Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست این قدرت را دارد که صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد کند. این امر به ویژه در دوران پاندمی صدق می‌کند زیرا بعضی از افراد اطلاعات غلطی در مورد کووید ۱۹، واکسن‌ها و سیاست منتشر می‌کنند. در حالی که تشخیص و گزارش اخبار جعلی دشوار است، الگوریتم‌های هوشمند اکنون این کار را آسان‌تر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای جلب توجه مردم به خطرات اطلاعات نادرست، شهر پراگ از اِلمانی موسوم به «دید باز» رونمایی کرد. این اثر بخشی از پروژه "هنر برای شهر" پایتخت است که از هنر معاصر در فضاهای عمومی حمایت می‌کند.

اینستالیشن «دید باز» شبیه یک لامپ است و نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات نادرست ما را احاطه کرده است. "دید باز" زمانی که فعالیت جدیدی در رابطه با اشاعه اطلاعات نادرست در وب‌سایت‌های به اصطلاح "زرد" انجام می‌شود، هشدار دریافت می‌کند. در این هنگام، اینستالیشن شروع به سوسو زدن می‌کند و برای لحظاتی تاریک می‌شود.

این اثر هنری تأثیر اخبار جعلی بر ذهن و رفتار مردم را نشان می‌دهد. به این معنا که با تسلیم شدن در برابر هجوم اطلاعات نادرست و تأیید نشده، دید ما نیز نسبت به دنیای اطراف تغییر خواهد کرد و جنبه‌های متفاوت یک موضوع را متوجه نخواهیم شد.

محل نصب «دید باز»  با دقت انتخاب شده است. این اثر هنری بیرون از کتابخانه شهرداری نزدیک به تالار شهر پراگ و سایر مؤسسات مهم اجتماعی و فرهنگی نصب شده است. به عبارت دیگر، "دید باز" در جایی آویزان است که انبوهی از اطلاعات آرشیو شده با امور جاری در تضاد است.

اگرچه می‌توان در هر زمانی از روز این اینستالیشن را مشاهده کرد، اما توصیه می‌شود زمانی که هوا تاریک است، به دیدن «دید باز» بروید.

«دید باز» تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ در خارج از کتابخانه شهرداری برای کل سال باقی خواهد ماند.

کد خبر 651948 برچسب‌ها کلانشهر دسترسی و آزادی اطلاعات اطلاعات شهر مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کلانشهر دسترسی و آزادی اطلاعات اطلاعات شهر مدیریت شهری اطلاعات نادرست اخبار جعلی دید باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب خبر فوت پزشک طرحی در جاسک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ غلامعلی جاودان گفت: این خبر که این روز‌ها در فضای مجازی منتشر شده نادرست است و فوت ایشان در تهران و در زمان مرخصی رخ داده است.

وی افزود: انتشار خبر فوت این پزشک طرحی، موجب ایجاد شایعات و نگرانی‌هایی در بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی، مردم و جامعه پزشکی شده است.

بیشتر بخوانید: واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده محترم ایشان و جامعه پزشکی، از رسانه‌ها و سایر افراد جامعه تقاضا کرد اخبار را از منابع موثق و معتبر دریافت کنند و از انتشار خبر‌های نادرست و شایعات خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • خط حزب‌الله ۴۴۲ | شعله‌ای در دل تاریکی
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • تکذیب خبر فوت پزشک طرحی در جاسک
  • هشدار تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان
  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • اقدام کمیسیون اروپا علیه فیس بوک و اینستاگرام
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید