جهانی ضروری است.

نانوذرات را می‌توان به‌عنوان حشره‌کش دوستدار محیط زیست در کشاورزی استفاده کرد. علاوه بر این، می‌توان از آن به‌عنوان کود برای کاهش اثرات مضر کود‌های سنتی مبتنی بر NPK استفاده کرد. نانوذرات مبتنی بر منگنز به دلیل غیرسمی بودن، پایداری شیمیایی عالی و هزینه نسبتا پایین، توجه محققان کشاورزی را جلب کرده است. این نانوذرات در مسیر‌های متابولیکی مختلف شرکت می‌کنند، فعالیت‌های اساسی را در گیاهان انجام داده و به طور مستقیم با فتوسنتز، بیوژنز و انتقال انرژی مرتبط هستند.

ذرت (Zea mays) سومین غله پرطرفدار در جهان است که پس از برنج و گندم قرار دارد. حضور این غله در اقتصاد جهانی ضروری است، زیرا تقریباً در هر زمین کشاورزی رشد می‌کند. در نتیجه، تحقیقاتی برای بهبود محصولات آن از طریق استفاده از فناوری‌های پیشرفته در حال انجام است.

اکالیپتوس به دلیل دسترسی گسترده، یک منبع طبیعی جذاب است. برگ‌های اکالیپتوس حاوی مواد شیمیایی مختلفی است. اکالیپتوس روبوستا (ER) دارای چندین ترکیب در اسانس خود است که در برگ‌های آن یافت می‌شود که ممکن است در ایجاد نانوذرات نقش داشته باشد. استفاده از اسانس اکالیپتوس در ایجاد نانوذرات نقره برای فعالیت ضدباکتریایی، نانوذرات آهن برای تصفیه فاضلاب و تخریب رنگ بسیار گسترده است.

محققان تلاش کردند تا از اکالیپتوس روبوستا و کوریمبیا سیتریودورا، به‌عنوان پیش ساز‌ها و عوامل احیاکننده استفاده کرده، نانومواد مبتنی بر منگنز برای کاربرد‌های کشاورزی ایجاد کنند. آن‌ها از این دو گیاه، نانوذرات تولید کرده و آن‌ها را روی ذرت مورد آزمایش قرار داده‌اند. نانوذرات منگنز تولید شده از عصاره برگ اکالیپتوس روبوستا دو ساختار بلوری را نشان می‌دهند.

نانوذرات آهن و منگنز در جوانه‌زنی ذرت مورد آزمایش قرار گرفتند، در اکثر آزمایش‌هایی که از نانوذرات استفاده شد میانگین جوانه‌زنی ۱۰۰ درصد شد، در حالی که نمونه‌های شاهد ۹۰ درصد جوانه‌زنی را نشان دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانوذرات ذرت کود رشد گیاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر

شهرداری منطقه ۷ درباره قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ‌موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:

ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می‌رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضا‌های سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند.

در پایان اعلام می‌کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه هستیم.

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟