Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@00:02:21 GMT

دمای 340 شهر در 28 استان زیر صفر رفت

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۵۸۶۵

دمای 340 شهر در 28 استان زیر صفر رفت

سخاوت آسمان در بارش باران و برف فراگیر شده و دو هفته است که در اغلب نقاط ایران می‌بارد. پدید ه‌های آب و هوایی ایران در این یک هفته رکوردشکن بودند. نسل امروز مردم کردستان، داستان بارش چنین برفی را از پدران و مادران خود می‌شنیدند که در سال‌های دور رخ داده است.

روزنامه ایران: سخاوت آسمان در بارش باران و برف فراگیر شده و دو هفته است که در اغلب نقاط ایران می‌بارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدید ه‌های آب و هوایی ایران در این یک هفته رکوردشکن بودند. نسل امروز مردم کردستان، داستان بارش چنین برفی را از پدران و مادران خود می‌شنیدند که در سال‌های دور رخ داده است. در سقز و بانه دمای زیر صفر رکورد 50 ساله را شکست و عدد منفی 30 درجه ثبت شد. در هورامانات، مردم در زیر برفی که به ارتفاع سه متر روی زمین نشسته بود، خودروهای خود را جست‌و‌جو می‌کردند. در شهر گرمسیری بوشهر ناگهان برف بارید. رخداد ی که سابقه وقوع آن را کمتر کسی از نسل حاضر بوشهری‌ها به یاد دارد. سیل این روزهای جنوب کرمان نتیجه بارش بارانی است که به گفته مسئولان در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این معجزه طبیعت پیش‌بینی‌ناپذیر است که درپی خشک‌ترین پاییز این سال‌ها که امسال شاهدش بودیم، با زمستانی چنین پر بارش مواجه شویم. ارتفاع برف در برخی مناطق کوهستانی لرستان از جمله گردنه «گله بادوش» الیگودرز به بیش از 6 متر رسید که تاکنون سابقه نداشته است.
دمای ۲۸ استان زیر صفر درجه
دیروز کمینه دمای ۳۴۰ شهر و ایستگاه هواشناسی در ۲۸ استان کشور به زیر صفر درجه سلسیوس رسید و یکی از فراگیرترین یخبندان‌های امسال را رقم زد. سرما و یخبندان امروز حتی به خوزستان هم رسید و دمای شهر ایذه در این استان را به منفی ۱ درجه سلسیوس رساند. در این بین شهر بابارشانی در غرب کردستان با دمای منفی ۲۷.۶ درجه سلسیوس سردترین شهر کشور شد. با این حال سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در جنوب کشور، تنها استان‌های بدون یخبندان بودند. این استان‌ها نه‌تنها یخبندان نداشتند که وضعیت دما در برخی شهرهای آنها کاملاً بهاری بود. به طوری که دمای هوا در زرآباد سیستان و بلوچستان به ۲۶.۷ درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین شهر کشور شد.
ماجرای نایاب شدن نان در سنندج
برف سنگین و برودت هوا در کرستان اما مشکلات دیگری را هم برای مردم رقم زد و مردم که انتظار چنین بارش سنگینی را نداشته‌اند صف‌های طویل خرید نان از نانوایی‌ها را شکل دادند. بارش سنگین برف و باران در بیشتر استان ها هم موجب شد وزیر کشور به استانداران چهار استان سیلزده و گرفتار در برف دستور رسیدگی عاجل به وضعیت هموطنان گرفتار در آبگرفتگی و برف سنگین را بدهد. «احمد وحیدی» به استانداران تأکید کرد: با بسیج امکانات استانی راه‌های ارتباطی به شهرها و روستاهایی که به علت برف سنگین مسدود شده‌اند؛ هر چه سریع‌تر بازگشایی و حمایت‌های لجستیکی و معیشتی لازم به عمل آید. «اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان در گفت و گو با «ایران» تأکید کرد: برف سنگینی که در یک هفته اخیر در کردستان بارید در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. وی افزود: هر چند بارش چنین برفی نشاط اجتماعی بی‌نظیری را برای استان به ارمغان آورد ولی به هر جهت بارش سنگین برف مشکلاتی را هم بویژه در سنندج برای مردم به‌وجود آورد. استاندار کردستان تأکید کرد: برای پیشگیری از مشکلات برف در استان یک بسیج عمومی از ارتش و سپاه و نیروهای بسیجی و حتی پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی شکل گرفت، همه پای کار آمدند و همه امکانات به کار گرفته شد. حتی از مردم خواستم پویشی را راه بیندازند که خوشبختانه مردم خوب کردستان مانند همیشه در کنار ما بودند و این پویش راه‌اندازی شد و مردم هر شهر در برف تکانی درختان محله خودشان سهیم شدند. با وجود بارش برف سنگین هیچ گونه تصادف منجر به مرگ نداشتیم که تجربه موفقی بود. استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در پایان باید ضمن تشکر از مردم استان این اطمینان را بدهم که هیچ مشکلی بابت تأمین ذخایر آرد و نان و دیگر مایحتاج در استان وجود ندارد. «محمد فلاحی» مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در جریان موج اول که تا روز دوشنبه هفته گذشته ادامه داشت ارتفاع برف در برخی مناطق مانند مریوان و بانه به 80 سانتیمتر رسید و در موج دوم که روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد حداقل دما در برخی مناطق مانند سقزبه منفی 30 درجه زیر صفرو سنندج به منفی 25 درجه زیر صفررسید. در چنین شرایطی علاوه بر راه‌های روستایی، تمام راه‌های بین شهری هم برای مقاطعی بسته شد که هرچند از همان ساعات اولیه کار بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی شروع شد ولی موج دوم بارش‌ برف، موجب انسداد دوباره راه‌ها می‌شد.  تا ظهر روز جمعه راه اصلی بانه به سقز کماکان مسدود بود و هنوز حدود 200راه روستایی مسدود است. به گفته وی روز چهارشنبه یکهزار راه روستایی کردستان به‌دلیل برف مسدود شده بود. وی افزود: در چنین شرایطی تمام معابر شهری در شهر‌های مختلف از جمله سنندج پر از برف بود که در عین حال دچار یخ زدگی هم شده بودند و از سوی دیگر تجهیزات شهرداری به حدی نبود که با سرعت اقدام به بازگشایی کوچه‌ها و معابر کند، در چنین شرایطی استاندار با حضور در ستاد مدیریت بحران و بررسی شرایط و امکانات، از ارتش و سپاه درخواست کمک کرد که خوشبختانه این نهاد‌ها مانند همیشه با تجهیزات و نیروهای خود به کمک شتافتند.
آرد مورد نیاز نانوایی‌ها پیش از برف تأمین شده بود
«جمال صالحی» مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان نیز به «ایران» گفت: در تاریخ 27 دی‌ماه آرد مورد نیاز همه شهرها و روستا‌ها تأمین شده بود و در داخل نانوایی‌ها موجود بود و این مشکل به‌وجود آمده دو دلیل مشخص داشت؛ یکی مسدود بودن راه‌های بین شهری و دیگری یخ‌زدگی و مسدود شدن معابر و کوچه‌ها. سهمیه آرد شهر سنندج روزانه 2 هزار و 500 کیسه معادل 100 تن است که در 600 نانوایی پخت می‌شود که در حال حاضر نیز معادل 8 روز از سهمیه بهمن ماه به نانوایی‌ها تحویل داده شده و این روند ادامه دارد. مردم در صورت هر گونه صف یا کمبود آرد در نانوایی‌ها می‌توانند با شماره‌هایی که از طریق صدا و سیما و نصب در نانوایی‌ها در اختیارشان است تماس گرفته و شکی نداشته باشند که هیچگونه مشکلی در تأمین آرد مورد نیاز استان وجود ندارد.
مردم بیش از نیاز نان خریدند
از سوی دیگر «جمال امینی» نایب رئیس اتحادیه خبازان سنندج هم در پاسخ به این شایعه که در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه برخی نانوایی‌ها با کمبود آرد مواجه بوده‌اند به «ایران» گفت: این فقط یک شایعه بود زیرا تمام نانوایی‌ها به قدر نیاز آرد داشتند و مشکل این بود که به‌دلیل یخ‌زدگی سطع کوچه‌ها و خیابان‌ها مردم در ساعت عرف خرید نان مراجعه نکردند و بیشتر خرید نان را به بعد از ساعت 11 موکول کردند؛ ازسوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، خانواده‌ای که فرضاً هرر وز مصرف‌اش در حد 5 نان است به یکباره درخواست 50 عدد نان می‌کرد و صف‌هایی که به این دلیل شکل می‌گرفت جو روانی ناشی از کمبود آرد را دربین مردم به‌وجود آورده بود. به هر جهت نانوایان سنندج با هماهنگی صورت گرفته از طریق استانداری و برای اینکه مردم مشکلی بابت تأمین نان نداشته باشند روز جمعه چند شیفته کار کردند و آنهایی هم که تعطیل بودند پای کار آمدند و اقدام به پخت نان کردند.
ارتفاع برف در لرستان به 6 متر رسید
لرستان نیز دیگر استانی بود که در چند روز گذشته بارش برف زمستانی، شهر‌ها و روستاهای آن را سپید پوش کرد و از آنجا که در این استان کوهستانی گردنه‌های برفگیر بسیاری نیز و جود دارد ارتفاع برف در گردنه‌های این استان حتی به 6 متر نیز رسید. «مهدی پازوکی» مدیر کل مدیریت بحران لرستان در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: ارتفاع برف در گردنه «گله بادوش» الیگودرز به شش متر رسید که با بهتر شدن شرایط جوی بازگشایی آن از روز جمعه آغاز شده است.در دیگر گردنه‌های راه‌های ارتباطی الیگودرز و ازنا نیز ارتفاع برف در حد 4 تا 5 متر بود و دما در الیگودرز به منفی 20 درجه رسید. وی افزود: از آنجا که فعالیت سامانه بارشی اخیر در لرستان همراه با کولاک و بوران  بود، کار باز گشایی راه‌های مسدود شده روستایی بسیار مشکل بود و صبح روز جمعه تا ظهر روز جمعه از یکهزار و 363 راه روستایی مسدود شده به علت برف 210 راه بازگشایی شد و تلاش‌ها برای بازگشایی دیگر راه‌های روستایی استان همچنان ادامه دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه بارش سنگین برف موجب قطع برق 62 روستا و قطع آب 4 روستا شده بود تصریح کرد: دیروز صبح برق 15 روستا وصل شد و رفع مشکل برق‌رسانی به روستاهای دیگر هم ادامه داشت.
انسداد 300 راه روستایی آذربایجان شرقی
«محمد باقر هنر بر» مدیر کل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: مردم از بارش برف در استان خوشحالند و خدا را شاکرند. وی افزود: در 72 ساعت گذشته آذربایجان شرقی در همه شهر‌ها و روستا‌ها بارش برف داشته و ارتفاع برف در مرند به 45 سانتیمتر رسیده که بی‌سابقه بوده است. وی افزود: تا صبح روز جمعه بیش از 500 راه روستایی در استان مسدود بود که از روز گذشته تلاش‌ها برای بازگشایی شروع شده است.
راه‌های ارتباطی برفگیر را کنترل شده مسدود کردیم تا تصادفی رخ ندهد
«فرهاد مهریاری» مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیر با اشاره به اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته 7 هزار راهدار در راه‌های ارتباطی 18استان مشغول برف‌روبی و خدمات‌رسانی به مردم بودند به «ایران» گفت: ارتفاع برف در راه‌های ارتباطی چند استان از جمله لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و
آذر بایجان غربی از یک متر فراتر رفته بود و در برخی مناطق نیز به چند متر می‌رسید. وی افزود: با وجود این خوشبختانه با اعمال محدودیت‌های کنترل شده توانستیم از بروز تصادفات جاده‌ای ناشی از برف جلوگیری کنیم. به گفته وی در روز گذشته هنوز برخی شریان‌های ارتباطی کشور به‌دلیل سیل و برف سنگین مسدود بود.
در این هفته بارشی نداریم
در همین حال «صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: روز گذشته، جمعه در ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور شاهد بارش‌های پراکنده در استان‌های خراسان رضوی و شمالی بودیم اما بارش سنگین برف را در استان‌های گلستان و غرب مازندران داشتیم که برای آن هشدار نارنجی صادر شده بود. وی خاطرنشان کرد: تا پایان هفته جاری سامانه بارشی به کشور وارد نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: راه های ارتباطی آذربایجان شرقی بارش سنگین برف ارتفاع برف برخی مناطق مدیریت بحران درجه سلسیوس راه روستایی نانوایی ها روز گذشته برف سنگین مسدود شده بارش برف روز جمعه متر رسید استان ها زیر صفر راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز (۱۰ اردیبهشت) و تشدید فعالیت آن طی فردا (۱۱ اردیبهشت) خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی از غرب کشور بارش در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری آغاز خواهد شد.

ایسنا نوشت: وی اضافه کرد: سه شنبه (۱۱ اردیبهشت) بارش در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور ادامه خواهد داشت. چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) بارش در نیمه جنوبی کشور تشدید می‌شود و در شمال غرب و غرب رگبار پراکنده رخ خواهد داد. پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) گستره بارش تمام مناطق کشور به جز سیستان و بلوچستان را فرا خواهد گرفت.

ضیاییان ادامه داد: در دو روز آینده در شرق کشور به ویژه منطقه زابل در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۱ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، وزش باد در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌ چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) قسمتی ابری تا ابری و وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا بندرعباس با دمای ۳۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۳ و ۵ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • پیش بینی هواشناسی؛ بارش شدید باران در 15 استان کشور، از امروز تا جمعه
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • ورود سامانه بارشی / تداوم بارش در استان‌های غربی
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی چهار روز آینده/ بارش باران و رعد و برق در این نقاط
  • گزارش هواشناسی ۱۱ اردیبهشت؛ تداوم بارش در استان‌های غربی کشور
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان است
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه