Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر اقدامی که باعث شود روند رفع تحریم‌های ظالمانه دشوارتر گردد یا به تعویق بیفتد مصداق خودزنی است و سنخیتی با اهداف ایران در وین ندارد.

به گزارش قدس آنلاین، شبکه خبری «ان‌بی‌سی» در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای اثرگذاری بر فضای مذاکرات وین مدعی شده به نقل از چند منبع گمنام ادعا کرده که روسیه در هفته‌های اخیر پیشنهاد یک توافق موقت را داده که شامل کاهش تحریم‌ها در ازای توقف برخی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعاتی بعد از انتشار این خبر یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با  تصریح کرد که طرح توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و تیم ایرانی همچنان به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکاست. البته خود ان‌بی‌سی هم گزارش داده بود تهران این پیشنهاد برای توافق موقت را نپذیرفته است.

از زمان آغاز گفت‌وگوها در وین این چندمین باری است که کشورهای غربی به جای برداشتن گام‌های عملیاتی برای باز کردن قفل مذاکرات از کلیدواژه «توافق موقت» در کنار کلیدواژه‌های دیگری مانند «محدودیت زمانی»، «زمان گریز»، «اضطرار در مذاکرات» و «بازگشت همزمان به برجام» برای فضاسازی روانی پیرامون مذاکرات استفاده می‌کنند. 

درباره «توافق موقت» دو مسئله قابل بررسی است. نخست اینکه، چرا طرف‌های غربی و به خصوص آمریکایی‌ها مرتباً روی پیشنهاد «توافق موقت» مانور می‌دهند و دوم اینکه، چرا چنین ایده‌ای هیچ سنخیتی با اهداف ایران از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ندارد و به همین دلیل مورد قبول قرار نگرفته و قرار نخواهد گرفت.

درباره سوال نخست، بایستی این نکته را مد نظر داشت که طرف‌های غربی در شرایطی اکنون در مذاکرات حضور دارند که عملاً اهرم‌های فشار خود بر تیم مذاکره‌کننده ایران را از دست داده‌اند. دولت سیزدهم جمهوری اسلامی با اولویت دادن به خنثی‌سازی تحریم‌ها (به جای رفع تحریم‌ها)، تعریف پیوست اقتصادی برای مسائل سیاست خارجی و شکل‌دهی به پیوندها و پیمان‌های دوجانبه، «فشار حداکثری» را تا حد زیادی از کار انداخته و امکان مانور بر روی آن را از طرف مقابل سلب کرده است.

مثلاً خبرگزاری رویترز، روز جمعه گزارش داد چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره دولتی در شهر بندری ژان جیانگ در جنوب این کشور تخلیه کرده. علاوه بر این، «محمد حسینی»، معاون رئیس‌جمهور ایران چند هفته پیش گفت که از اسفندماه ۱۴۰۰ یعنی حدود یک ماه دیگر فروش نفت ایران به میزان قبل از تحریم‌های دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌رسد. او گفته است «فروش نفت و منابع ارزی اینک بهتر شده و کارها در حال رونق گرفتن است».

بدیهی است طرف‌های غربی برای اینکه بتوانند از مسئولیت رفع واقعی و موثر تحریم‌ها شانه خالی کنند دنبال آن هستند که اهرم‌های فشار ایران را از بین ببرند و یا آن را کُند کنند. از نگاه غربی‌ها «توافق موقت»، همان ساز و کاری است که می‌تواند این هدف را محقق کند. این مسئله حتی در خبر ان‌بی‌سی هم مورد تصریح قرار گرفته است: «کارشناسان و مقام‌های سابق می‌گویند برای ایران، توافق موقتی که باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شود اهرم فشار تهران را در مذاکرات گسترده‌تر از بین خواهد برد.»

مضاف بر این، شواهد مختلف در حال حاضر حاکی از آن هستند که مانورهای رسانه‌ای آمریکایی‌ها در موضوعات مختلف از جمله در مسئله «توافق موقت» انعکاسی از عدم اراده آنها برای انجام اقدامات واقعی در جهت رفع موثر تحریم‌ها، در سایه مشکلات جدی پیش روی واشنگتن برای بازگشت به برجام است. 

اختلافات داخلی میان حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر برجام، ضرورت هماهنگی دیدگاه‌ها با رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی و پیچیده کردن رفع تحریم‌ها از طریق تقسیم آنها به بخش‌های «ناسازگار» و «سازگار با برجام» بخشی از مهم‌ترین موانعی هستند که باعث تعلل طرف آمریکایی در گفت‌وگوها شده‌اند.

در چنین شرایطی بایدن با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به یک دستاورد نمایشی مانند «توافق موقت» نیاز دارد تا از طریق آن بتواند بدون مواجه شدن با فشارهای جمهوری‌خواهان در این خصوص که با رفع تحریم‌ها به ایران امتیاز داده به اهداف انتخاباتی‌اش دست پیدا کند.

درباره سئوال دوم، مشخص است که هر اقدامی که باعث شود روند رفع تحریم‌های ظالمانه دشوارتر شود یا به تعویق بیفتد مصداق خودزنی است و سنخیتی با اهداف ایران در وین ندارد. در شرایطی که اقتصاد ایران راه‌های تنفس و بازگشت به حیات عادی خودش را پیدا کرده ایده توافق موقت مثل خالی کردن سلاح خودی از خشاب و تقدیم آن به دشمن است. 

علاوه بر این، جمهوری اسلامی با پذیرش «توافق موقت» عملاً این پیام را به طرف مقابل ارسال خواهد کرد که فشار تحریم‌ها به اندازه‌ای بوده که ایران حاضر به عقب‌نشینی از خواسته به حق و منطقی‌اش مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها شده است، آن هم در زمانی که بدترین آثار تحریم‌ها پشت سر گذاشته شده است.

منبع: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای علی باقری رفع تحریم ها توافق موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)

امام صادق علیه‌السلام ضمن آنکه بحث و درس‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانه‌ای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنه‌ای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیه‌السلام یکی از پر تنش‌ترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب می‌شود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنش‌های سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.

در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنه‌ای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیت‌‌بخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین می‌رسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی می‎کرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.

افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سال‌های پایانی حکومت بنی‌امیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنی‌امیه دست به قیام‎های متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژه‌‏ای برخوردار بود؛ از مهم‌ترین این قیام‌ها می‌‏توان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.

تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)

در چنین شرایطی است که امام صادق علیه‌السلام ضمن آنکه بحث و درس‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانه‌ای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌پرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره می‌کردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان می‌پرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دسته‌ای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنه‌های آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.

عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولت‌ها فرصت حکومت می‌دهد؟

در ادامه سه نمونه از این احادیث را می‌خوانیم:

امام صادق علیه السلام درباره خصوصیت‌های ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینه‌ای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»

همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ‏ آدَمُ‏ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ‏ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آن‌کسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج‏1، ص221)

یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ‏ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِی‏ءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس‏»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا می‌رسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص645)

تمام این دست از احادیث تنها گوشه‌ای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کم‌ترین آسیب سپری کنند.

یادداشت: سعید شیری

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • خنثی‌سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در ایران روی آنتن شبکه یک سیما
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • ویدیوی لو رفته جو بایدن؛ توافق قریب الوقوع با ایران؟!
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟