زنی که غمهای همسرش را پاک میکرد/ شیوه تربیتی حضرت زهرا (س) از فسادستیزی تا اخلاق مداری
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۳۲۳۰
گروه خانواده: سبک زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان برترین زنی که تاریخ به خود دیدهاست میتواند الهامبخش بسیاری از زنان و خانوادههای مذهبی و مسلمان باشد. زنی که در ابعاد مختلف زندگی در عالیترین درجه خود قرار داشتهاست. لذا هرساله در روز میلاد حضرت که مصادف با بزرگداشت مقام زن و مادر است بهانه مناسبیست بخشی سیره زندگی و اخلاقی حضرت را مرور کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نسب حضرت فاطمه (س) پاکی و شرافت تمام عیار است
فاطمه(علیها السلام) به مثابه دخت پیامبر بزرگوار اسلام و برترین بانوی جهانیان بی گمان نقش بی بدیلی در تاریخ اسلام و تشیع داشته است. در واقع پیدایی و نهادینه شدن نظام اعتقادی و معرفتی قرآن کریم و سنّت نبوی تا حدود زیادی مرهون وجود مقدس فاطمه است که تا پای جان برای حفظ و عدم تحریف آن و مبارزه نمود. مروری بر زندگی کوتاه و پر فراز و نشیب بانوی دو عالم فاطمه(علیها السلام) و بلندی و عظمت نام بانو فاطمه پس از گذشت قرنهای متوالی ،گواهی می دهد که فاطمه شخصیت ویژه و منحصر بفردی نه در تاریخ تشیع نه در تاریخ اسلام که در تاریخ بشریت داشته است.
فاطمه (علیها السلام) به لحاظ شرافت نسب و اصالت خانوادگی در جایگاه والایی قرار داشتند که امروز هم این بحث در مبانی روانشناسی و شخصیت شناسی اصل پذیرفته شده ای است. در واقع ایشان فرزند پیامبر والا مقام اسلام هستند و کدام شرافت و مقامی قابل مقایسه با این جایگاه یعنی بنوت رسول خدا (ص) است. مادر فاطمه(علیها السلام) : خدیجه بنت خویلد از خاندان اصیل و باشرافتی بودند که جایگاه بلندی در بین قریش داشتند و به علم و دانش و خیرات و صدقات برای امور مذهبی اشتهار داشتند. خدیجه شخصاً بانوی بسیار با فضیلتی بود و جایگاه مهمی در بین مردم مکه داشت. وی اموال بسیار زیادی داشت و بکار تجارت مشعول بود و افرادی را برای تجارت به سرزمینهای مختلف می فرستاد و خود ایشان مدیریت این فعالیتهای اقتصادی را به عهده داشت.و این ویژگی برای موقعیت زنان در عصر و جامعه بدوی عربستان قطعاً خیلی قابل توجه و اهمیت است. او نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد میشد و او را بزرگ زنان قریش مینامیدند.
از همسری برای یک امام تا مادری برای دو امام
سراسر زندگانی صدیقه طاهره (علیها السلام)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. سجایای اخلاقی آن بانودر زهد و تقوی و عبادت و ساده زیستی و انفاق و تحمل مشکلات، از جنبه دیگری توجه علمای اخلاق را به خود جلب کرده است. دستگیری از مستمندان و یتیمان و اسیران و در راه ماندگان.
این معنا از آیات سوره انسان استفاده می شود که خدای تعالی می فرمایند: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ(مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً) [1] 8 و غذاى خود را با علاقه (و نیاز) به آن و از روى محبت خدا به فقیر و یتیم و اسیر انفاق مىکنند.[2] ساده زیستن و دوری از تجملات و کمک به نیازمندان در روایات بسیاری گزارش شده است.
امام حسن مجتبی (ع) درباره عبادت فاطمه (س)، توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالیترین ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف مینمایند:«مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعهای در محراب عبادت خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود میپرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا میکرد، آنان را نام میبرد و بسیار برایشان دعا مینمود اما برای خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا مینمودی، دعا نکردی؟ فاطمه (علیها السلام) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه»
فاطمه (س) همسر امیرالمومنین (ع) نخستین جانشین رسول خدا و امام شیعیان است. گزارش های تاریخی و روایی نشان می دهد فاطمه (س) به عنوان دختر پیامبر (ص) مهم ترین شخصیت اسلام علیرغم وجود خواستگاران متعدد از بین اشراف و بزرگان ترجیح می دهد با علی ع که جایگاه اقتصادی مناسبی ندارد ولی ارتباط ایمانی و اعتقادی ویژه ای با رسول خدا دارد ازدواج نماید. فاطمه (علیها السلام) بی تردید از همان آغاز متوجه مخاطرات پیش روی و عواقب ازدواج با علی ع بوده است.علی(ع) که در زمان رسول خدا با سخنان و تأکیدات ایشان به عنوان خلیفه رسول خدا معرفی شده بودند پس از وفات پیامبر (ص) منزوی گشتند و در خانه بسر می بردند. ثمره این ازدواج حسن و حسین دو امام برحق شیعه و زینب و ام کلثوم بودند.
فاطمه (علیها السلام) با آن همه فضیلت، همسری نیکو برای امیر مؤمنان بود. تا جایی که روایت شده هنگامی که علی (علیه السلام) به فاطمه (ع) مینگریست، غم و اندوهش زدوده میشد. امام علی (ع) در ذیل خطبهای به فاطمه (ع) با عنوان بهترین بانوی جهانیان مباهات مینماید و او را از افتخارات خویش بر میشمرد و نیز میفرماید: «بخدا سوگند که او را به خشم در نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید ننمودم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم ننمود.»
فرزندان فاطمه (س) ؛ امام حسن و امام حسین (ع) امام شیعیان بودند و در تاریخ تشییع نقش امام و رهبر را عهده دار بودند. این بدان معناست که زهرای مرضیه در مقام مادری فرزندان خود را به مثابه یک امام و الگو و مقتدا تربیت کردند. زینب و ام کلثوم علیهما السلام نیز دو زن تاریخ ساز در بین شیعیان بودند. بانو فاطمه (س) فرزندان خود را به گونه ای تربیت کردند که شخصیت های مؤثری نه تنها در زمان خودشان و در جامعه خودشان بلکه بر فراز تاریخ تأثیرگذار باشند.
شیوه های تربیتی بانو صرفاً محدود به محبت و صمیمیت در خانه و کاربست القاب و کلمات محبت آمیز نبوده که این شیوه در بسیاری از خانه ها وجود دارد. شیوه های تربیتی بانو مبتنی و منبعث از اصول و مبانی اسلام و آموزه های انسان ساز قرآن کریم بوده است. خداجویی و حق طلبی در کنار کرامت و شرافت انسان ، عدالت جویی، ظلم ستیزی ، فساد ستیزی در کنار اخلاق مداری برخی از مؤلفه های شیوه تربیتی بانو فاطمه علیها سلام هستند که ثمره و نتیجه آن شخصیت های بلند مرتبه ای مثل امام حسن و امام حسین و بانو زینب و بانو ام کلثوم علیهم السلام هستند.
فاطمه زهرا (س) خیر کثیر است
خدای تعالی به رسول گرامی خود در سوره کوثر نوید می دهد که در عوض زخم زبانهای کفار، کوثر را بدو هدیه خواهد داد. بیشتر مفسران به قرینه آیه آخر سوره که ارتباط کوثر را با مقطوع النسل و بی عقب بودن طرح کرده ، کوثر را فاطمه علیها سلام دانسته اند.ِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ، گفت: دشمن تو است که ابتر و بى عقب خواهد بودن. و گفتند: منقطع از همه چیزها. و گفتند: منقطع آمد از آنچه در حقّ تو مىاندیشد[3] خداوند در این سوره پیامبر را صاحب کوثر(خیر و یا نسل کثیر) توصیف نموده است. و چنانکه مسلم است نسل پیامبر(ص) از دخترشان حضرت فاطمه(س) استمرار و گسترش یافته است. فاطمه کوثر است به خاطر آنکه همه باید دستورات و معارف و احکام دین را بوسیله او و فرزندان او فرا گیرند. فاطمه زهرا (س)خیر کثیر است، زیرا همه افراد بشر در همه سرزمینها از مجرای فاطمه و فرزندان او هدایت می شوند.نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: اگر همه نیکی ها و خوبی ها و ارزش های عالم به صورت یک شخص در آید، آن شخص فاطمه(س) است، بلکه برتر و بزرگتر است. فاطمه کوثر است زیرا خیرات و برکات او در فردای قیامت هم نصیب محب فاطمه (س)می شود.
اگرچه دشمنان رسول خدا در صدد خاموش کردن نور فاطمه بودند ولی پس از صدها سال همچنان نام و یاد فاطمه در اقصی نقاط عالم طنین انداز است.روزبروز اندیشه فاطمی در حال گسترش و افزایش است. اینک پس از 14 قرن علاوه بر این که سلاله فاطمه و نسل فاطمی در عالم افزایش یافته معتقدان به ایده های فاطمی و تشیع در جهان نیز گسترش یافته اند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: حضرت زهرا روز مادر هدیه روز زن علیها السلام فاطمه علیها رسول خدا فاطمه ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قانونمداری و اخلاقمداری ۲ رویکرد مهم در ارایه خدمت به مردم است
به گزارش خبرنگار مهر، هوشیار دستباز پیش از ظهر دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به رسالت و وظایف اصلی حوزه بازرسی و حسابرسی شهرداری، اظهار کرد: برنامهریزی و ارائه راهکارها و تدابیر به منظور کاهش شکایات مردم کارکنان، کاهش تخلفات و حسن اجرای وظایف محوله در سطح این نهاد از وظایف اصلی این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: احصای نقاط قوت و ضعف فعالیتها، رسیدگی، پیگیری و پاسخگویی به شکایات و درخواستهای شهروندان و پرسنل، رسیدگی به امور حسابرسی داخلی شهرداری و سازمانهای تابعه، برنامه ریزی و پیگیری امور مجامع و شوراهای سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری و تهیه گزارشات تحلیلی در مورد رفع نارساییها و عملکرد آنها و …از دیگر وظایف اصلی حوزه بازرسی و حسابرسی شهرداری سنندج است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج تصریح کرد: تقویت راههای ارتباطی شهروندان با شهرداری و اعمال نظر آنان در رفع مشکلات شهری از سیاستهای اصلی این دوره مدیریت شهری است از این رو تمام توان خود را در راستای تحقق این مهم به کار خواهیم بست.
دستباز با تاکید براینکه قانونمداری و اخلاقمداری دو رویکرد مهم در ارائه خدمت به مردم است، اذعان کرد: تسهیلگری در امور، ارتقای بهرهوری، حفظ ارزشهای اخلاقی و تقویت مدیریت و افزایش اعتماد عمومی بهعنوان سرمایه اجتماعی و تسهیل در خدماترسانی به شهروندان و کسب رضایت مهمترین اولویت در حوزه بازرسی شهرداری است.
وی با بیان اینکه سامانه سامد از خدمات ارزشمند واحد بازرسی است که شکایت مردم از طریق این سیستم ثبت و ضبط میشود، گفت: سامد در حقیقت سامانه ارتباط ملت و دولت است که هدف آن پیگیری و رفع مشکلات مردم بوده از این رو تقویت این سامانه ضروری است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج افزود: مردم در پیگیری مشکلات نباید سردرگم باشند سامانه ۱۳۷ بهترین کانال برای ارتباطات مردم با مجموعه شهرداری و پاسخگویی به مطالبات و شکایات آنهاست.
وی از شهروندان خواست مشکلات و مطالباتی که دارند را از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کنند، افزود: تمام درخواستهای مردمی توسط کاربران ثبت و در چارچوب قوانین و مقررات پیگیری در نهایت نتیجه حاصله نیز به شهروند اطلاع داده میشود.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج تصریح کرد: اگر موضوع مطرح شده مربوط به دستگاههای دیگر باشد نیز راهنماییهای لازم به شهروندان انجام خواهد شد تا در فرایند کار دچار سردرگمی نشوند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این سامانه برای شهروندان شناخته شده و در طول سال تماسهای مکرری با آن گرفته میشود، گفت: سال گذشته بیش از یکهزار و۵۰۰ تماس تلفنی شهروندان سنندجی در سامانه ۱۳۷ شهرداری سنندج به ثبت رسیده است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: این تماسهای بیشتر در زمینه انتقاد و شکایت، آسفالت، درب منهول، جمعآوری سگهای بلاصاحب و سد معبر وانتهای میوهفروشی و…بوده است.
دستباز با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۸۰ مورد مکاتبه شهروندان مربوط به سفر ریاست جمهوری به معاونین، مناطق و سازمانهای شهرداری از طریق سامانه سامد ارجاع داده شده است، گفت: بیشترین موضوعات و درخواستها استخدام و تبدیل وضعیت همکاران، آسفالت و پروانه زمینهای قولنامهای، درخواست واگذاری تاکسی و برقراری بیمه رانندگان، استخدام و تبدیل وضعیت در شهرداری بوده است.
به گفته وی، دریافت شکایات حضوری و مکتوب ارباب رجوع و کارکنان، بررسی و تحقیق پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات و پیگیری تا اخذ نتیجه نهایی به منظور پاسخگویی به شاکی، جمعبندی شکایت در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات، پیگیری از نتایج گزارشهای تهیه شده و …به صورت ویژه دنبال میشود.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج افزایش اعتماد شهروندان را از اولویتهای مهم مدیریت شهری دانست، گفت: بدون شک بخش خدماتی شهرداری به ویژه پل ارتباطی سامانه ۱۳۷ نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته از این رو به شدت دنبال تقویت هرچه بیشتر آن هستیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از اعتماد شهروندان به این سامانه که آن را محلی برای ارجاع و بیان درخواستها، رفع مشکلات و حتی شکایات میدانند، افزود: افزایش مشارکت شهروندان در بازخورد سنجی به جهت خدماترسانی مطلوبتر و دقیقتر از اهداف اداره بازرسی شهرداری سنندج در سال جاری است و در همین راستا از این پس به صورت ۳ ماهه گزارش عملکرد اداره بازرسی به ویژه در زمینه اقدامات انجام گرفته در حوزه پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات مطرح شده آنان اطلاعرسانی خواهد شد.
کد خبر 6098082