Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با عطاء‌الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم معارف دینی خود را با مقام عمل پیوند دهیم علاوه بر حل مشکلات و رفع چالش‌ها، خود این مبانی در بین مخاطب نیز جاذبه‌های بیشتری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه، در خیلی از زمینه‌ها، چیزی را عرضه می‌کنیم که مخاطب به آن احساس نیاز نمی‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری بین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری همدیگر، خلاء‌ها و نیازها را شناسایی و با همفکری و تعامل، داشته‌های خود را برای رفع این نیازها به هم پیوند دهیم. 

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه تحقیقات و آموزش‌های ما باید هدفدار و جهت‌دار شود، گفت: اکنون محققان و فارغ التحصیلانی در رشته‌های مختلف در دوره دکتری تربیت می‌شوند، ولی زمینه به کارگیری آنها برای رفع نیازهای نظام فراهم نیست. باید از ظرفیت نیروی انسانی و محتوای غنی تولید شده در حوزه‌های علمیه به مراتب بیشتر از این استفاده شود.

وی همچنین یکی از مشکلات فعلی کشور را فاصله میان تئوری و عمل دانست وگفت: در مقام عمل باید با نیازها و چالش‌ها آشنا شویم و محقق و پژوهشگر ما، باید متن جامعه را درک کند و برای آسیب‌ها و نیازها تحقیق کند. همانگونه که در مباحث فقهی، موضوع‌شناسی تعیین می‌کند که حکم چه باشد و سوال به هر طریقی که باشد مجتهد نیز به همان شیوه جواب می‌دهد، باید واقعیت‌های روز جامعه را بشناسیم و بر اساس آنها، سوال، پرسش و تحقیق کنیم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم هیأت امنای موسسه، بر انجام تحقیقات کاربردی، حضور فقه با معنای عام خود در همه عرصه‌های اجتماعی و غنی سازی فقه معاصر، تاکید کردند. فقه معاصر همین مسائل مبتلابه و عینی متن جامعه است، بنابراین ما طبق پیوست حکم، موظف هستم تحقیقات و آموزش های خود را در مسیر رفع مشکلات کشور جهت دهیم و در این راستا نیاز به همکاری با مراکزی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها داریم.

عطا الله رفیعی آتانی نیز در این جلسه بیان داشت: فلسفه علوم انسانی، مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ...  حل مسائل زندگی است و به این معناست که می خواهیم یک روشی به وجود آید که با نگاه دینی مسائل زندگی را حل و فصل کنیم.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان گفت: شرایط کشور امروز حساس و پرمسأله است؛ هر چند با چالش‌های زیادی مواجه هستیم ولی برای اندیشه دینی یک فرصت مهمی ایجاد شده است که قدرت خود را در این عرصه‌ها نشان دهد.

رفیعی آتانی بیان داشت: امروز ما در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و اجرا، به  پشتیبانی فکری برای عمل نیاز داریم، اقتضای ذاتی این شرایط آن است که حوزه‌های علمیه و پشتیبانان فکری نظام، با تمام توان و قوت خود به کمک اهل عمل، بشتابند.

وی با اشاره به هماهنگی میان ارکان نظام در شرایط کنونی گفت: امروز دست مسئولان نظام به سمت حوزه‌های علمیه، موسسات و مراکزی که امکانات فکری در اختیار دارند، دراز است و به تک‌تک تصمیاتی که گرفته می‌شود می‌توانندکمک فکری کنند. همه کسانی که به نوعی در در فرآیند تصمیم‌گیری کشور دخالت دارند، باید از پشتیبانی فکری، معارف و دانش دینی بهره‌مند باشند.

وی با اشاره به اینکه در برخی زمینه‌ها، احساس می‌شود که ما کوتاهی کردیم، گفت: ما حتی به پرسش‌های اساسی که در این عرصه‌ها نیاز است، پاسخ نداده ایم، مثلا، در آستانه برنامه هفتم توسعه، نمی‌دانیم از نظر مبانی فکری، پیشرفت کشور را با چه شاخصه‌ای باید بسنجیم، و بگوییم مسیر کشور به سمت پیشرفت است و یا نه؟

او ادامه داد: دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید شما با چه ملاکی باید این تخصیص‌ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ اکنون تکلیف ما روشن نیست که دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و ... دخالت کند و یا چقدر می‌تواند دخالت کند، ما برای این سوالات پاسخ می‌خواهیم.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص نیست که فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ تکلیف را روشن نمی‌کنیم که آیا بهره‌ای که در سیستم بانکی هست همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده‌است؟ تکلیف کسی که قرار است در این حوزه‌ها سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کند، معلوم نیست.

وی افزود: اساسا مسئولیت دولت جهت تحقق عملی و تعیین احکام شرعی در جامعه چیست؟ اساسا با چه ملاک‌هایی می‌توان میزان پیشرفت دینداری در جامعه را ارزیابی و اندازه‌گیری کرد؟ یا سوال مهمی نظیر مبانی و دلایل وظایف فراملی در جمهوری اسلامی، پاسخ جدی و بنیادین طلب می‌کند.

وی از مدیران موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) درخواست کرد: این موسسه در مورد پرسش‌هایی که پاسخ‌های آن به نظام تصمیم گیری و قانون‌گذاری در کشور کمک کند، کمک فکری کند و معارف ما برای پاسخ دادن به پرسش های سیاست‌گذاران فراروی شود.

وی با بیان اینکه امروز به جای مطالبه‌گری باید به سمت عمل کردن برویم، گفت: در شرایطی که تمام ارکان کشور در اختیار یک رویکرد اصیل انقلابی و بنیادین قرار گرفته است، نباید فرصت را از دست بدهیم و در نقاط آغازین کار بمانیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مؤسسه امام خمینی آموزشی پژوهشی امام خمینی رفیعی آتانی پژوهش ها عرصه ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۱۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به مصرف برق ۳۲ هزار مگاواتی سامانه های‌سرمایشی در دوره گرم سال، آن را معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیونی عنوان کرد و گفت: ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ۸۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ۳ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخشهای تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (۵.۷ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که با توجه به رشد یک تا ۲ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته وی، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات خبر داد که به دلیل‌عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق سامانه های‌سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل که طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و۸۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، تاکید کرد: توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود می‌شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحدهای حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

رجبی مشهدی مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی عنوان کرد که باید طی زمان‌بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

بازنگری در قراردادها با توجه به نقش برجسته بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت برق، تعامل با مراکز قضایی و انتظامی و تبادل تجارب دفترهای حقوقی با یکدیگر از دیگر نکات مورد تاکید مدیرعامل توانیر در این نشست بود.

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند
  • ویژگی یک استاد نمونه، همیشه شاگرد خوب بودن است
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی