جشنواره فیلم فجر ۴۰ موقعیتی تازه برای نسل جوان سینما
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۷۴۰۸
چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذار از موجهای اصلی بیماری کرونا و ادامه واکسیناسیون در سطح کشور بهمن ماه سال جاری میزبان فیلمسازان و مخاطبان خواهد بود.
خبرگزاری میزان – چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذار از موج های اصلی بیماری کرونا و ادامه واکسیناسیون در سطح کشور بهمن ماه سال جاری میزبان فیلمسازان و مخاطبان خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جشنواره پس از رکورد بیش از دو سینما به نوعی مهمترین رویداد این عرصه هنری پس از کاهش میزان ابتلا به بیماری کرونا و همچون تعطیلی گاه و بی گاه سالنهای سینما است، سینمایی که نزدیک به سه ماه گذشته به ثبات خوبی رسیده و توانسته در عرصه اکران و فروش موفقیت های چشمگیری را برای خود رقم زند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیداما از نکات مهم و اصلی این دوره از جشنواره فیلم فجر که به گفته سینماگران دوره بلوغ آن در چهل سالگی است، می توان به حضور پررنگ سینماگران جوان اشاره کرد، فیلمسازانی که توانستند با آثار خود رنگ و بویی تازه به فهرست آثار چهلمین دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور ببخشند.
طبیعتا حضور پرتعداد و پرنگ جوانان در میان آثار حاضر در این دوره از جشنواره نشان دهنده ریسک پذیری و همچنین امید به آینده دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر است، دبیرخانه ای که ترجیح داده امسال تمام قد از سینماگران جوان و کار اولی حمایت کرده و به امید کشف استعدادهای شگرف در عرصه فیلمسازی در ژانرهای متنوع و مختلف میزبان فیلمسازان باشد.
البته این جوانگرایی مختص به کار اولی ها نیست، بلکه می بینیم که این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد حضور فیلم دومی های فراوانی نیز هست، کارگردانانی که در عین جوانی توانسته اند جای پای محکمی در عرصه فیلمسازی ایران برای خود دست و پا کنند.
همچنین حضور چهره های با سابقه و پیشکسوت توانسته تا این دوره از جشنواره فیلم فجر را به محلی برای رقابت باسابقه ها و جوانان تبدیل کند. حضور چهره های شاخص فیلمسازی باعث می شود تا جشنواره در عین حال از بدعت جوانان و تجربه پیشکسوتان بهره ببرد.
همچنین نکته مهم دیگر این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون شک حضور آثار در ژانرهای مختلف است، اتفاقی که در سالهی پیشین این جشنواره کمتر رخ داده بود.
امسال و در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر مخاطبان شاهد حضور آثاری در سینمای دفاع مقدس، سینمای تاریخی، سینمای سیاسی، سینمای ورزشی، سینمای اکشن و سینمای اجتماعی هستند، اتفاقی که طی سالهای گذشته اکثرا به آثار مربوط به سینمای اجتماعی اختصاص داده شده بود.
چهلمین جشنواره فیلم فجر می تواند آغازی بر ظهور و بروز کارگردانان و فیلمنامه نویسان جوان باشد، کارگردانانی که می توانند با ارائه محصولی با کیفیت و دریافت جوایز در جشنواره آینده سینمای کشور در گیشه را نیز تامین و تضمین کنند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر نسبت به سایر ادوار خود تغییرات عمده ای داشته است، شاید در نگاه اول این ریسک بالا از سوی برخی منتقدین رد و یا منفی شمرده شود اما آنچه مسلم است اینکه این جشنواره در مسیری پا گذاشته که شاید پیش از آن هیچ دبیرخانه و دبیری به سمت آن نرفته بود. این رودیداد مهم سینمایی بهمن ماه سال جاری برگزار می شود و امید است که با این نگاه تازه بتواند تغییری عمده بر بدنه سینمای کشور وارد نماید.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما جشنواره فیلم فجرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما جشنواره فیلم فجر دوره از جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»