Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@06:47:15 GMT

ذخیره سازی ۲۰ میلیارد مترمکعب آب در سدها

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۲۸۲۵

ذخیره سازی ۲۰ میلیارد مترمکعب آب در سدها

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور از ذخیره سازی ۲۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، فیروز قاسم زاده اظهار کرد: سامانه اطلاعاتی سدهای کشور نشان می‌دهد تا تاریخ ۲ بهمن سال آبی جاری (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در حدود ۲۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: میزان ذخایر سدها نشان از کاهشی در حدود ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته است.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور ادامه داد: میزان کل ورودی به سدهای کشور در سال آبی جاری تا تاریخ ۲ بهمن حدود ۶.۸ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۱۸ درصد نسبت به سال آبی گذشته در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

وی گفت: میزان کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۲ بهمن نیز معادل ۷ میلیارد متر مکعب است که کاهشی معادل ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می‌دهد.

قاسم زاده ادامه داد: در شرایط فعلی از کل حجم مخزن سدهای کشور که در حدود ۵/۵۰ میلیارد متر مکعب است، حدود ۴۱ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور، آب ذخیره شده وجود دارد.

وی گفت: میزان پرشدگی سدهای مهمی، چون زاینده رود، شمیل و نیان و سفید رود در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۳، ۱۰۰ و ۲۵ درصد است و در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۶ و ۱۷ درصد است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت سد آب خوزستان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سدهای کشور سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سطح آب‌های زیرزمینی استان به‌طور متوسط حدود ۴.۸ متر افت کرده و حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته است که معادل افت سالانه حدود ۰.۲ متر (۲۴ سانتیمتر) و کسری مخزن حدود ۲۱ میلیون مترمکعب است که نشان‌دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

وی بیان کرد: در این مدت، بیشترین افت سطح آب زیرزمینی مربوط به محدوده‌های مطالعاتی کوهدشت و ازنا - الیگودرز به ترتیب حدود ۱۶ متر و ۷.۸ متر بوده که معادل حجم آب حدود ۸۹ و ۱۵۵ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: سطح آب‌های زیرزمینی استان در بلندمدت منتهی به سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به‌طور متوسط حدود ۶.۴ متر افت کرده و کسری مخزن حدود ۵۲۲ میلیون مترمکعب بوده است که معادل افت سالانه حدود ۰.۲ متر (۲۳ سانتیمتر) و کسری مخزن حدود ۱۹ میلیون مترمکعب است و نشان‌دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

حسن‌نژاد گفت: بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در بلندمدت مربوط به محدوده‌های مطالعاتی کوهدشت و ازنا - الیگودرز به ترتیب حدود ۲۱.۵ متر و ۹.۴ متر بوده که معادل حجم آب حدود ۱۱۸ و ۱۸۵ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: کاهش و شکل بارش در این سال آبی نسبت به دوره آماری (بلندمدت) باعث شده منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان در مقایسه با بلندمدت با کاهش مواجه شوند به‌طوری که متوسط دبی اندازه‌گیری‌شده رودخانه‌های استان در اسفند ماه این سال آبی نسبت به سال گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش و نسبت به متوسط اسفند ماه طول دوره آماری حدود ۳۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: لازم است با استفاده از روش‌های صحیح و رعایت الگوی کشت، مصرف آب را مدیریت کنیم تا در گذر از تابستان ۱۴۰۳ با مشکل کم‌آبی و چالش‌های آن روبه‌رو نشویم و با استفاده اصولی از منابع آب، این میراث ارزشمند را برای آیندگان حفظ کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر