Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میان تنش ها میان آمریکا، روسیه و اوکراین و ادعای واشنگتن مبنی بر در پیش گرفتن دیپلماسی، ارتش آمریکا ناوگروه ضربتی "یو اس اس هری اس ترومن" را برای شرکت در رزمایش دریایی ناتو به دریای مدیترانه اعزام کرد.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از تارنمای خبری هیل، رزمایش دریایی "نپتیون استرایک ۲۲" که قرار است روز دوشنبه آغاز شود تا چهارم فوریه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان کربی سخنگو وزارت دفاع آمریکا گفت: این رزمایش توانایی ناتو در ادغام قابلیت های پیشرفته حمله دریایی از یک ناوگروه جهت حمایت از بازدارندگی و توانایی های دفاعی این اتحاد را نشان خواهد داد.

وی افزود که این ناوگروه ضربتی، همراه با چندین متحد دیگر ناتو، در رزمایش های هماهنگ دریایی، آموزش جنگ ضد زیردریایی و آموزش حملات دوربرد شرکت خواهند کرد.

سخنگوی پنتاگون همچنین مدعی شد این رزمایش از سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و پاسخی به افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای با اوکراین نیست.

با وجود این اظهارات، رزمایش مزبور در تارنمای رسمی ناتو، در فهرست رزمایش های برنامه ریزی شده برای سال جاری قرار ندارد.

همزمان خبرگزاری تاس اعلام کرد که محموله نخست کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شامل تن انواع تسلیحات و مهمات وارد کی یف شد.

سفارت آمریکا در اوکراین نیز در توییتی نوشت: ارسال محموله کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین نشانه عزم واشنگتن برای کمک به تقویت توانمندی دفاعی اوکراین است.

سال گذشته، آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.

انگلیس نیز اعلام کرد سلاح های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای  ارائه آموزش های لازم به این کشور اعزام می کند.

انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد.

تارنمای پولیتیکو نوشت: آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.

استونی، لتونی و لیتوانی هم روز جمعه (اول بهمن) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند، آماده اند در صورت موافقت آمریکا موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی ساخت این کشور را برای اوکراین ارسال کنند.

سه کشور همچنین عنوان کردند پس از اخذ مجوز واشنگتن، موشک های جاولین (موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر قابل حمل و شلیک توسط نفر پیاده) و استینگر (موشک زمین‌به‌هوای آمریکایی قابل حمل توسط نفر با سیستم هدایتی گرمایاب) را ارسال خواهند کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدامات اعلام کرد که روسیه نگران اعمال تحریک آمیز در شرق اوکراین با حمایت کشورهای غربی است.

وی گفت: متاسفانه اخباری که اخیرا از رسانه ها و سازمان های رسمی به دست می آید، نشان می دهد که نگرانی ما در این باره درست است. چند روز است که انگلیس با هواپیماهای ترابری نظامی تسلیحات به اوکراین ارسال می کند.

به گفته این مقام روسی، بر اساس اطلاعات موجود، قرار است جنگ افزارهای ویژه ضدتانک به اوکراین تحویل شود که در جنگ های شهری بکار گرفته می شود و مربیان نظامی غربی این گونه نبردها را به نظامیان اوکراینی در میدان نظامی یاروسلافسک در استان لووف در غرب این کشور آموزش می دهند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعای غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اوکراین ارسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین

 

 به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که رزمایش نیروهای موشکی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در حال آماده سازی است، به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و برخی مقامات انگلیسی و آمریکایی در مورد احتمال اعزام نیرو از کشورهای غربی به اوکراین مربوط است.

او در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مانور موشکی روسیه با چه تهدیداتی مرتبط است، گفت: «مسلماً صحبت بر سر اظهارات آقای ماکرون و نمایندگان دولت بریتانیا است. و اگر اشتباه نکنم، یک سناتور آمریکایی نیز به آنها ملحق شده و آنها از آمادگی و حتی قصد اعزام نیروهای مسلح به اوکراین، یعنی افشای واقعی حضور سربازان ناتو در مقابل ارتش روسیه صحبت کردند.»

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که این یک دور کاملاً جدید و بی سابقه از تلاش برای تشدید تنش است  و اظهارات بی سابقه سیاستمداران غربی در مورد آمادگی آنها برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین مستلزم توجه و تدابیر ویژه است.

 

پسکوف همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که وزارت دفاع روسیه در حال بررسی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد فرانسه سربازان لژیون خارجی خود را به اوکراین فرستاده است یا خیر.

این واقعیت که گروهی از نیروهای نظامی فرانسوی در نبردهایی با واحدهای روسی در دونباس شرکت دارند، چند روز قبل توسط استفان برایان، دستیار سابق معاون وزیر دفاع ایالات متحده مطرح شد.

سخنگوی کرملین یادآور شد: در این رابطه، ابتدا باید درک کنید که این اطلاعات تا چه اندازه درست است. گزارش‌هایی وجود دارد که مقامات نظامی ما در حال بررسی آنها هستند. ما اخیرا شاهد دور جدیدی از تنش هستیم که توسط رئیس جمهور فرانسه آغاز شد و مسلماً این همه لفاظی بسیار خطرناک است.

کرملین اتهام مبنی بر آمادگی روسیه برای خرابکاری در اروپا را بی اساس خواند

دیمیتری پسکوف همچنین تاکید کرد که اتهامات مطرح شده توسط روزنامه فایننشال تایمز درباره آماده سازی ادعایی روسیه برای خرابکاری در اروپا کاملاً بی پایه و اساس است.او به خبرنگاران گفت: این مطلب جدی به نظر نمی‌رسد و اتهامات بی اساس با دلیل و بدون دلیل علیه مسکو در حال افزایش و تشدید است. تقریباً ما با این روحیه با چنین گزارشاتی برخورد می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • لیتوانی: طرحی برای اعزام سربازانمان به اوکراین داریم
  • مسکو: نیروهای فرانسوی را هدف قرار می‌دهیم
  • دستور کار نشست آینده ناتو: نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی‌شود
  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین
  • تمرین دفع حملات خارجی در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند