Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@10:31:03 GMT

برگزاری همایش ملی ایران و همسایگان

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۷۴۶۲

برگزاری همایش ملی ایران و همسایگان

دبیر کمیته اجرایی همایش ملی ایران و همسایگان از برگزاری این همایش ملی با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر صفوی و وزرای امور خارجه و اقتصاد خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، سید حمزه صفوی با اعلام این خبر اظهار کرد: این همایش ملی با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس همایش، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و شیخ الاسلامی معاون وزیر و رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه دوشنبه ۴ بهمن در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی افزود: در این همایش ۸ پنل تخصصی با موضوعات ایران و سیاست همسایگی، ایران و جبهه مقاومت، ترتیبات امنیتی منطقه ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، مباحث زیست محیطی ایران و همسایگان، کریدورهای تجاری و... برگزار می شود. دبیر کمیته اجرایی همایش ملی ایران و همسایگان گفت: از دو سال قبل یک دغدغه مشترک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام وجود داشته است مبنی بر اینکه ما نیاز داریم به یک چارچوب مشخص و یک نظام حکمرانی به نام سیاست همسایگی بپردازیم. وی با اشاره به جلسات و برنامه‌های علمی مشترک میان دو مرکز اظهار کرد: پس از برگزاری حدود ۴۵ نشست علمی و بیش از ۲۵ مصاحبه علمی با نخبگان، در گام بعدی بحث همایش ملی ایران و همسایگان مطرح شد و تا امروز حدود ۲ سال است که با دادن فراخوان و دعوت از دانشگاه‌های مطرح کشور و اندیشکده‌هایی که روی این موضوع کار کردند، همایش را پیش بردیم و این همایش به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام ۴ بهمن برگزار خواهد شد. صفوی با اشاره به برگزاری پیش نشست‌های همایش ملی ایران و همسایگان ادامه داد: تاکنون با حمایت دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس،   دفاع ملی، جامع امام حسین(ع)، فردوسی مشهد و دانشگاههای گیلان و مازندران، قبل از برگزاری همایش بیش از ۱۰ پیش‌نشست تخصصی برگزار شده است. مدیرعامل مرکز آینده پژوهی جهان اسلام با تأکید بر اینکه این همایش، یک رویداد کاربردی است، خاطرنشان کرد: خروجی نشست‌ها و پنل ها و سخنرانی های همایش و کار فشرده ای که طی ۲ سال گذشته انجام گرفته، به پیشنهادهای سیاستگذارانه‌ برای کمک به نهادهای اجرایی و کمک به شکل‌گیری سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد. وی افزود: هدف نهایی ما شکل‌گیری نظام سیاست همسایگی برای کشور است که این هدف با مشکلات متعددی از جمله مفهوم‌سازی روبه‌رو است که امیدواریم در این همایش حل شود. دبیر کمیته اجرایی همایش ملی ایران و همسایگان در تشریح الزامات سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست همسایگی باید به عنوان یکی از اولویت‌های ساختار سیاست خارجی ایران تلقی شود. این تلقی و برداشت، الزاماتی را با خود همراه خواهد داشت که مهمترین آن پرهیز از شعارگرایی و حرکت به سمت عمل‌گرایی است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه چنین حرکتی بدون شکل‌گیری سند بالادستی سیاست همسایگی ایران ثمربخش نیست، پیشنهاد کرد تدوین سند بالادستی سیاست همسایگی برای ایران در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد و بر اساس آن یک نقشه راه تدوین شود. انتهای پیام منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: همایش ملی قالیباف همایش ملی ایران و همسایگان سیاست همسایگی مرکز مطالعات امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۷۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر گفت: به منظور تدقیق نقطه‌نظرات سیاستی درباره زبان و ادبیات فارسی، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل داده‌ها و گزاره‌های سیاستی در این حوزه اختصاص یافته است.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: در گزارش "درآمدی بر سیاست‌گذاری زبان و ادبیات فارسی" به مساله سیاست‌گذاری زبانی در گستره ملی و فراملی پرداخته شده است.

اصغری گفت: این گزارش در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه به سیاست‌پژوهی در این عرصه بپردازد و ضمن تلاش برای اجتناب از بزرگنمایی و اسطوره‌پردازی، نگاهی واقع‌بینانه به مساله زبان داشته باشد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان ارتباط چندانی با شعر و ادبیات فارسی ندارند و بیش از دو سوم از افراد بالای ۱۸ سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند. همچنین چیزی حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفتگو‌های روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

مدیر مرکز رصد گفت: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند، این درحالی‌ست که تنها ۱۴ درصد از مردم ایران شاهنامه دارند؛ این نشان از جایگاه بالاتر شعر و اندیشه حافظ در فرهنگ عمومی ایرانیان دارد.

اصغری افزود: در این گزارش رصدی، به پیشینه سیاست‌گذاری زبان فارسی در ایران، بازیگران و اسناد سیاستی این حوزه، تجربیات جهانی و سیاست‌گذاری در کشور‌های دیگر، آسیب‌شناسی سیاست‌های زبانی جمهوری اسلامی و در نهایت ارائه سرفصل‌هایی برای ارتقاء و اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در دیواندره
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • برگزاری همایش پیاده روی در طبیعت بهاری
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد