Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، سورنا ستاری شامگاه شنبه در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه  یکی ضعیف ترین پارک‌های علمی فناوری کشور ما پارک خوزستان است افزود: ما در هر استانی که اقتصاد نفتی داشتیم کار آفرینی از بین رفته است. آرزوی هر فارغ التحصیل دانشگاه استخدام است و همین اقتصاد نفتی کار آفرینی را نابود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که استخدام بزرگترین خیانت ما نسبت به فرزندانمان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمار فرار مغزها درست نیست و این آمارها روی یک کمپین سوار می شوند، گفت: اتفاقا باید در برخی از رشته ها تشویق کنیم که برخی دانشجویان به خارج بروند ولی همزمان باید سیاست های بازگشت را اعمال کنیم و در این حوزه ضعف داریم ولی در ۵-۶ سال گذشته اقداماتی در این خصوص انجام داده ایم.

وی گفت: با برنامه ریزی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به بازگشت ایرانیان تحصیل کرده خارج از کشور انجام داده، به طور میانگین در ماه ۲ نخبه به کشور بر می‌گردند.

توسعه وابسته به فرهنگ است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه قبلا فکر می‌کردم توسعه مفهومی سخت افزاری است، گفت: بعد از یک مدت به این نتیجه رسیدم بیش از هر چیز توسعه مفهومی نرم افزاری است و الان به این نتیجه رسیدم که توسعه وابسته به فرهنگ است.

ستاری بیان کرد: اگر بخواهیم خودروساز شویم باید طراحی کنیم و خط خودروسازی بسازیم و کارخانه‌ای که چهار مهندس و بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد، صرفا کارخانه است و صنعت نیست.

 ما صنعت نداریم، فقط کارخانه داریم

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه نیروی هوایی کشور دهه ۵۰ بسیار قابل افتخار بود ولی وقتی جنگ شروع شد، مشخص شد هیچ چیز ندارد و حتی نمی‌تواند به اینها دست بزند، افزود: کشورهای اطراف فکر می‌کنند چیزی دارند و ما برخی جاها فکر می‌کنیم که صنعت داریم در حالی که ما صنعت نداریم و فقط کارخانه داریم.

وی با بیان اینکه کرونا آزمونی سخت برای کشور بود و حتی اگر پول هم پرداخت می‌شد ونتیلاتور و ماسک هم به ایران نمی‌دادند، گفت: هنر ما در توسعه شرکت ها بود و به همین دلیل از سی تی اسکن گرفته تا ماسک در داخل تولید می شود.

ستاری خاطرنشان کرد فناوری خریدنی و پولی نیست بلکه یاد گرفتنی است و یکی از اشتباهات کشور بعد از انقلاب خرید تکنولوژی بوده است. فناوری ها را شرکت‌های خصوصی توسعه می‌دهند نه دولت‌ها.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه باید ساختاری درست شود که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گزاری کند، گفت: نفوذ تکنولوژی در شرکت ها در حال انجام است گرچه بخشی از دولت و بدنه سنتی بخش خصوصی با آن مقابله می‌کنند، که باید با این مسئله مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت ها همواره در برابر تغییرات و نوآوری ها می ایستند و در ایران این مقاومت خیلی سنگین‌تر است چون دولت چاق است، ادامه داد: باید برای هرچیزی مبارزه کنیم و باید برای مبارزه هزینه دهیم.

ستاری در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات صنعت خودروسازی تصریح کرد: نطفه برخی صنایع از اول صنعت نبوده بلکه کارخانه بوده و با مونتاژ شروع شده است و اینگونه است که موقع تحریم از چین خودرو می‌آوریم و وقتی تحریم نیستیم از فرانسه وارد می کنیم.

وی افزود: پیشرفت هایی در خودرو داشته ایم و باید آینده این صنعت را ببینیم و بازیگران جدید در بخش خصوصی تعریف کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه اتفاقی که باید در خودروسازی بیفتد اتفاقی است که برای شرکت‌های اپل و تسلا افتاد و آن نوآوری بود، گفت: اگر بخواهیم خودروساز بشویم باید طراحی کنیم و خط خودروسازی بسازیم و کارخانه ای که چهار تا مهندس و بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد کارخانه است و صنعت نیست.

وی افزود: اصلاح سیستم خودرو زمانی اتفاق می افتد که خودروساز خودش خودرو طراحی کند و آن موقع می‌توانیم بگوییم دارای صنعت خودرو هستیم.

کار آفرینی با فرهنگ بچه پولداری جور در نمی‌آید

ستاری با بیان اینکه اقتصاد نفتی کار آفرینی را در کشور نابود کرده و آرزوی جوانان، استخدام است، تصریح کرد: استخدام، بزرگترین خیانتی است که به بچه هایمان می کنیم.

وی افزود: جامعه ای که در آن آرزوی جوانان استخدام شود فاجعه است و نوآوری از سیستمی که کارمند آن ۸ صبح کارت بزند و ۴ بعد از ظهر خارج شود، بیرون نمی آید و عوض کردن ساختار اقتصاد نفتی یک مبارزه است که باید رخ دهد.

ستاری با بیان اینکه توسعه اقتصاد دیجیتال یک فرهنگ است باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در حوزه پیام رسان ها مشکل تکنولوژی نداریم و مشکل فرهنگی هست که شکل نمی‌گیرد.

معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد: کار آفرینی با فرهنگ بچه پولداری جور در نمی‌آید و تمام کارآفرینان موفق از درون گاراژ و زیرزمین و با قرض و سختی بیرون آمده اند.

برچسب‌ها جامعه اسلامی مهندسین سورنا ستاری فرار مغزها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه اسلامی مهندسین سورنا ستاری فرار مغزها جامعه اسلامی مهندسین سورنا ستاری فرار مغزها اقتصاد نفتی رئیس جمهور معاون علمی کار آفرینی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور پیام فرستاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور، در پی درگذشت تالم بار نخبه علمی اهل مازندران، زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی، در پیامی این ضایعه را به جامعه علمی و فرهنگی استان مازندران و بازماندگان، تسلیت گفت.

طبق روایت فارس، متن پیام وزیر کشور بدین شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

مصیبت درگذشت ناگهانی و تالم بار شادروان سید اسماعیل نصرالهی، جوان نخبه ملی و استانی اهل مازندران که برغم معلولیت جسمی، موفقیت مهم کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی در کنکور سال ۱۴۰۲ را بدست آورد، موجب تاثر و تاسف فراوان اینجانب شد.

به همین مناسبت، مصیبت درگذشت سید اسماعیل نصراللهی و پدر گرامی‌اش، دکتر سید احمد نصراللهی را که در حادثه گاز گرفتگی به مشیت الهی رضایت دادند، به خانواده محترم و معزی، جامعه فرهنگی و علمی و دانش آموزان استان مازندران تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند سبحان برای آن پوینده و رحیل راه علم، آمرزش و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مادر آن زنده یاد، که در حادثه گازگرفتگی آسیب دیده اند، شفا و صحت کامل مسئلت دارم.

گفتنی است، نخبه جوان اهل ساری که با وجود معلولیت شدید جسمی و حرکتی به موفقیت‌های علمی شاخصی دست یافته بود و پارسال در کنکور سراسری رتبه ۲۵ گروه علوم انسانی را کسب کرده بود، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در روستای پاجی از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری همراه پدرش جان باختند.

همچنین به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آمده بود: ساعت ۱۱ روز/جمعه/ خبر مسمومیت سه نفر با گاز منواکسیدکربن در روستای پاجی از درمانگاه روستای محمدآباد به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام و درخواست اعزام بالگرد شد که پیرو این درخواست بالگرد اورژانس به پرواز در آمد.

در این حادثه گازگرفتگی دکتر سید احمد نصراللهی (جراح دندانپزشک) پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) ساری و فرزندش سید اسماعیل نصراللهی جوان نخبه و دارنده رتبه ۲۵ کنکور سال گذشته رشته علوم انسانی بر اثر نشت گاز در ویلای شخصی جان باختند.

مادر سید اسماعیل نصراللهی نیز به دلیل مسمومیت با منواکسیدکربن دچار افت سطح هوشیاری شده بود که با لوله‌گذاری در نای و انتقال سریع به مرکز درمانی امام خمینی(ره)، از مرگ نجات یافت.

زنده‌یاد سید اسماعیل نصراللهی با توجه به معلولیت شدید جسمی حرکتی پارسال پس از موفقیت در کنکور سراسری مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان استان و کشور قرار گرفته بود. تا جایی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پارسال با این جوان نخبه معلول دیدار کرد.

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902743

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • وزیر کشور پیام فرستاد
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیریه روستایی کشور با حضور معاون رييس جمهور/همت ۱۰۰ میلیارد تومانی خیرین
  • حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت